První jízda: Citroën C4 Cactus

Autor: Pavel Srp - 16. 3. 2018


Citroën C4 Cactus byl před necelými čtyřmi lety prakticky prvním autem francouzské značky, které opět přišlo s velmi odvážným designem zahrnující nejen typický světelný podpis, ale také tzv. Airbumpy. Ty ale s modernizací mizí, naopak přibývá komfortu. S modernizovaným kaktusem jsme dnes strávili první jízdní kilometry.

Důraz se klade na komfort

Citroën byl po desetiletí znám svou neskutečně komfortní jízdou, šel na to prostřednictvím hydraulických podvozků, které ale značku s aktuálním modelem C5 nadobro opouštějí. C4 Cactus se tak musí spokojit s obyčejným podvozkem. I tak ale dostal zcela nové tlumiče s hydraulickými dorazy, které jízdu opravdu udělají pohodlnější. V reklamě se značka chlubí tím, že tatínek ráno ve spěchu připravuje děti do školy a svou ranní kávu dopíjí ještě venku u auta. Jenže pak naloží děti s věcmi do auta a rychle nasedne také. Hrníček – ve tvaru „letícího supermana“ – zapomene na střeše a rozjede se. Hrníček celou cestu na střeše zůstane a on si ho pak v prací zase může ze střechy sundat, kávu dopít a jít pracovat. Podvozek má u modernizovaného kaktusu působit jako létající koberec. Ale je tomu opravdu tak?

Tlumiče jsou čistě mechanické, ale po pravdě jsou naladěny opravdu velmi komfortně. Autu se sice při výrazném zrychlování zvedá a při prudkém brzdění ponořuje předek, ale není to nic nepříjemného. Při běžné klidné jízdě je to prakticky neznatelné, ani náklony karoserie v zatáčkách neobtěžují. Vlastně je auto naladěno opravdu příjemně, pro klidnou městskou jízdu skvěle. Ve městě přece nechcete vědět o každém kanálu, poskakovat přes všechny retardéry a nebo drkotat zubama na „kočičích hlavách“. A to tady nemusíte. Většinu věcí podvozek pobere a k posádce pustí minimum. Hrníček na střeše by ale po jízdě ani tak nezůstal. A to i přesto, že zástupci značky tvrdili, že v reklamě nebyl k autu jakkoliv přilepován ani jinak připevňován…

Dalším výrazně komfortním prvkem jsou sedadla, kterým značka říká: Citroën Advanced Comfort Seats. Jde o prvek příplatkové výbavy, kterým bohužel auto z fotografií vybaveno nebylo. Pokud by bylo, dostala by sedadla speciální prošívané čalounění, ale hlavně neskutečně komfortní posez. Za ten může hlavně speciální „pěna s vysokou hustotou”. Mezi touto svrchní vrstvou a matrací v sedadle je ještě jedna podobně komfortní vrstva. Do sedadel jsem se posadil v jiném autě a je třeba uznat, že posez je snad komfortnější než v obýváku v křesle.

S vylepšeným komfortem nesouvisí jen pohodlí, ale také klid na palubě. I na tom značka zapracovala. Upravila prosklení, když do čelního skla instalovala speciální protihlukovou fólii a boční i zadní skla jsou tlustší. Lepší odhlučnění dostala i podlaha, ale také přístrojová deska nebo dveře. Speciální odhlučňující materiály jsou i v zavěšení zadní nápravy. Přes toto všechno je auto oproti předchůdci lehčí a Citroën se chlubí, že je to až o 150 kg oproti některým konkurentům. Ale neřekl, kteří to jsou.

Vnější design je pro mě trochu zklamáním

V rámci modernizace se Citroën zaměřil i na úpravu designu, ale v tomto směru je to pro mě drobné zklamání. Když C4 Cactus přišel, bylo to první auto značky s plastovými panely na dveřích, kterým se říká Airbump, ale po faceliftu je auto už nemá. Tedy má, ale jen v podobě malých plastových nástavců ve spodní části dveří. Důvod? Podle zástupců českého importéra je to z důvodu toho, že modernizovaný C4 Cactus má v nabídce značky nahradit i původní Citroën C4, který v nabídce končí. Souvisí s tím i fakt, že české zastoupení chce v České republice prodat v tomto roce kolem 700 kaktusů, v loňském roce to bylo „jen“ něco málo přes čtyři stovky kusů.

Přední část se příliš výrazně neměnila. Stále je tu LED denní svícení v samostatném segmentu a pod nimi opět osamocené potkávací světlomety. Novinkou je chromovaná linka, která od znaku automobilky prochází až kolem LED denního svícení a tvoří tak jeden uzavřený nepřerušovaný pás. Jiný je C4 Cactus i ze zadního pohledu. Původní malá světla umístěná jen v blatníku jsou nyní větší a zasahují až do víka zavazadlového prostoru. Citroën je osadil technikou LED vtiskl jim 3D efekt. Víko zavazadelníku je nově hladké, jen lakované, to před modernizací také nebylo.

Příliš zásadně se neproměnil ani interiér, jde spíše o evoluci. Zůstal tu před řidičem digitální displej s nepříliš mnoha zobrazenými informacemi, stejně jako centrální displej, přes který se – ostatně jako ve všech ostatních autech koncernu PSA – ovládá většina funkcí. Vnitřní prostor se nezměnil, interiér je vzdušný, přesto je tu opravdu hodně nevyužitých hladkých ploch, však se podívejte třeba jen na dveře.

Zavazadelník je docela rozměrný, Citroën uvádí 358 litrů v základním uspořádání. Tato hodnota se dá po sklopení opěradel zadních sedadel – po modernizaci jsou dělená! – zvětšit na 1170 litrů. Vstup do kufru je ale poměrně malý, nakládací hrana vysoko a podlaha pak naopak nízko. Pokud vaše křehká partnerka bude nakládat velký a těžký víkendový nákup, docela se nadře.

Závěr a cena

Zdá se, že po všech těch „sportovních“ paketech, tvrdých podvozcích a podobných věcech se automobilky konečně vracejí i k tomu, že budou schopny nabízet opravdu komfortní auta. Citroën se na komfort v nových modelech zaměří opravdu výrazně a chce se tím profilovat. C4 Cactus s novými tlumiči s hydraulickými dorazy v tomto ohledu velmi příjemně překvapil. Není to ale auto pro „opravdové řidiče“, nejen díky komfortnímu nastavení, ale hlavně kvůli celkovému naladění a pojetí. Tohle auto prostě bude svou posádku hýčkat pohodlnou jízdou a nebude ho chtít obtěžovat otáčkami motoru, teplotou chladící kapaliny a nebo snad tlakem turbodmychadla. Otáčkoměr i další zmíněné ukazatele chybí. Je tu rychlost, stav paliva v nádrži a základní kontrolky. Citroën chce prostě posádku hlavně hýčkat komfortem.

V České republice jsou v nabídce pouze dvě výbavy (v některých jiných zemích jsou tři), chybí ta nejnižší, základní. I díky tomu ale ve všech modelech prodaných na českém trhu budou ony revoluční tlumiče. Zároveň s tím budou všechna auta vybavena vším tím, co posádka běžně při jízdě potřebuje. Nejnižší cena startuje v současnosti na 350 tisících Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru