BMW tento týden oficiálně uvedlo do prodeje dvojici modelů. Zákazníci si od středy mohou koupit novou generaci BMW řady 3 a roadsteru Z4. S oběma auty jsme se včera krátce svezli v okolí Prahy.
Nová generace BMW řady 3
Aktuálně je již sedmá generace BMW řady 3 Sedan k dispozici ve třech verzích, další budou následovat v červenci letošního roku, kdy se můžeme těšit třeba na M340i xDrive, ale také na opačný pól nabídky, tedy plug-in hybridní 330e.
Mezigeneračně auto hodně vyrostlo do všech směrů. Nejvíce se změnila délka, která narostla o 85 mm a širší je o 16 mm. Ovladatelnost a stabilitu zajistil výrobce prodloužením rozvoru náprav o 41 mm, ale také poměrně výrazných rozchodem kol. Ten narostl o 43 mm vpředu a o 21 mm vzadu. Zároveň je o 10 mm nižší těžiště, tužší je podvozek a rozložení hmotnosti mezi oběma nápravami je ideálních 50:50. Přes to všechno je mezigeneračně řad 3 podle verze až o 55 kg lehčí.
Spousta novinek se týká i výbavy – zejména aktivních jízdních asistentů. Trojkové BMW bude umět jezdit zcela samo – bez nutnosti držet ruce na volantu – až do 60 km/h. Zároveň automobilka připravila aktivní asistent, který oceníme zejména na ještě stále opravované D1. Ten totiž řidiči pomůže s jízdou v zúžených pruzích.
Jako první automobil v segmentu dostává trojková řada laserové světlomety, které doplňují LED přední světlomety o světelný paprsek s dosahem více než 500 metrů. Stejně jako u BMW řady 7 se laserové světlomety nedají aktivovat manuálně, ale spouštějí se při vhodných podmínkách (pouze v režimu světel Auto) samy. Zajímá vás cena? Možná budete překvapení, výrobce chce za BMW Laserlight 53 924 Kč.
Šikovná věc je i tzv. BMW Intelligent Personal Assistant, ovšem hned na začátku je třeba zmínit, že jako česky hovořící máme smůlu. Značka ho zatím nabízí jen v šesti jazycích a o češtině se v tuto chvíli neuvažuje. Je to podobný systém jako je Mercedes-Benz User Experience, ale BMW tvrdí, že tento asistent „umí sám přemýšlet“. Abyste si ho vyzkoušeli, budete muset celý svůj infotainment nastavit do jazyku, který BMW Intelligent Personal Assistant podporuje – například do angličtiny nebo němčiny.
Sedmá generace řady 3 dostala také novinky, s nimiž přišla před několika měsíci čtvrtá generace BMW X5. Mezi ty nejzajímavější jistě patří asistent couvání, který si pamatuje až 50metrovou trasu, kterou auto původně jelo popředu, ale také BMW Digital Key, pomocí něhož lze auto odemykat a startovat chytrým mobilním telefonem přes funkci NFC.
A jak jezdí?
Když otevřete dveře, objevíte přepracovaný interiér, který už známe z X5 nebo nové řady 8. Otočné ovladače na světla nahradila tlačítka, přepracovaný je systém ovládání klimatizace, ale i řadící páka, ke které se přestěhovala tlačítka startování a (de)aktivace systému Start/Stop. Oproti výše zmíněným modelům ale není středový tunel lakovaný černým klavírovým lakem a ani si nemůžete připlatit za křišťálové prvky na volič převodovky či otočný ovladač iDrive a podobně.
Na prezentaci jsme se dozvěděli, že nová trojka chce být nejsportovnějším modelem svého segmentu. Kromě zvětšení rozchodu kol a snížení těžiště je tu také tužší podvozek. V nabídce jsou hned tři: obyčejný, M sportovní a M sportovní adaptivní, který jsme měli v testovaném autě. A i ten je poměrně tuhý, leč parádně filtruje nerovnosti.
Oceníte ho nejvíce ve sportovním režimu na kvalitní silnici plné zatáček. Tohle auto sedí vážně skvěle a na pokyny volantu reaguje vážně ochotně. Až mě to překvapilo a o to více se těším na M340i… Pak ale vjedete do města a přepnete na komfortní režim. I v tom je ale trojka mnohem tvrdší než Z4 ve sportovním režimu. A to jsme měli 18″ kola.
Svezli jsme se s verzí 330i s pohonem zadních kol a automatickou převodovkou (manuální v nabídce zatím žádná není) a motor byl příjemným překvapením. Má pěkný zvuk – i když ne tak jako Z4 – a velmi slušný zátah. Aby také ne, když to v řeči čísel znamená 190 kW/258 koní. Tradičně perfektní je u BMW i spolupráce motoru a převodovky.
Nová generace BMW řady 3 je najisto mnohem agilnější a zábavnější na okresních silnicích a v zatáčkách než předchozí generace. Ten skok je vážně obrovský, na druhé straně je ale méně pohodlné – minimálně to s M sportovním adaptivním podvozkem, s nímž jsme jeli.
[table caption=“Ceny základních verzí:“ width=“98%“ colwidth=“33|33|33″ colalign=“left|center|center“]
Verze,Výkon,Cena
BMW 320i Sedan,135 kW/184 koní,978 900 Kč
BMW 330i Sedan,190 kW/258 koní,1 084 200 Kč
BMW 318d Sedan,110 kW/150 koní,921 700 Kč
BMW 320d Sedan,140 kW/190 koní,990 600 Kč
BMW 320d xDrive Sedan,140 kW/190 koní,1 114 100 Kč
BMW 330d Sedan,195 kW/265 koní,1 203 800 Kč
[/table]
Kompletní ceník je ke stažení ZDE.
