Automobilka Bentley Motors zveřejnila veškeré podrobnosti o prvním dieselovém modelu v historii. Oznámila detaily k Bentley Bentayga Diesel.
Srdcem nerychlejšího a nejsilnějšího luxusního naftového SUV je nový, technologicky vyspělý osmiválcový motor trojitým přeplňováním, obsahem 4,0 l a 32 ventily. Díky výkonu 435 koní a točivému momentu 900 Nm dosahuje Bentayga Diesel maximální rychlosti 270 km/h a z nuly na 100 km v hodině zrychlí za 4,8 sekundy.
Inženýři Bentley v Crewe vytvořili osmiválcovou hnací jednotku, která nabízí požitek z jízdy typický pro Bentley. Maximálního točivého momentu dosahuje již při velmi nízkých otáčkách (při 1000 ot./min), takže zrychlování je s Bentaygou Diesel skutečně hračka.
Díky nové čisté technologii se může Bentayga Diesel chlubit nejnižšími emisemi CO2 ze všech modelů Bentley a dojezdem přes 1000 km (621 mil) – takže s ním dojedete například z Londýna do Verbier, Bordeaux či na Skotskou vrchovinu na jedinou nádrž.
V interiéru si Bentayga Diesel zachovala inovativní prvky, nejmodernější technologie a ručně vyráběné luxusní doplňky, jimiž se Bentley Bentayga proslavila.
Wolfgang Dürheimer, předseda představenstva a generální ředitel Bentley Motors, uvedl: “Bentayga Diesel představuje v historii Bentley nesmírně významný moment: světu dáváme nerychlejší luxusní naftové SUV. Obrovská síla, široké jízdní možnosti a dokonale vytříbený styl – to je pravé Bentley. Jen Bentley dokáže vyrobit vůz tak silný, a přesto tak distingovaný.“
Čisté a silné výkony – osmiválec s nepřekonatelnými schopnostmi
Bentayga Diesel si zachovává dynamické výkony Bentaygy W12, k nimž přidává čisté technologie a větší dojezd.
Čtyřlitrový osmiválcový motor nové generace s osmistupňovou automatickou ZF převodovkou vyvine sílu 435 koní a dosahuje točivého momentu 900 Nm, a stává se tak lídrem ve své třídě. Sekvenční twin-scroll turbodmychadla s variabilní geometrií jsou poháněna výfukovými plyny, zatímco třetí elektrický kompresor je poháněn inovativním 48V systémem, který vyvinula automobilka Bentley. Nabíhá do 30 mikrosekund a eliminuje tak prodlevu za turbodmychadly. Výsledkem je přirozený a průběžný přenos výkonu za všech rychlostí, které má motor ve svém repertoáru – typický požitek z jízdy, jakou nabízí Bentley.
Díky tomu je Bentayga Diesel schopna zrychlit z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy a dosahovat maximální rychlosti 270 km/h.
Vysokého točivého momentu lze dosáhnout již při velmi nízkých rychlostech a maximálního točivého momentu již při 1000 otáčkách za minutu. To je zárukou hladkého výkonu na silnici i příkladných schopností v terénu. Okamžitý přenos síly doplňuje tradičně prvotřídní vytříbený styl a výkon, na jaký si již naši zákazníci zvykli.
Nový model se pyšní několika novými prvky vytvořenými pouze pro něj, které jen zvyšují nedostižnou vytříbenost vozu. Například na zakázku vyráběný výfukový systém je po akustické stránce navržen tak, aby byl co nejtišší a nejkultivovanější.
Selektivní katalytická redukce přispívá k nižším emisím oxidů dusíku. V kombinaci se stop-start systémem Bentley, nejnižším emisím CO2 ve své třídě (210 g/km) a působivým dojezde (více než 1000 km) na jednu nádrž, řadí tato technologie Bentaygu Diesel na špičku v pokročilé účinnosti motoru.
Soudobý luxusní britský design
Bentayga Diesel se může pochlubit stejně autentickým a moderním luxusním britským designem jako její stájová kolegyně s pohonem W12, a přidává k tomu ještě několik jedinečných stylových novinek.
