Jestli Praze opravdu něco chybí, pak je to hotový Pražský okruh. Je to k nevíře, ale postupně se staví už od 80. let minulého století, a přesto stále chybí polovina. Poslední úseky byly otevřeny už před dlouhými 13 lety a teprve letos by měla začít stavba další části okruhu. Jde o 12,5 kilometru dlouhý úsek mezi Běchovicemi a dálnicí D1.
„Všichni, kdo projíždí pražskou aglomerací nebo Prahou, moc dobře vědí, že v této východní části, zkrátka Pražský okruh, obrovským způsobem chybí, samozřejmě úplně stejně jako v té severní části. Jde o významnou stavbu, nejenom pro Prahu a pražskou aglomeraci, ale pro všechny řidiče, kteří jezdí po české dálniční síti. V tuto chvíli jde asi o nejvýznamnější stavbu, kterou má Ředitelství silnic a dálnic v přípravě,“ popsal generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Je tedy nepopiratelné, že jde o klíčovou stavbu, kterou město opravdu potřebuje. ŘSD předpokládá, že náklady na tuto stavbu dosáhnou minimálně 15 miliard korun. Nicméně po jejím dokončení by se na okruh mohla přemístit velká část kamionové dopravy, která nyní jezdí přes Jižní spojku, Spořilov nebo Štěrboholskou radiálu.
Veleň a další okolní obce požadují, aby východní Pražský okruh vedl tunely
„De facto projíždí městem po komunikacích, které jsou sice čtyřpruhové nebo i šestipruhové, ale nekapacitní a tvoří se zde obrovské kolony a zejména na tom Spořilově to obtěžuje výrazným způsobem všechny obyvatele, kteří tam bydlí,“ řekl Mátl. A i osobní doprava si musí hledat nejrůznější cesty, přičemž se pak dlouhé kolony tvoří už za samotnou Prahou. „Ta se nám rozlévá na ty silnice nižších tříd a snaží se mezi dálnicemi D1 a D11 proplést mezi těmi jednotlivými městy a obcemi po silnicích druhých a třetích tříd a samozřejmě v těch obcích tím velice trpí, protože dneska de facto z toho Říčanska, z té oblasti od D1 se dostat na dálnici D11 a vyloženě nezajíždět do Prahy je velmi komplikované,“ doplnil.
ŘSD chce začít stavět ještě letos. Ale nebude to mít jednoduché, protože je potřeba vybrat zhotovitele, počkat na vydání stavebního povolení a dokončit majetkovou přípravu. Počítá však minimálně s tím, že letos v dubnu začnou archeologické práce, přičemž následná stavba okruhu je plánována na 36 měsíců. Pokud by se začalo už letos, část okruhu by mohla být dokončena v roce 2027. Mátl také zdůraznil, že půjde o velmi náročnou stavbu, v rámci které je potřeba počítat se dvěma tunely, dvěma mimoúrovňovými křižovatkami v Běchovicích a také v Dubči a v Lipanech.
Nikdy se okruh nedokončí, víme to všichni!
Určitě důležitější je propojení z D8 na D5. Pak nebudou muset objíždět kamiony nemyslně celou Prahu na D1 a zase zpět na D5. Tak atˇ se nikdo nediví,že jsou tam zácpy.
Omyl, z D5 na D8 se již teď dá projet mnohem lépe severní cestou:
https://mapy.cz/s/rasujotepo
Mezi D1 a D11/R10 žádná taková alternativa není. Mezi D1 a D8 se dá také teoreticky přes Zličín a Slaný, ale to je o 20 km delší cesta, než přes ten Spořilov a Černý Most/Průmyslovou.