V minulém týdnu jsme se poprvé posadili za volant nové vlajkové lodi značky Citroën. Na silnicích i mimo ně jsme vyzkoušeli model C5 Aircross.
Design: typický Citroën
První pohled na auto jasně prozradí, s jakou značkou máte tu čest. C5 Aircross navazuje na designový jazyk, který před lety započal model C4 Cactus. Z přední části tak vyniknou hlavně oddělené přední světlomety – vrchní, úzké LEDky sloužící jako denní svícení, které přecházejí v černý pruh a velký znak automobilky, a spodní fullLED světlomety zakomponované do masky chladiče.
K tomu jsou tu také kontrastní barevné rámečky v rozích předního nárazníku. Jejich barevné provedení se ale opakuje i u dalších doplňků na karoserii. Kromě rámečků na předních dveřích jsou to také spodní kryty podélných střešních nosičů. Ovšem jak před lety Citroën začal s velkými ochrannými prvky nazvanými jako Airbump, tak s nimi opět rychle skončil. Všechny nové modely (C3, C3 Aircross, ale i C4 Cactus) už je mají jen na spodku dveří.
Ze zadního pohledu zaujmou zejména dvě velké chromované koncovky výfuku. Při bližším zkoumání si ale můžete všimnout, že jsou falešné.
Interiér je moderní
Rozpoznatelný je i interiér. Kromě typického čalounění (v nabídce je 5 možností), je to i tvar palubní desky. V té je uprostřed digitální 8″ displej, jenž těsně obklopují na výšku umístěné výdechy klimatizace. Po displejem jsou umístěna tlačítka, respektive dotekové plošky, jež přepínají jednotlivé obrazovky (navigace, teplotní komfort, nastavení auta a podobně). Jedno z tlačítek ovládá i start/stop systém, takže již není nutné složitě (de)aktivovat přes displej.
Největší novinkou je pro Citroën digitální kaplička přístrojů, kterou už dobře známe z Peugeotů, nebo také ovladač nové 8° automatické převodovky. Digitální displej dostal úhlopříčku 12,3 palce a jeho zobrazení je možné měnit pomocí otočného ovladače na volantu.
Značka se zaměřuje hlavně na komfort a to nejen z hlediska samotné jízdy jako takové, ale i toho na palubě. I proto jsou tu (s výjimkou standardního interiéru) sedadla Advanced Comfort. Jde o sedadla s kombinací různě tvrdých a měkkých vrstev pěny, které jsou sestaveny tak, aby byl posez naprosto pohodlný a přesto ergonomický. Sedadla jsou tak příjemně měkká, ovšem nikoliv rozměklá. Pokud si připlatíte, můžete mít i masážní funkci s několika programy.
To, čím chce C5 Aircross také zaujmout, je praktičnost. Na tiskové konferenci jsme se totiž mimo jiné dozvěděli, že objem zavazadlového prostoru je největší ve třídě, kdy v základním uspořádání nabídne 580 litrů. Zadní sedadla jsou samostatná, lze tu tak odvézt vcelku pohodlně trojici pasažérů, navíc jsou v rozmezí 150 mm posuvná (a mají i nastavitelný sklon opěradel). I díky tomu se dá jednoduše objem kufru zvětšit až na 720 litrů. Pokud sedadla zcela sklopíte, budete moci naložit až 1 630 litrů, přičemž předměty mohou být dlouhé až 1,9 metru.
Podvozek rovná cesty
Citroëny bývaly dříve vyhlášené svojí plavností. Mohl za to hydropneumatický podvozek. Ten však s poslední generací modelu C5 odešel a už se nevrátí. Netřeba však smutnit, protože Francouzi na pohodlí nezanevřeli, ba právě naopak. Uvedli do praxe jednodušší řešení převzaté z motoristického sportu – tlumiče mají hydraulické dorazy.
