test-2019-citroen-c5-aircross-20-hdi-180-at

Moderní svět chce SUV a značky se tomu musejí přizpůsobovat. Všechny, bez výjimky. Stranou nemůže zůstat ani Citroën, který sedan nebo kombi C5 změnil na crossover C5 Aircross. A také už nenabízí hydropneumatický podvozek. A je to dobře? Anebo špatně? To jsme zjišťovali v redakčním testu.

Nová doba

Posledním autem značky Citroën, které mělo hydropneumatický podvozek, byla C5. Ta však před nedávnem skončila a nahrazuje ji crossover se stejným jménem, avšak podle zvyklostí značky s dodatkem Aircross. Ten francouzská značka používá pro crossovery a poprvé s ním přišlo menší C3 Aircross. Recept je ale i v tomto případě velmi podobný. Auto narostlo do výšky, přidalo něco plastové ochrany na karoserii a dostalo typické designové prvky aktuálních Citroënů.

Samozřejmostí jsou i tzv. Airbumps, tedy plastové ochranné segmenty, s nimiž poprvé přišla první generace C4 Cactus. V poslední době od nich ale značka ustupuje a na karoserii je dělá více a více decentnější. Na C5 Aircross se tak nacházejí jen ve spodní části na boku. Nechybí ale možnost individualizace, protože si je vpředu a v prvním čtverci na boku můžete vyplnit barevným rámečkem. Zajímavostí jsou i dvoubarevně vyvedené podélné střešní nosiče.

test-2019-citroen-c5-aircross-20-hdi-180-at- (27)

Auto je docela velké, na délku měří 4,5 metru, na výšku má bezmála 1,7 metru a široké je více než 1,9 metru. Přidejte k tomu ještě světlou výšku 230 mm. Pohon všech kol byste ale v ceníku hledali marně, není tu. Místo toho je tu elektronický systém Grip Control, který upravuje nastavení auta (stabilizaci, reakci plynu a podobně) podle konkrétních situací – například pro písek, bahno, kluzko, apod.

Stále je pohodlný

I když přestal Citroën do svých modelů dávat hydropneumatický podvozek, neznamená to, že by snad přestal dělat nepohodlná auta (i když i to jsme tu za posledních pár let měli). Právě naopak. Jen na to jde jinak. Do svých modelů místo toho instaluje odpružení s tlumiči s hydraulickými dorazy. Podle automobilky jde o technologii, která “propůjčuje jedinečný jízdní komfort”.

Klasické odpružení tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz, v případě tlumičů s progresivními hydraulickými dorazy, které má i C5 Aircross, jsou v tlumiči dva tyto dorazy (jeden pro rozpínání a jeden pro stlačení). Funguje to tak, že v případě výrazného stlačení či rozpínání je pohyb zpomalen postupně, aniž by došlo k prudkému zastavení a auto je tak hlavně na větších nerovnostech výrazněji měkčí.

test-2019-citroen-c5-aircross-20-hdi-180-at- (8)

A funguje to, protože C5 Aircross se na silnici docela příjemně pohupuje. Pokud byste ale po něm chtěli nějakou ostřejší jízdu, pak se budete muset připravit na opravdu výrazné náklony poměrně vysoké karoserie. Auto vás ale k takové jízdě nevybízí. Při ostřejší jízdě v zatáčce, kde bude hrbolatý povrch nebo velké nerovnosti se občas stane, že díky měkkému naladění podvozku kolo nedrží kontakt s vozovkou a auto poskočí.

Nerovnosti filtruje vážně parádně, ty krátké příčné dokonce lépe než původní hydropneumatický podvozek. Potěší, že při přejetí velké nerovnosti se neozývá žádná rána a ani se neotřese auto,jen vám tak nějak dá najevo, že tam nějaká nerovnost byla. Na druhé straně ale od kol díky tomu necítíte prakticky vůbec nic. 

Povedený motor

I když se pod kapotou mohou objevit i přeplňované tříválce 1,2 Puretech se 130 koňmi, my jsme měli auto s motorem z opačného spektra ceníku. Červený kousek z fotogalerie pohání nejvýkonnější motor s označením 2.0 BlueHdi 180 S&S EAT8. Pokud se na toto označení podíváme detailněji, můžeme zjistit, že jde o dvoulitrový vznětový motor se 180 koňmi, systémem Start/Stop a osmistupňovou automatickou převodovkou.

test-2019-citroen-c5-aircross-20-hdi-180-at- (35)

A to je kombinace velmi dobrá. Motor potěší pružností a ochotou zrychlovat. Zvláště v kontextu dnešní doby jsou jeho reakce opravdu překvapivě rychlé. Po sešlápnutí plynu se motor opírá o točivý moment 400 Nm (při 2000 ot./min). Pokud by to k adekvátní akceleraci na základě polohy plynového pedálu nestačilo, převodovka ochotně podřadí a nechá promluvit výkon 130 kW/180 koní (při 3750 ot./min).