Na spodním okraji předních dveří je označení V8 Diesel. To doplňuje nový design koncovek výfuku Bentley ‘twin-quad’, které také nenápadně odkazují na nové specifikace motoru.
Dalším distinktivním stylovým prvkem exteriéru vozidla je nápadná černá mřížka chladiče s chromovaným rámečkem a středovým předělem, která je signaturou hnacího ústrojí, jež se skrývá za ní. Jako individuální výbavu lze zvolit jedenadvacetipalcová kola Mulliner Driving Specification – jsou k dispozici ve stříbrném nebo šedém lakovaném provedení (šedé s akcenty vybroušenými na paprscích a ráfku). Ve standardu se dodávají desetipaprsková dvacetipalcová kola z lehké slitiny.
Kokpit Bentaygy nastavuje novou laťku pro luxus i preciznost provedení, s přesně vyvedenými přechody mezi povrchy z exkluzivní dřevěné dýhy a kovovými prvky.
Ručně vybírané dýhy – včetně nového provedení Liquid Amber, který zavádíme spolu s Bentaygou Diesel – vytvářejí čisté a elegantní plochy v celé kabině. Každý z patnácti kousků je vyroben s láskyplnou péčí řemeslníků Bentley a opracován se smyslem pro detail, který je značkou Bentley.
Stejně jako všechna Bentley je i Bentaygu Diesel možné předat do péče vysoce kvalifikovaných řemeslníků v Mullineru, oddělení Bentley pro interiéry vozů, kteří vyhoví individuálním požadavkům zákazníka.
Bentayga je dostupná s exkluzivní integrovanou sadou Mulliner Hamper – „koše“, který zahrnuje chladničku, zakázkové příbory a nádobí značky Linley z jemného porcelánu, křišťálové sklenice a úložný prostor na suché potraviny. Pro větší pohodlí při cestách do přírody části koše vyjmout a použít jako sedátka.
Lze si objednat i na zakázku vyráběné hodiny Mulliner Tourbillon od Breitlingu. Nejsložitější hodinový mechanismus na světě, Mulliner Tourbillon, se pravidelně automaticky natahuje pomocí vlastního vysoce precizního mechanismu ve voze. Tento mistrovský kousek je vyroben z čistého zlata (zákazníci mají na výběr mezi růžovým a bílým zlatem) a s ebenovým či perleťovým ciferníkem a je ozdoben osmi diamantovými číslicemi.
Nenucené výkony Bentley, které nezastaví ani drsné klima, ani obtížný terén
Program vývoje Bentaygy byl zatím nejkomplexnějším vývojovým programem v historii značky Bentley a probíhal na pěti kontinentech. Bentayga prokázala svou schopnost podávat výkony na jakémkoliv povrchu a v těch nejextrémnějších podmínkách, od prachu a štěrku cest v Jihoafrické Republice a písku dun v Dubaji po rozblácená pole Cheshiru a od -30°C na zamrzlém Severním mysu až do spalující padesátistupňový žár pouště.
Bentayga Diesel je specifická díky Bentley Dynamic Ride – první technologii elektrické stabilizace na světě, která využívá bezkonkurenční systém 48V. Tento systém, který je integrální součástí větších vozů s výše umístěným těžištěm, okamžitě vyrovnává podélně působící síly valivého odporu při zatáčení a zajišťuje tak maximální kontakt pneumatiky s povrchem pro prvotřídní stabilitu kabiny, jízdní pohodní a vynikající ovladatelnost.
Adaptivní a responzivní systém Bentley nabízí variabilní torzní odpor, což vozům Bentayga propůjčuje jak dynamické schopnosti, tak pohodlí pro všechny, kdo se v ní vezou, a to za všech okolností. Průlomové využití 48V systému, který u Bentayga Diesel využívá systém lithium-ionové baterie pro ještě větší rezervu energie, zajišťuje tichou a okamžitou reakci na jakémkoliv povrchu.
Bentayga má rovněž elektrický posilovač řízení (EPAS). Nový systém poskytuje řidiči lepší zpětnou vazbu a zároveň lépe izoluje zpětný ráz, a to jak na silnici, tak v terénu. EPAS má rovněž variabilní převodový poměr a umožňuje tak snazší a rychlejší řízení při manévrování za nízkých rychlostí a tlumenější reakci pro vynikající stabilitu při vyšších rychlostech.
