Nabídku SUV a crossoverů automobilky neustále rozšiřují a výjimkou samozřejmě není ani Škoda. Jejím nejnovějším přírůstkem je model Kamiq, s nímž jsme se poprvé svezli ve Francii.
Třetí do rodiny
I když Škoda s prodejem SUV začala poměrně pozdě – prvním modelem byl v roce 2016 Kodiaq – zaznamenává velké úspěchy. Od té doby představila česká značka menší Karoq a teď přichází na řadu ještě menší Kamiq, jehož výroba již byla zahájena, a každý den opustí továrnu v Mladé Boleslavi 400 nových vozů.
V případě tohoto modelu jde o koncernového sourozence Volkswagenu T-Cross a SEATu Arona. Stojí na totožné podvozkové platformě MQB-A0, stejné jako má i Scala, ale oproti ní má o 37 mm vyšší světlou výšku. V nabídce je ale i sportovní podvozek, který snižuje světlou výšku Kamiqu o 10 mm (+27 oproti scale) a i položka Sport Chassis Control, jenž přidává proměnlivou tuhost tlumičů na základě zvoleného jízdního režimu.
Délka nového modelu je 4241 mm, šířka 1793 mm a výška činí 1531 mm. Rozvor měří 2651 mm, což se pozitivně projevuje na zadních sedadlech. Sluší se dodat ještě základní objem zavazadlového prostoru, který je 400 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel lze objem kufru zvětšit až na 1395 litrů. Na přání je k dispozici také sklopné opěradlo sedadla spolujezdce. Díky tomu lze převážet i předměty o délce až 2447 mm.
Vzorem je Scala
Designově se ale od prvních dvou modelů SUV v nabídce automobilka odlišuje. Jakkoliv název začínající na „K“ a končící „Q“ zůstává, přední i zadní části auta vypadají jinak. Přední část oddělila LED denní svícení od hlavních světlometů, podobně jako to mají Hyundai Kona nebo modely Citroën. Zadní část naopak připomíná model Scala. Navíc přichází přichází bez znaku a místo toho je na víku zavazadelníku nápis ŠKODA.
Novinkou jsou u škodovky stále ještě dynamické ukazatele směru. Kamiq je má nejen v zadních světlometech jako Scala, ale i vpředu v denním svícení. Přední i zadní světlomety navíc mohou být plně LEDkové.
Interiér se také podoba Scale a dominuje mu stojící displej s úhlopříčkou 9,2 palce. Kaplička přístrojů před řidičem může být analogová anebo to může být za příplatek tzv. ‚Virtuální Kokpit‘ s úhlopříčkou 10,25 palce a různými možnostmi zobrazení.
Na autě je ale i viditelná inspirace Kodiaqem, protože na všech dveřích je výsuvný ochranný plast. Díky němu jsou po otevření dveří ochráněny nejen rohy dveří Kamiqu, ale i ostatních aut. To by měla mít všechna auta!
Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
I když je Škoda Kamiq nejmenší z modelů SUV mladoboleslavské značky, jeho výbava je hodně bohatá. A to jak ta komfortní, tak i ta bezpečnostní. Kamiqu tak nechybí Asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu (Lane Assist) nebo asistent prevence nárazu Front Assist, které jsou součástí standardní výbavy.
Za příplatek je možné mít i adaptivní tempomat, který funguje až do rychlosti 210 km/h. Pokud je vůz vybaven převodovkou DSG, pak je schopen sám dokonce i sám zastavit a pokud se auta vpředu do tří sekund opět rozjedou, rozjede se také. Připlatit si lze i za rozšířený asistent, který hlídá objekty v mrtvém úhlu: Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist). Ceník nabízí ale ještě další aktivní i pasivní jízdní asistenty.
Co se komfortní výbavy týká, počítat lze s bezklíčovým ovládáním auta, vyhřívaným volantem, předními i zadními sedadly, ale i čelním sklem. Mimochodem v dešti lze využít i deštník, jenž je podobně jako například u Superbu uschovaný v předních dveřích řidiče. Více informací najdete v tomto článku:
ŠKODA KAMIQ přijíždí na český trh s nejbohatší výbavou v historii
Dobře známé motory
Škoda Kamiq bude nabízen s tříválcovými a čtyřválcovými, výhradně přeplňovanými motory. Jedinou možností bude pouze pohon předních kol, čtyřkolka v nabídce nebude. Naopak je možné kombinovat manuální a dvouspojkové převodovky DSG.
