prvni_jizda-2021-cupra_leon_sportstourer- (1)

V současné době hrají v nabídkách automobilek hlavní roli zejména vozy typu SUV. A je to logické, zákazníci o ně mají zájem, což potvrzuje i obsah českých silnic. Značka CUPRA to moc dobře ví a proto má v nabídce SUV Formentor a chystá také Tavascan. Stavět ale svou nabídku jen na SUV by bylo krátkozraké, a proto CUPRA nabízí mimo jiné modely i stále celkem populární kombi v podobě modelu Leon Sportstourer.

V rámci krátké jízdy jsme se pokusili zjistit, jestli jde o ostré kombi určené jen pro milovníky rychlosti, anebo o praktického parťáka pro každý den, který má sportovní figuru.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz V 250 d L Airmatic (2021)

 Sportovně elegantní styl mu nechybí

CUPRA Leon ve verzi kombi se nabízí se dvěma motory – plug-in hybridní 1.4 TSI e-Hybrid nebo čistě benzinovou 2.0 TSI – s různým naladěním. V každém případě je motor spárován s dvouspojkovou převodovkou DSG (hybrid šest převodových stupňů, TSI sedm převodových stupňů), přičemž hybridní jednotka může mít 204 nebo 245 koní a čistě spalovací 245, 300 nebo 310 koní. Jak asi tušíte, CUPRA Leon vychází z modelu SEAT Leon, ale do vínku dostala řadu změn.

prvni_jizda-2021-cupra_leon_sportstourer- (6)

Jiná jsou samozřejmě loga, ostatně, CUPRA je dnes samostatnou značkou. Nechybí ani velký přední spoiler společně s většími otvory pro přívod vzduchu, ostře řezané nástavce prahů, jiný tvar zadního nárazníku a zajímavě vypadají i dvě koncovky výfuku. Verze, kterou jsme měli v testu, dostala 19“ kola a zlatě lakované brzy Brembo s kotouči o průměru 370 mm. Leon do vínku dostal také FullLED světlomety a to jak přední, tak zadní navržené ve stylu Coast-to-Coast – tedy procházející celým zadkem.

Mimochodem, tvary auta nejsou koncipovány jen pro to, aby byly jen líbivé, ale CUPRA si dala vylepšila aerodynamiku, oproti výchozímu SEATu Leon je aerodynamický odpor o 8 % nižší.

Přečtěte si také:  Test Audi RS Q3 Sportback 2.5 TFSI quattro (2021)

Interiéru bezesporu vévodí skvělá skořepinová sedadla s parádním bočním vedením pro nohy i tělo čalouněna černou kůží. Jsou vyhřívaná, stejně, jako multifunkční volant. Nechybí ale ani 10,25“ digitální přístrojový štít, panoramatické okno (28 500 Kč), zásuvka na 230 V, audiosystém Beats Audio, adaptivní podvozek DCC, spousta bezpečnostních a jízdních asistentů nebo možnost volby jízdních režimů.

prvni_jizda-2021-cupra_leon_sportstourer- (10)

Na okruh i na nákup

Do rukou se nám dostala verze s dvoulitrovým TSI o výkonu 245 koní a točivým momentem 370 Nm. Maximální rychlost auta je 250 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 6,7 sekundy. Motor byl spárován – jak už bylo řečeno výše – se sedmistupňovým DSG, které všechnu sílu přenášelo výhradně na přední kola.

Už první nastartování udělá radost všem, kteří nemají rádi přehnané a často ne moc příjemné dunění z reproduktorů, kterým automobilky nahrazují zvuk motoru a výfuku. Žádné se nedostavilo! V CUPRA Leonu si ale samozřejmě můžete změnit jízdní režim, přičemž v nejostřejším režimu CUPRA (ztuhne řízení a zlepší se reakce na plyn i další podobné „drobnosti“), se při přeřazení a ve vyšší rychlosti ozve z výfuku zajímavé, ale velmi decentní „odfouknutí“.