Bentayga Diesel nabízí nejlepší jízdní komfort, pocit z řízení a ovládání ve své třídě, a to díky spojení vysoce sofistikovaného podvozku a elektrického systému na kontrolu stability vozu (ESC). Kromě pokročilé kontroly trakce (TCS) s několika režimy Bentayga nabízí i asistenta pro jízdu s prudkého kopce.
Asistent Hill Descent Control automaticky reguluje rychlost vozidla při prudkém klesání a umožňuje tak řidiči plně se soustředit na řízení a na případné překážky na vozovce. Lze jej přednastavit na rychlost mezi dvěma a 30 km/h (oběma směry) a funguje při gradientu nad pět procent.
Stejně jako všechna ostatní Bentley je Bentayga Diesel vybavena vzduchovým odpružením s možností volby z několika režimů. Řidič má na výběr ze čtyř režimů: vysoké nastavení 2, vysoké nastavení 1, standardní nastavení a nízké nastavení. Vysoké nastavení 2 lze například manuálně zvolit v případě, že se potřebujete popasovat s náročnějším povrchem v terénu. Světlou výšku vozu lze snížit i pomocí tlačítka v zavazadlovém prostoru a usnadnit tak nakládání vozu i připojení přípojného vozíku.
Inovativní prvky a vyspělé technologie
Díky mnoha asistenčním systémům, které usnadňují řízení vozu, a prvkům infotainmentu, které zvyšují bezpečnost, pohodní a komfort při jízdě, je Bentayga Diesel inovační a vyspělé luxusní SUV s plným připojením.
Nabízí nejširší řadu nastavení pro jízdu na silnici i mimo ni, a to díky Bentley režimu Drive Dynamics Mode a volitelné možnosti responsivního nastavení pro jízdu v terénu. K dispozici je až osm režimů, které umožňují řidiči otočením jediného knoflíku zvolit ideální dynamické nastavení pro jakýkoliv povrch a jakékoliv jízdní podmínky. Tuto univerzálnost dále doplňují systém Bentley Dynamic Ride (elektricky aktivovaná 48V aktivní stabilizace) a elektrický posilovač řízení (EPAS).
Responsivní nastavení pro jízdu v terénu umožňuje zákazníkovi zvolit si vhodné nastavení vozu pro nejrůznější druhy povrchů, zatímco informační panel řidiči ukazuje základní osy náklonu vozidla, pohyb kol, úhel řízení, směr kompasu a nadmořskou výšku.
Adaptivní tempomat (ACC) a funkce Stop & Go, prediktivní ACC a asistent provozu, umožňují řidiči udržovat si určenou vzdálenost od vozidla jedoucího před ním. Prediktivní ACC používá data z navigace, senzory a kamery k předvídání zatáček, hranic měst a změn v povolené rychlosti a umožňuje mu tak příslušným způsobem upravovat rychlost jízdy pro větší pohodlí i hospodárnější využití paliva.
Ve městě má řidič Bentaygy Diesel k ruce několik pomocníků. Tyto systémy – například funkce rozpoznávání dopravních značek, která umí identifikovat mnoho dopravních značek a informuje o nich řidiče; upozornění na vozidla přijíždějící zezadu, kdy radarová technologie při couvání z parkovacího místa sleduje, zda se k vozidlu nepřibližují jiná vozidla, a systém Top View, který používá čtyři kamery a dává řidiči celkový obraz prostoru kolem vozidla – společně usnadňují každodenní využití vozu.
K dispozici je i parkovací asistent – systém, který zjistí, zda je parkovací místo vhodné (na podélné i kolmé parkování) a poté předá kontrolu automatickému řízení, které podpoří manévrování při parkování, a to i na úzkých a obtížných místech.
K ostatním inovativním systémům patří elektronické noční vidění, které používá technologii infračervených paprsků k identifikaci potenciálních překážek na cestě, a Head-Up displej, který snižuje rozptylování řidiče a zvyšuje tak bezpečnost.
Osmipalcová obrazovka informačního a zábavního systému Bentayga nabízí prvotřídní navigaci, 60 GB hard disk a možnost výběru z 30 jazyků.