Základem benzinové nabídky je tříválcový motor 1,0 TSI s výkonem 70 kW/95 koní a s točivým momentem 175 Nm, který je spojen výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou. Litrové TSI se dále nabízí i s výkonem 85 kW/115 koní a točivým momentem 200 Nm. Ten se dá kombinovat s manuální šestistupňovou převodovkou, případně dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou DSG. Vrcholem benzinové nabídky je čtyřválcový motor 1,5 TSI se 110 kW/150 koňmi a 250 Nm s technikou vypínání poloviny válců při nízké zátěži ACT. Také tento motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání může být dvoupsojkové sedmistupňové DSG. Všechny benzinové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic a splňují emisní normu Euro 6d-TEMP.
Naftový motor je v nabídce jen jeden. Jde o čtyřválec 1,6 TDI s 85 kW/115 koňmi a 250 Nm. Ten je standardně vybaven systémem SCR se vstřikováním AdBlue a filtrem pevných částic. TDI se dá kombinovat s manuální šestistupňovou převodovkou, případně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.
A Škoda nabízí i ekologickou variantu s pohonem na CNG. Přeplňovaný tříválec 1,0 G-TEC je naladěn na výkon 66 kW/90 koní a točivý moment vrcholí 160 Nm. Tento motor je kombinován s manuální šestistupňovou převodovkou. O dalších ekologických variantách zatím automobilka mlčí, zda tedy bude Kamiq elektrifikován, to nevíme.
Jak jezdí?
Pro první kilometry jsme si vybrali Škodu Kamiq s výkonnějším z litrových tříválců. Přední kola tak poháněl prostřednictvím sedmistupňové převodovky DSG motor o výkonu 85 kW/115 koní a s točivým momentem 200 Nm. Je velmi pěkně odhlučněn, tříválcový projev lze poznat prakticky jen při rozjezdu, kdy jsou jeho reakce trochu hrubější, ale při jízdě už příliš ne. Odhlučnění je velmi dobré, připomíná dokonce Octavii.
Náš zelený Kamiq byl vybaven sportovním podvozkem, díky čemuž je oproti původnímu podvozku o 10 mm nižší a v rámci změny jízdního režimu umí měnit jen tuhost jako ve Scale, nikoliv charakteristiku tlumení jako v Octavii a větších modelech. Rozdíly mezi normálním jízdním módem, který je docela komfortní, a sportovním jsou velmi znatelné. Upravuje se také nejen charakteristika tlumení, ale i řízení či charakteristika plynového pedálu a podobně.
Auto je při klidné jízdě tiché a na silnici se chová příjemně. Pokud byste se dostali na tak krásné horské silničky jako my a přepnuli do sportovního módu, pak by vás mohlo potěšit to, že auto ztuhne a je velmi jisté. Litrové TSÍčko má slušný výkon a i do kopců stoupá velmi ochotně. Na mokrém povrchu překvapila jistota auta nejen při akceleraci, ale zejména při brzdění a zatáčení, kdy se Kamiq ve sportovním módu příliš nenaklání. Naopak při tom normálním se nakloní a karoserie se lehce zhoupne.
Povedená je i pozice za volantem, ale místa na předních sedadlech není nazbyt. Pocitově jde opravdu o menší crossover. Překvapivě je ale dost místa na zadních sedadlech. Hlavně pro kolena.
Závěr a cena
Třetí a nejmenší do rodiny SUV navazuje na své koncernové sourozence, ale přidává i několik novinek navíc. Stejně jako oni ale nenabídne pohon všech kol. Na druhou stranu to v tomto segmentu nikdo neočekává a čtyřkolku nemají ani někteří mnohem větší konkurenti z jiných automobilových koncernů. Celkově je Škoda Kamiq dobrým autem, které v lecčem překonává i Scalu, z níž vychází.
Se základní motorizací 1.0 TSI 70 kW vyjde Škoda Kamiq na 379 900 Kč, výkonnější verze 1.0 TSI 85 kW pak na 404 900 Kč. Stejně jako u modelu Scala se za motor 1.6 TDI 85 kW připlácí 40 000 Kč, identický příplatek 40 000 Kč platí i pro verzi se sedmistupňovou automatickou převodovku DSG. První Škody Kamiq se k českým zákazníkům dostanou 4. září letošního roku.