Dacia Jogger je od rumunského výrobce skvělým tahem. Velké auto s bohatým vnitřním prostorem, sedmimístnou karoserií a vyšší světlou výšku. K tomu navíc cena i v nejvyšší výbavě do půl milionu. Jak ale Dacia Jogger jezdí? To jsme včera krátce vyzkoušeli.
Až 7 míst nebo 700 litrů kufru
Dacia už nechce být a není tou nejlevnější automobilkou na trhu, ale chce nabídnout praktická auta za rozumné peníze. Nejdůležitější je u ní tzv. hodnota za peníze. Stačí se podívat na to, co v aktuální nabídce má. Jsou to auta, která ve srovnání s konkurencí stojí méně, přesto nabízejí velmi dobrou výbavu a slušně jezdí. Platí to o Dusteru, ale i o Sanderu.
A mezi tyto modely se přidává i Dacia Jogger. Zbrusu nový model, který stojí na podvozkové platformě CMF-B (používá ji i Renault pro modely Captur, Arkana a další). Jeho rozměry jsou velké, uspokojí i větší rodinu, protože může být za příplatek 23 tisíc korun až sedmimístný.
Potěší to, že i na zadní dvě sedadla si pohodlně sedne člověk se 180 cm. Pomáhá tomu i dlouhý rozvor rozvor 2897 mm a celková délka 4547 mm. V prostřední řadě to sice na cestování ve třech lidech úplně není, ale šest cestujících převeze Jogger úplně bez problému.
Pokud vyrazíte v sedmi, musíte se připravit na to, že v kufru nezbyde moc místa. Základní objem kufru v pětimístném provedení je 829 litrů, pokud vyklopíte zadní sedadla, zmenší se na 212 litrů. Výhodou je, že zadní sedadla se dají i zcela vyjmout. A pokud sklopíte i prostřední sedadla, dostanete se až na 2094 litrů. Dacia v tiskové zprávě zmiňuje, že díky výšce nákladového prostoru (661 mm) a jeho délce (1150 mm) mohou rodiny vodorovně převážet dětský kočárek a dětské kolo, aniž by musely odmontovat sedadlo, stačí sklopit jednu sedačku ve 3. řadě. Sportovci mohou převážet kompletní golfovou soupravu, pokud jednoduše vyjmou 3. řadu sedadel.
Interiér je takřka stejný s tím, který mají Sandero i Logan. I v Joggeru je v nejnižší výbavě místo středového displeje výklopný držák na mobilní telefon. Ten pak díky nainstalované aplikaci Dacia Media Control může displej nahradit, protože auto se přes ni pak dá ovládat. Nevýhodou může být nutnost propojení telefonu s autem kabelem, ale konektor USB (nikoliv USB-C) se nachází jen o pár centimetrů vedle. Vyšší výbavy už středový displej mají a nejvyšší multimédia umějí i bezdrátový Android Auto a Apple CarPlay.
Tříválce na benzin nebo na benzin a LPG
Dacia Jogger bude zpočátku vybavena dvěma motorizacemi. První z nich je osvědčený tříválec TCe 100 LPG, který už dobře známe z ostatních modelů Dacia, tím druhým pak zcela nový benzinový motor TCe 110. Oba dva motory jsou přeplňované turbodmychadlem a jsou spojeny výhradně s šestistupňovou manuální převodovkou. Automat bohužel v nabídce na rozdíl od Dusteru a Sandera není.
Pokud ovšem Jogger v automatu chcete, stačí počkat do příštího roku, jen si trochu připlatíte. Automatická převodovka totiž bude k dispozici k full-hybridnímu pohonnému ústrojí. Bude to tedy podobná technika, kterou používá například Renault Clio E-Tech hybrid nebo Arkana E-Tech hybrid.
Jak jezdí verze na LPG?
Pro první krátké seznámení jsme usedli do Joggeru s motorem TCe 100 LPG. Ten kombinuje pohon na LPG a na benzin. Jde o tovární zástavbu, díky které je vše perfektně „uklizeno“ a nejsou tu žádné přídavné ovladače. Přepínání mezi oběma palivy probíhá stiskem tlačítka v palubní desce nalevo od volantu. S benzinem i LPG najednou umí pracovat i palubní počítač, který umí ukázat i spotřebu a dojezd. To třeba Duster před modernizací neuměl.
Výhodou verze na LPG je to, že nabízí plnohodnotnou 50litrovou nádrž na benzin a k tomu ještě 40litrovou nádrž na LPG. Díky tomu zvládne dojet asi 1200 kilometrů. V současné době navíc potěší, že na rozdíl od benzinu a nafty LPG tolik nestoupá na ceně. Přestože při jízdě na LPG spotřebujete paliva více, jeho ceny vám to bohatě vynahradí.
Při jízdě na LPG je auto hlučnější, projev a zvuk motoru je drsnější, ale dynamika je výrazně lepší, než když přepnete na benzin. Na LPG udává Dacia výkon 74 kW/100 koní a 170 Nm, při jízdě na benzin je to 67 kW/90 koní a 160 Nm. Liší se nejen pružností, ale také maximální rychlostí. Pocitově je rozdíl ale možná ještě větší než „na papíře“. Za horší dynamiku ale dostanete na benzin výrazně tišší jízdu a kultivovanější projev motoru.
Motor je bez výraznější špičky, táhne v celém spektru otáčkoměru prakticky lineárně. V otáčkoměru sice chybí označené červené pole, ale přesto nemá moc cenu motor točit nad 5000 ot./min, kde leží maximum výkonu (na benzin i na LPG). Prázdné auto nejede vůbec špatně, otázkou bude, jak to bude, pokud jej plně naložíte. Podle technických údajů uveze pětimístná verze podle výbavy 387 – 426 kilogramů, ta sedmimístná 523 – 562 kilogramů. I tak ale bude dynamika výrazně lepší než u starších atmosférických motorů 1,6 SCe.
Co se týká podvozku, překvapilo, že je pocitově o něco tužší, než u Sandera. Dalším překvapením byl fakt, že přestože nejde o SUV, nabídne Dacia Jogger světlou výšku (v nenaloženém stavu) rovných 200 milimetrů. A to je víc, než nabízejí leckterá SUV. Vyjet tak na (suchou) polní cestu se bát nemusíte. Čtyřkolka se ale pro Jogger nenabízí a nabízet ani nebude.
Závěr a cena
První krátké seznámení na středočeských silnicích ukázalo, že Dacia Jogger má šanci stát se oblíbeným rodinným autem. Za 373 500 korun (TCe 100 LPG) nabídne v základní výbavě Essential opravdu spoustu prostoru. Aby šlo o dostatečně použitelné auto pro každodenní ježdění, vyplatí se připlatit ještě 12 500 Kč za manuální klimatizaci. Zcela dostačovat ovšem bude prostřední výbava Comfort, která startuje na 418 500 Kč s motorem na LPG, respektive 431 000 Kč ve verzi TCe 110.
Uvedené ceny jsou s DPH a platí pro pětimístné verze. Sedmimístné verze se nabízejí ke všem motorizacím a výbavám. Za další dvě sedadla si připlatíte 23 tisíc korun. Kompletní ceník si můžete stáhnout zde.