Automobilka připravila i tlačítko sportovního režimu, ale vlastně si myslím, že je to zbytečné. Auto k ostřejší jízdě nijak nevybízí, motor je pružný a dostatečně výkonný i v normálním jízdním režimu.

I díky velmi dobré práci osmistupňové automatické převodovky (s hydrodynamickým měničem točivého momentu) je spotřeba paliva poměrně příznivá, ačkoliv se od hodnot udávaných výrobcem poměrně zásadně liší. Na konci týdenního testování svítila na palubním počítači hodnota 7,6 l/100 km. Výrobce přitom udává hodnoty přibližně o tři litry nižší. Mimochodem v dálničních 130 km/h točí motor na osmičku přibližně 1800 ot./min.

test-2019-citroen-c5-aircross-20-hdi-180-at- (40)

Je praktický?

Zastane Citroën C5 Aircross roli rodinného auta? Po pravdě by docela mohl. Kromě toho, že je docela velký zvenku, tak je i prostorný uvnitř. Vzadu navíc nabízí trojici samostatných sedadel, která se dají nezávisle na sobě posouvat vpřed nebo vzad (v rozmezí až 150 mm), ale lze je také samostatně sklápět, případně nastavovat sklon opěradla. Dostatek místa je i na předních sedadlech, kde prostor omezuje jen široký středový tunel.

Zavazadlový prostor je poměrně pravidelně tvarovaný a nabídne základní objem 580 dm3. Pokud byste zadní sedadla posunuli zcela dopředu, vzroste na 720 dm3. Sklopením opěradel se dá kufr zvětšit až na 1 630 dm3, přičemž naložíte předměty dlouhé až 1,9 metru.

Infotainment a multimédia

C5 Aircross používá výhradně digitální TFT displej v kapličce přístrojů, analogový kokpit s ručičkami přístrojů už tady nenajdete. Jde o displej s úhlopříčkou 12,3″ a s možností změny zobrazené šablony – podobně jako to už nabízí například modely Peugeot. I když najde o první model Citroënu s digitálním displejem – ten první měl C4 Cactus – jde o mnohem sofistikovanější verzi.

test-2019-citroen-c5-aircross-20-hdi-180-at- (44)

Citroën zůstal u řešení, kdy se přes infotainment zobrazuje, ale i ovládá prakticky vše. Displej má docela pěknou grafiku, ale pokud jedete podle navigace, nezměníte si například teplotu na klimatizaci. Nejdříve budete muset obraz přepnout – na dotekové plošce pod displejem – na ovládání topení a chlazení, změnit teplotu a pak displej zase vrátit. Řešit to do jisté míry jde tak, že si navigaci dáte do displeje před sebou (do kapličky přístrojů).

Závěr a cena

Citroën C5 Aircross sice přijíždí už bez hydropneumatického podvozku, kterým byly předchozí modely značky legendární, ale vlastně to nevadí, protože pohodlný je stále. Přes většinu nerovností se přenáší zlehka a posádce o nich dá vědět jen docela decentně. Karoserie se ale hodně naklání a auta se nehodí pro rychlou jízdu. To se ale od takového auta stejně nečeká. Naopak prostornost a praktičnost, tu tady dostanete.

C5 Aircross má svoje mouchy, ale nejsou to žádné zásadní věci, kvůli kterým by vás auto štvalo. Pohled do ceníku prozradí, že cena startuje na akčních 520 tisících korunách s benzinovým tříválcem. Testované auto v nejvyšší výbavě vyjde minimálně na akčních 815 tisíc korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Citroën
Typ: C5 Aircross 2.0 BlueHdi 180 S&S EAT8
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1997 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 130 kW/180 koní při 3750 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.4 s
Maximální rychlost: 211 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.3 / 4.6 / 4.8
Emise CO2: 126 g/km
Objem nádrže: 53 litrů
Délka: 4500 mm
Šířka: 1969 mm
Výška: 1654 mm
Rozvor: 2730 mm
Provozní hmotnost: 1615 kg
Objem zavazadlového prostoru: 580 / 1630 dm3
Ceník: ke stažení zde