Nová generace BMW Z4
Druhým autem, za jehož volantem jsme strávili pár kilometrů, je nové BMW Z4 30i sDrive. Jde tedy o auto se stejným motorem jako u předchozího sedanu. Pohon zajišťovala také pouze zadní kola přes osmistupňový automat.
Nová Z4 vznikala v rámci společného projektu BMW a Toyoty, jehož výsledkem jsou dvě auta: kupé Toyota Supra a roadster BMW Z4. Obě auta sice používají stejnou, ale jinak naladěnou techniku, ale jinak jsou na pohled zcela rozdílná.
Jenže BMW Z4 nevypadá na první pohled naživo tak úplně jako BMW. Tedy, za světla ano, samozřejmě ho prozradí dvojice typických ledvinek tvořících masku chladiče, ale ve tmě vůbec, protože přední světlomety nedostaly typický světelný podpis. Jsou v nich dva obloučky denního svícení nad sebou a i LED ukazatel směru je rovný proužek svítící po vnitřní části světlometu. Subjektivně mi předek Z4 trochu připomíná Jaguar F-Type. Líbí se mi ale zadní světla, která naživo vzdáleně připomínají ta z legendárního BMW Z8. Veškeré osvětlení je samozřejmě LEDkové.
Boční silueta je ale pro BMW Z4 typická. Je tu dlouhá příď a kabina je posunutá hodně dozadu. Posádka tak sedí téměř na zadních kolech, což opět pomáhá ideálnímu rozložení hmotnost 50:50. Mezigeneračně je tu ještě výrazněji zvětšený rozchod kol než u trojky. Přední náprava je oproti předchozí generaci BMW Z4 širší o 98 (!!) mm, ta zadní o 57 mm. Větší je i celková délka. Přibylo 85 mm na celkových 4324 mm, ale ani tak nepůsobí Z4 nijak velkým dojmem. A to nejen na pohled, ale ani při jízdě.
I Z4 shodila mezigeneračně pár kilogramů. Velký vliv na to má i změna konstrukce střechy. Zatímco v minulé generaci byla hliníková, v té nové je plátěná. Stáhnout se dá do rychlosti 50 km/h a trvá to jen 10 sekund! Potěší fakt, že pro staženou střechu je vyhrazen samostatný prostor, neomezuje tedy zavazadelník.
Jak jezdí?
Náš modrý roadster poháněl prostřední z nabízených motorů. Jde o tentýž motor, který jsme měli v trojce. Jeho zvuk je ale o něco sytější, ovšem zdá se, že nemalou měrou mu pomáhají reproduktory. I tak je auto zvenku slyšet, a to včetně působivého svistu turbodmychadla nebo velmi decentního prskání z výfuku.
Nejvíce nás překvapil komfort podvozku, protože Z4 je vážně pohodlné auto. V komfortním režimu natolik, že v zatáčkovitých pasážích působí auto měkce. Stačí ale přepnout na Sport a vše přitvrdí. Nicméně o hodně méně než v případě BMW řady 3. I tak je rozdíl mezi režimy opravdu velký, jsou to vlastně pocitově dvě rozdílná auta.
Zvykat jsme si ale museli na opravdu rychlý převod řízení, který při nejednom manévru překvapil. Stačí otočit volantem jen o kousíček a auto zatočí. Je to dáno variabilním sportovním řízením, který je ve všech verzích ve standardu. Líbily se mi také velmi ostré brzdy, které se dají navíc dále velmi dobře dávkovat.
Je to roadster, ale při jízdě se střechou nahoře to téměř nepoznáte. Při běžném (klidně i poměrně ostrém) ježdění po silnicích jsem ani jednou neměl pocit, že by se karoserie nějak kroutila.
Po stáhnutí střechy je ale vše, jak má u roadsteru anebo kabrioletu být. Nad hlavou se vám objeví nebe (v našem případě však zamračené) a do vlasů (mně moc ne, moc jich už nemám) se vám opře vítr. Ačkoliv má BMW Z4 jen dvojici bočních skel a za opěrkami hlavy jen malé větrné štítky, do interiéru prakticky nefouká. A to ani při pomalé, ale ani při výrazně rychlejší jízdě. I ve včerejších teplotách kolem 7°C stačilo jen pustit topení.
BMW Z4 30i sDrive je ale o hodně méně sportovní než nová generace BMW 330i, jde spíše o pohodlné auto, které umí být v reálném světě díky fantastickému naladění podvozku vážně rychlé. Jsem zvědav na to, jak to bude v případě BMW Z4 M40i, které jsme si objednali na pozdější redakční test.
[table caption=“Ceny základních verzí:“ width=“98%“ colwidth=“33|33|33″ colalign=“left|center|center“]
Verze,Výkon,Cena
BMW Z4 sDrive20i,145 kW/197 koní,1 032 200 Kč
BMW Z4 sDrive30i,190 kW/258 koní,1 233 700 Kč
BMW Z4 M40i,250 kW/340 koní,1 579 500 Kč
[/table]
Kompletní ceník je ke stažení ZDE.
Foto: BMW ČR, Pavel Srp