Přečtěte si také:  Test BMW 128ti (2021)

Právě tento režim jako kdyby probudil to jinak skryté „CUPRA DNA“. Ano, pořád sedíte v kombíku, pořád odvezete 620 litrů nákladu, pasažéra a třeba i velkého psa k tomu. Jenomže když se necháte lehce unést, může se všem na palubě udělat trošku špatně.

CUPRA Leon totiž umí parádně vykroužit i velmi ostré zatáčky, řízení skvěle reaguje na pokyny volantu a 245 koní jej umí hnát kupředu i rychlostmi, za které by vám u nás vzali rodný list. V tu chvíli oceníte ony příplatkové sedačky (40 900 Kč), které umí tělo držet na místě naprosto ukázkově. A přitom nikde netlačí, nakonec s nimi v pohodlí dojedete i na dovolenou. Tohle je dle mého příplatek, který se rozhodně vyplatí.

Přečtěte si také:  První kilometry s novou generací Škody Fabia. Překvapí hlavně tichem v kabině

V režimu Standard jde o docela běžné kombi pro každý den. Řízení je výrazně lehčí, ale stále příjemně přesné. Převodovka řadí naprosto hladce a celkem snesitelná je i lehká prodleva na plynovém pedálu. Posádka na předních i zadních sedadlech má k dispozici dostatek místa jak pro nohy, tak ramena i hlavu.

Za příplatek 5200 Kč je v autě je k dispozici paket Connectivity box, který dodá bezdrátovou nabíječku a zesilovač mobilního signálu. Prostor pro nabíječku je dostatečný, nemusí se bát ani majitelé velkých telefonů. V základní výbavě pak nechybí na cesty nezbytná navigace, která je promítána na 10“ dotykový displej. Posádka pak ocení dva USB porty vpředu a dva vzadu. Samozřejmostí je systém Full Link, který umožní propojení s Android Auto či Apple CarPlay, handsfree Bluetooth, Wi-Fi hotspot či virtuální asistentka. Tu stačí jen oslovit španělským pozdravem „Hola, hola“, počkat na její reakci a následně ji dát příkaz. Například v případě požadavku na změnu teploty stačí říct „Je mi zima“ nebo „Je mi horko“. Asistentka pozná, z jakého místa (zda řidič nebo spolujezdec) požadavek přišel a tím směrem také upraví teplotu vzduchu proudícího z výdechů.

prvni_jizda-2021-cupra_leon_sportstourer- (4)

Závěr a cena

CUPRA namíchala model Leon ve verzi kombi ze sportovních, praktických i elegantních ingrediencí. A výsledek vůbec není špatný. Verze s 245 koňmi je plně dostačující pro potřeby běžného řidiče, trhače asfaltu opravdu nečekejte. Přesto s tímto stádem umí být Leon Sportstourer příjemně agilní.

Pochvalu rozhodně zaslouží i podvozek, který se umí parádně přizpůsobit. Pro každodenní jízdu do práce nebo za nákupy z vás nevytřese duši a zvládne pobrat i ten v současné době opravdu příšerný stav našich silnic. Jakmile ale po přepnutí jízdního režimu tlumiče ztuhnou, je Leon jistý, v zatáčce ani na rozbitém povrchu neodskočí a výrazně se nenaklání.

Přečtěte si také:  Rychlý test elektromobilu Porsche Taycan Turbo (2021)

A co za to? Testovaná verze, tedy dvoulitrové TSI o výkonu 245 koní startuje na částce 1 009 900 Kč. Z příplatkové výbavy měla střešní okno, brzdy Brembo, sedačky, ale také 230V zásuvku, Pre-crash Assist, bezdotykové ovládání pátých dveří nebo onen adaptivní podvozek DCC. Je tedy potřeba počítat s tím, že s příplatky, třeba i za lak (až 51 900 Kč) cena snadno vyšplhá o několik i set tisíc výš.

Přidat komentář