Jde o totéž řešení, které se představilo u nového C4 Cactus. Značka to nazývá jako Progressive Hydraulic Cushion a velmi zjednodušeně jde o tlumič „s proměnnou tuhostí“. Při drobném propružení tlumič pracuje měkce, jízda je houpavě uklidňující, ale pokud bude nerovnost větší, může propružit až k dorazu, kdy bude tlumič tvrdší. Neozve se přitom žádná rána, ani jakýkoliv jiný ráz. Jen budete mít pocit, že ta velká nerovnost, kterou jste na cestě viděli, vlastně tak velká nebyla. Ale ona přitom opravdu byla…
Chování podvozku jsme si mohli vyzkoušet opravdu důkladně. První kilometry jsme s autem absolvovali v Maroku, kde jsme nejeli jen po silnicích, ale vyrazili jsme i do pouště na zpevněné cesty nebo ujetou hlínu, ale i do hor, kde bylo občas místo asfaltu naplavené a uježděné bahno po vydatných deštích. S veškerými nerovnostmi si tlumiče poradily tak dobře, že nás to často překvapilo. Na kvalitních cestách, kterých v Maroku není úplně málo, jsme si naopak užívali jízdu jako na létajícím koberci. Daní za to ale je to, že od podvozku necítíte prakticky nic.
I když jde o crossover s poměrně velkou světlou výškou 230 mm, pohon všech kol byste tu hledali marně. V nabídce není a nebude. Řidič se bude muset spolehnout výhradně na (příplatkový) elektronický systém Grip Control. Ten už také dobře známe z aktuálních modelů skupiny PSA. Fungovat bude úplně stejně – otočným ovladačem bude řidič vybírat povrch, po němž auto jede, a to automaticky upraví nastavení jízdních systémů jako je funkčnost ABS a stabilizace, případně odezvu na sešlápnutí plynového pedálu a podobně.
Tři a čtyři válce a 130 až 180 koní
Značka nabídne pod kapotu výhradně přeplňované motory se třemi (benzin) a čtyřmi (benzin i nafta) válci, které bude možné kombinovat s manuální šestistupňovou nebo automatickou osmistupňovou převodovkou. Motory budou mít objem 1,2 litru, respektive 1,6 litru a nabídnou výkony od 130 do 180 koní.
Koncem příštího roku představí značka i plug-in hybrid. Ten však na rozdíl od koncernových derivátů v modelech DS, Peugeot a Opel nenabídne pohon všech kol, ale bude pohánět pouze kola přední nápravy. Základem bude benzinový motor s kombinovaným výkonem 225 koní. Dojezd čistě na elektrický pohon bude až 50 kilometrů. Tuto verzi začne Citroën prodávat v roce 2020.
První krátká seznámení proběhla za volantem obou aut s nejvýkonnějšími motorizacemi. První na řadu přišla vznětová verze BlueHDI 180. Potěšilo nás, že motor je docela příjemně odhlučněn a jeho zvuk do interiéru i díky dvojitým sklům s izolační vrstvou (to mají všechny C5 Aircross bez výjimky) příliš neproniká. K celkovému pohodovému naladění charakter motoru velmi dobře pasuje, protože jeho reakce jsou spíše rozvážnější a nikam se nežene. S takovou jízdou pak o řazení osmistupňové automatické převodovky ani nevíte.
Druhý den jsme vyměnili vznětovou verzi za zážehovou. I tentokrát byl pod kapotou nejvýkonnější 180koňový motor, jenž byl opět spojen s automatickou převodovkou. K nejvýkonnějším motorizacím si manuální převodovku stejně vybrat nemůžete. Podle očekávání byl motor tišší, ovšem spolupráce s převodovkou už nebyla tak ideální. Benzinový motor potřebuje ke zrychlování o něco vyšší otáčky, ale převodovka pořád držela nízké. Při klidné jízdě to není problém, ale pokud potřebujete znenadání přidat, chvíli přemýšlí, zda to myslíte vážně, a pak ty potřebné rychlosti ještě chvíli hledá. Ze začátku docela komplikace, ale po chvíli si na to zvyknete. Opět tu platí, že při klidné, defenzivní jízdě jde o velmi pohodlné auto, přesto se mi vznětová verze líbila víc.
Prodej v ČR od prosince
Nový Citroën C5 Aircross nahrazuje původní Citroën C5, ale původní karoserii sedan nebo kombi mění za dnes tolik módní crossover. Nejlepší zprávou je, že i přes absenci hydropneumatického podvozku je tady pohodlí stále na prvním místě.
Zájemci budou moci vybírat z až 30 možných kombinací exteriéru. Nabídka totiž zahrnuje 7 odstínů karoserie, tři balíčky Pack Color (zmiňované grafické prvky kolem předních mlhovek, na Airbumps z boku a pod střešním nosičem) a na závěr i možnost černé střechy.
Oficiálně bude prodej v České republice zahájen už tuto sobotu, tedy 1. prosince. V tento den mají být zveřejněny také ceny. První vozy se k zákazníkům dostanou koncem ledna roku 2019.