První jízda: Fiat 600e

První jízda: Fiat 600e je úplně nový model, ale jeho techniku už známe

Autor: Pavel Srp - Foto: Fiat - 30. 3. 2024


Fiat hraje na úspěšnou notu pětistovky, což se mu vyplácí. I nejnovější model, který dostal označení 600, tak dostal podobné tvary. Nabízet se bude jako verze s mild-hybridními spalovacími motory nebo jako elektromobil. A právě ten jsme v rámci prvního seznámení krátce vyzkoušeli.

Technika z koncernu

Fiat 600e je v nabídce italské značky žhavou novinkou. Roztomilé autíčko je větší něž běžná pětistovka, ale také než elektrická pětistovka, ale zároveň menší než dosluhující 500X. Na délku měří 4171milimetrů, široký je 1981 mm a vysoký je 1523 mm. Abyste si to mohli lépe představit, srovnejme ho například se Škodou Kamiq. Ta měří na délku 4241 mm, široká je 1988 mm a vysoká je 1559 mm. Protože si šestistovka bere inspiraci z pětistovky (z té moderní, která si zase bere inspirace z té původní), už na první pohled poznáte, že je to Fiat. Tvary karoserie jsou zajímavě kulaté, přední světlomety jsou tvořeny tak, aby vypadaly, jako že mají řasy. V zadním nárazníku je pak logo 600 a italská trikolóra.

Také uvnitř je jasná inspirace minulostí. Je tu jen dvouramenný volant či jednoduchá palubní deska, ze které vystupuje displej infotainmentu. Potěší, že nechybí fyzické ovládání některých funkcí. Mimochodem, převodovka se naopak ovládá digitálně, pro zvolení směru jízdy se využívají tlačítko na přechodu mezi středovým panelem a tunelem. Pod nimi je pak objemná odkládací schránka. Jo, a abychom nezapomněli, tak Fiat říká, že interiér je z 91 % tvořen z recyklovaných PET láhví.

Nový Fiat 600e je návrat italské značky do segmentu B. Je to elektromobil

V případě verze Fiat 600e jde o čistý bateriový elektromobil, který sdílí techniku koncernu Stellantis, konkrétně s Peugeotem (má ji ale třeba i Jeep Avenger a další). Pohání jej stejný elektromotor s výkonem 115 kW/156 koní a s točivým momentem 260 Nm. Díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za rovných 9 sekund a maximální rychlost je 150 km/h. Důležitější je pro uživatele elektrických aut ale spíše dojezd, ten podle metodiky WLTP činí až 409 km v kombinovaném režimu (ve městě to má být až šest stovek kilometrů). 

Auto se nabízí výhradně s pohonem předních kol, čtyřkolka k dispozici není. Netýká se to pouze Fiatu, ale všech elektromobilů koncernu Stellantis. Baterie je uložena v podlaze, je lithium-iontová a její kapacita je 54 kWh. Standardně nabízí 11kW palubní AC nabíječku, ale dokáže až 100kW rychlodobíjení na AC nabíjecích stanicích. Fiat slibuje, že z 20 na 80 % se tak dostanete během půlhodinky.

Za volantem

Na pár kilometrů jsme se posadili také za volant. Na první dojem zaujme nápadité čalounění, kdy se na opěradlech sedadel nachází nápisy „FIAT“, ale také fakt, že pozice k řízení se tu dá najít poměrně rychle a jednoduše. Na předních sedadlech je místa dost, problémem ale může být prostor na nohy na zadních sedadlech, zejména pak v případě, kdy na těch předních sedí někdo vyšší.

fiat-600e-interier

Protože jde o elektromobil, je jeho obsluha jednoduchá. Stačí jen chviličku podržet (nestačí jej jen stisknout) startovací tlačítko a auto probudíte k životu. Stisknete tlačítko „D“ na středovém tunelu a můžete prakticky neslyšně vyrazit vpřed. Dynamika auta je rozumná nevyděsí ani nezkušeného řidiče, ale pomalá tahle elektrická šestistovka není. Je z ní ale cítit, že spíše než na dynamiku je naladěna na co nejdelší dojezd.

Auto, kterým jsme jeli, bylo ve výbavě La Prima, jejíž součástí jsou standardně i 18″ kola. Ta sice vypadají hezky na místě, ale projevují se na komfortu jízdy. Jízda je tak o něco tužší, přesto je od podvozku ticho a nepřenáší do řízení žádné rázy.

Na řízení je tohle auto zcela nenáročné a na jízdy po městě je pohonné ústrojí naprosto ideální. Tady můžete ocenit také režim zvýšené rekuperace, kdy bude auto po ubrání výrazněji brzdit. Pedál brzy tak budete potřebovat, pokud budete dostatečně předvídat, pouze pro zastavení do stání. To totiž Fiat v rámci rekuperačního brzdění neumí.

Závěr a cena

Fiat 600e je stylový elektromobil, který má sice na 18″ diskách o něco tužší podvozek, ale jinak jde o poměrně příjemné kompaktní auto, které se hodí zejména do města. Dynamika není vůbec špatná, dojezd jakbysmet a špatné není ani místo v kabině (s výjimkou místa pro nohy na zadních sedadlech pokud na těch předních sedí vyšší lidé).

Přestože Fiat 600e využívá techniku koncernu Stellantis, je to nejlevnější varianta. Neznamená to však, že by byla nějak znatelně ošizena. Jasně, v kabině jsou neměkčené plasty, ale „stájoví konkurenti“ jsou na tom dost podobně. Tady je naopak spousta velmi stylových doplňků odkazující na Itálii, zemi původů Fiatů.

A co to znamená konkrétně? Fiat 600e ve výbavě RED v České republice vyjde na akčních 799 900 Kč. Pro srovnání dodáváme, že Peugeot e-2008, s nímž sdílí techniku, je takřka o 100 tisíc korun dražší. Verze La Prima, kterou jsme se svezli, vyjde na akčních 909 900 Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde. Mimochodem, už zanedlouho se na trhu objeví i verze se spalovacími motory, nezůstane pouze u elektromobilu. Cena verze s tříválcem 1.2 Turbo Hybrid se 74kW/100 koňmi a 6stupňovou automatickou převodovkou bude startovat na akčních 549 900 Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru