Test Citroën C3 Aircross 1,2 PureTech 110

Dnešní doba přeje SUV a crossoverům, jejich prodeje stále stoupají a značky je představují jako na běžícím páse. Díky modulárním platformám to nakonec není tak složité jako v minulosti. Další své želízko v ohni má od konce loňského roku také Citroën, který zákazníkům nabízí crossover C3 Aircross. A my jsme ho vyzkoušeli v testu.

Design

Už první pohled jasně prozradí příslušnost k této francouzské značce. Zejména při čelním pohledu nebudete mít pochybnosti pražádné, protože C3 Aircross svým tvarem jasně odkazuje na nastolený designový jazyk, s nímž před čtyřmi lety přišel model C4 Cactus.

Při bočním pohledu si ale můžete všimnout, že dveře jsou prakticky hladké, bez ochranných lišt, ale i pro Citroën v posledních letech typických širokých plastů, tzv. Airbumps. Když s tím před čtyřmi lety C4 Cactus přišel, zdálo se nám to jako skvělý nápad a na první pohled identifikovatelný designový výstřelek. Bývávalo, už ani modernizovaný C4 Cactus je nemá…

Test Citroën C3 Aircross 1,2 PureTech 110

Celkově se C3 Aircross hodně podobá obyčejnému Citroënu C3 a to nejen zvenku, ale i uvnitř. Tady se totiž design až na drobnosti téměř neliší. Jiný je hlavně panel ve spodní části středové konzole před řadící pákou. Tady má totiž outdoorová cé-trojka nejen trochu jiné tvary, ale hlavně tu má (za příplatek) ovladač systému Grip Control.

Hodně se mi líbila celková barevnost auta. A to ať už bílým exteriérem se zajímavými bílými “žaluziemi” na zadních bočních sklech (mají všechny aircrossy), ale i interiérem, jenž u testovaného auta kombinoval černo-hnědou barvu palubní desky s hnědošedým čalouněním sedadel. Naživo to vypadalo vážně dobře, je to ale jen jedna z možností v konfigurátoru.

Praktičnost

Ačkoliv jde o malý crossover, čtveřici cestujících docela bez problémů odveze, i když s drobným ‘ale’. Na předních i na zadních sedadel bude místa pro kolena i pro ramena dostatek, horší to však bude s místem pro hlavu. Se svými 180 cm jsem vpředu výraznější problém neměl (ačkoliv od hlavy ke stropu mi moc prostoru nezbývalo), ale vzadu jsem rovně sedět nemohl, hlava se mi pod stropnici prostě nevešla. Pár centimetrů sice jistě ubírá klasické otevírací střešní okno, ale je otázkou, jak moc jiné to bude bez něj…

Test Citroën C3 Aircross 1,2 PureTech 110

Zadní sedadla mají nastavitelný sklon opěradel a jsou i posuvná. Nemusíte nastavovat ani posouvat celou lavici, zadní sedadla jsou také dělená (v poměru 1:2). Sklopit je tak lze postupně anebo samozřejmě najednou, čímž se dá jednoduše zvětšit zavazadlový prostor. Jeho základní objem je 410 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel se nicméně dá zvětšit až na 1170 litrů. Nepotěší ale vysoká nakládací hrana a naopak oproti tomu nízká podlaha kufru. Pokud si za to připlatíte, můžete pak sklopit i přední sedadlo spolujezdce, do auta se pak vejde předmět dlouhý až 2,4 metru.

Za volantem: pohodlí hraje prim

Citroën se začal opět zaměřoval hlavně na komfort jízdy. Opustil sice hydropneumatické podvozky Hydractive, který má jako poslední model odcházející C5, ale přichází s jiným, jednodušším a levnějším řešením. Nabízí totiž klasické tlumiče, kterým však přidala hydraulické dorazy.

Značka Citroën při jejich konstrukci uplatnila celkem 20 patentů a než se dostaly do sériových modelů, byla tato technologie důkladně zkoušena v motorsportu. Již koncem minulého tisíciletí je měly závodní rallyecrossové speciály, pak se je dostaly i závoďáky v dálkových závodech Paříž-Dakar a používá je konečně i dnešní závodní Citroën C3 WRC. A jak to funguje při jízdě?

Test Citroën C3 Aircross 1,2 PureTech 110

Podvozek je opravdu komfortní, měkký a i docela houpavý. Rychlá jízda do zatáček se mu vůbec nelíbí, ale pokud přejdete na “jeho komfortní styl” a budete jezdit klidně, budete nadšení. Jízda je pohodlná, přes nerovnosti se C3 Aircross přenáší hladce a k posádce pustí minimum toho, co se děje pod koly. Za pohodlí má od tohle auto nás jedničku.

Pak je tu ale ještě motor a převodovka. V rámci redakčního testu jsme měli verzi, která ještě nebyla připravena pro emisní normu Euro6b (ta začne platit na podzim). S testovaným motorem 1.2 PureTech 110 tak byla spojena jen pětistupňová manuální převodovka, nové modely už dostanou 6° (a k tomu také filtr pevných částic…). Převodovka není z nejkratších ani z nejpřesnějších, ale k celkovému naturelu auta se hodí.

Motor je poměrně tichý, zejména pokud po něm nic nechcete. A vlastně po něm asi nic moc chtít nebudete, protože vás podvozek nebude nutit nikam pospíchat. Pokud přesto budete chtít zrychlit, 110koňovému tříválci to nebude činit problémy. Připravte se jen na to, že mu to bude chvíli trvat, protože musí nafouknout turbo. Jakmile se ale turbo roztočí, dostaví se docela slušný zátah. I když úplně lineární a bez jakéhokoliv vzrušení. Slabší, atmosférický motor PureTech 82 do tohoto auta neberte, bude stačit pouze k defenzivní jízdě.

Test Citroën C3 Aircross 1,2 PureTech 110

Potěší i spotřeba paliva. Počítejte s tím, že se budete pohybovat na rozmezí číslic začínajících “5” a “6”. Abyste se dostali výše, to už budete muset na plynový pedál šlapat opravdu výrazně.

Závěr a cena

Citroën C3 Aircross je autem, které hraje v prvé řadě na pohodlnou notu. Podvozek se přes nerovnosti přenáší naprosto jistě a k posádce se snaží nepustit nic nepříjemného. Daní za to je fakt, že ostrá jízda v zatáčkách je pro tohle auto naprosto nevhodná. Ani vás to nebude bavit. Jediným větším nedostatkem tak za nás zůstává zejména fakt, že se sedí vysoko a na zadních sedadlech se průměrně vzrostlé osoby ve verzích se střešním oknem neposadí rovně.

České zastoupení značky stanovila pro C3 Aircross velmi zajímavou cenu, když je ta základní stanovena na 349 tisíc korun pro obě verze – tedy tu testovanou, ale i ty novější podle emisní normy Euro6b, jejichž ceník je ke stažení zde.

+
Design a barvy Chybí "airbumps"
Pohodlný podvozek Málo místa na hlavu v interiéru
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Citroën
Typ: C3
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 1199 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 81 kW/110 koní při 5500 ot./min
Točivý moment: 205 Nm při 1500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.2 s
Maximální rychlost: 185 km/h
Převodovka: pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.9 / 4.6 / 4.9
Emise CO2: 115 g/km
Objem nádrže: 45 litrů
Délka: 4154 mm
Šířka: 1824 mm
Výška: 1637 mm
Rozvor: 2604 mm
Pohotovostní hmotnost: 1220 kg
Objem zavazadlového prostoru: 410 / 1255 litrů
Ceník: ke stažení zde