Spolujezdci na zadních sedadlech se mohou těšit na nový zábavní tablet Bentley – odnímatelné zařízení s 10.2” obrazovkou fungující na platformě Android nabízí 4G, WiFi a Bluetooth pro snadné vysokorychlostní připojení během jízdy.
Zákazníci mají u Bentaygy Diesel na výběr mezi třemi různými sound systémy: Bentley Standard Audio, Bentley Signature Audio a Naim for Bentley Premium Audio. Poslední ze systémů je nejvýkonnější, s 1950 watty, a tvoří ho síť 18 reproduktorů a super-tweeterů, které jsou zárukou bezkonkurenčního přenosu nejvyšších audio frekvencí.
V Evropě se Bentayga Diesel začne zákazníkům dodávat počátkem příštího roku, vstup na trh v Rusku, Jihoafrické Republice, v Austrálii, na Novém Zélandu a Tchaj-wanu se plánuje v průběhu roku 2017.
Chcete-li se seznámit se všemi detaily Bentaygy, navštivte www.bentleyconfigurator.com.
Motor | |
Typ | 4 litrový osmiválcový s dvěma turbodmychadly a el. kompresorem a přímým vstřikováním |
Max. výkon | 435 PS / 429 bhp / 320 kW @ 3750-5000 rpm |
Max. točivý moment | 900 Nm / 664 lb.ft @1000-3250 rpm |
Převodovka | |
Převodovka | Osmistupňová automatická ZF převodovka, stálý pohon všech kol, středový diferenciál Torsen, otevřený zadní diferenciál, poměr rozdělení točivého momentu mezi zadní a přední nápravu 40:60 |
Poměry | 1.: 4,714; 2.:3,143; 3.: 2,106; 4.: 1,667; 5.: 1,285; 6.: 1,000; 7.: 0,839; 8.: 0,667 |
Koncový převod | 3,308 |
Brzdy, kola a pneumatiky | |
Přední brzdy | 400 mm odvětrávané železné kotouče |
Zadní brzdy | 380 mm odvětrávané železné kotouče |
Kola | Ve standardu 20”, volitelně 21” a 22” |
Pneumatiky | Pirelli 275/50R20, 285/45 R21, 285/45 ZR21, 285/40ZR22 |
Řízení | |
Typ | Elektronicky ovládaný posilovač řízení, variabilní poměr |
Počet otáček volantu mezi krajními polohami | 2,3 otáček |
Poloměr otáčení | 12.4 m / 40.6 ft |
Podvozek | |
Přední náprava | Čtyřprvková s dvojitými příčnými rameny, na přání aktivní elektricky ovládaný 48V stabilizátor |
Zadní náprava | Lichoběžníková víceprvková, na přání aktivní elektricky ovládaný 48V stabilizátor |
Odpružení a tlumiče | Samovyrovnávací vzduchové odpružení, průběžná regulace tlumičů |
Rozměry | |
Rozvor | 2995 mm / 117,9” |
Celková délka | |
Šířka (tělo karoserie) | 1998 mm / 78,7” |
Šířka (vč. zrcátek) | 2224 mm / 87,6” |
Celková výška | 1742 mm / 68,6” |
Palivová nádrž | 85 litrů / 18,7 britských galonů / 22,5 amerických galonů |
Objem zavazadlového prostoru | 430 litrů / 15,2 ft3 (590 litrů / 20,8 ft3 se staženou roletou zavazadlového prostoru) |
Hmotnost bez nákladu (EU) | 2390 kg / 5269 lb |
Celková hmotnost vozidla | 3250 kg / 7165 lb |
Výkon – předběžné údaje v závislosti na typovém souhlasu | |
Maximální rychlost | 168 mph / 270 km/h |
0-60 mph | 4,6 s |
0-100 km/h | 4,8 s |
Spotřeba paliva (EU cyklus) – předběžné údaje v závislosti na typovém souhlasu | |
Ve městě | 31,3 mpg / 9,0 litrů/100 km |
Mimo město | 38,2 mpg / 7,4 litrů/100 km |
Kombinovaná | 35,8 mpg / 7,9 litrů/100 km |
Emise CO2 | 210 g/km |
Emisní kontrola | EU 6 |