test-2018-citroen-c4-cactus

Francouzská automobilka Citroën začala prodávat hatchback, který byl ještě loni crossoverem. Auto, které přišlo o charakteristické airbumpy na bocích. Auto, které vypadá skvěle a nad asfaltem doslova letí. Jenže není všechno zlato… Anebo je?

Už bez chráničů

Nový Cactus přišel o chránítka před nákupními košíky. A je z něj hatchback! Alespoň Citroën to tvrdí. Jestliže pro jiné automobilky je facelift jen dekorativním marketingovým šlapákem na řidiče, ve Francii si omlazení vyložili po svém. Pěkně natvrdo, a to je moc fajn.

Na bocích teď budete marně hledat vzduchem naplněný plastové vaky, ty totiž designéři zeštíhlili, a hlavně je přesunuli ze dveří níž směrem k prahům. Jestliže u Škody Yeti jsem absenci charakteristických kulových světlometů u faceliftu skoro obrečel, na Cactusu působilo umělé brnění příliš excentricky. Teď má C4 ochranu i styl, auto je elegantnější a kopíruje soudobou vizi všech citroënů. Drtivá většina karosářských dílů je tady nových. Jo, a krovky jsou konečně zakomponované do masky. Banální, leč vkusné.

test-2018-citroen-c4-cactus

Auto je mimo to o centimetr a půl delší a skoro o stejnou míru delší. Ale to na první pohled určitě nepoznáte. Zvenku vypadá Cactus jinak, vznosněji, už to není ten ulítlý oplastovaný teenager. Tuhle roli převzal C3 Aircross a C4 pochopitelně musela dospět (C4 Cactus nahrazuje totiž i obyčejnou C4).

Úžasná sedadla, otravný displej

Uvnitř žádná revolta, interiér Cactusu je pořád svérázným originálem. Místo klik máte poutka, místo přístrojového štítu digitální budík s ukazatelem rychlosti. Zadní okénka jsou vyklápěcí. Naprosto perfektní jsou nadstandardně široká sedadla, navíc s pěkným šedivým potahem. Kombinují pěnu s vysokou hustotou uprostřed a silnou texturovanou pěnu na povrchu. Prostě jsou jako dědečkův ušák, vážně.

Airbag u spolujezdce nehledejte, je ve stropě, takže na kolena je tu skutečně spousta místa. Interiéru nechybí důvtip, to však neplatí o multimediálním systému. Třebaže má poměrně vkusné grafické rozhraní, je strašně pomalý. Navíc komu nesedí Start/Stop systém a překousl, že ho musí u řady aut vypínat při každém startu, v Cactusu se musí obrnit. V rámci programu eliminace veškerých tlačítek z palubní desky se všechno hlavní ovládá v autě dotykem. Včetně klimatizace. Stejně jako u nových peugeotů je to děsná pruda.

test-2018-citroen-c4-cactus

C’est la vie

Testovaný kousek má pod kapotou přeplňovanou dvanáctistovku PureTech s výkonem 81 kW. Ve vyšší výbavě Shine se bavíme o kousku za minimálně 435 tisíc s manuální šestistupňovou převodovkou. K dispozici je i o deset koní slabší naftová šestnáctistovka. Motor neskrývá svůj elán. Auto i se dvěma cestujícími váží jen asi tunu a čtvrt a tříválec má dost sil, aby tuhle zátěž v pohodě uvezl. A hezky svezl. Navíc svůj charakter jednotka dost s přehledem skrývá a nepříjemně kvičící virvál uslyšíte jen při hrubém sešlápnutí plynu nebo nad nějakými čtyřmi tisíci otáček.

Ale je zbytečné tento Citroën vytáčet nebo s ním vůbec nějak závodit. Francouzi v Cactusu přepisují standardy komfortu, a proto se pohodlně usaďte a nikam nespěchejte. Tou největší novinkou u faceliftu jsou tlumiče s hydraulickými dorazy, které se přidají při výraznějším stlačení a pak rozpínání, čímž eliminují nepříjemné odrážení. A vskutku, v Cactusu si užijete jednu z nejplavnějších jízd.

Výrazně přepracovaný podvozek poskytující mimořádný komfort na palubě Cactusu usnadňuje cestu městem nebo na dálnici, limituje ho v klikatějších zatáčkách, kde by se nadaný řidič rád svezl svižněji. Jednak vás pohupování začne po chvíli rozptylovat, jednak řízení je svízelně odtažité. Kdo je ale na francouzská auta zvyklý, bude si libovat. A zřejmě oželí i otravný multimediální systém. C’est la vie.

+
Osvěžující design Ovládání dotykem
Pohodlná sedadla a podvozek Pomalá navigace
Super motor Přeposilované řízení
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Citroën
Typ: C4 Cactus
Motor: 1.2 PureTech 110
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 1 199 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 81 kW/111 koní při 5 500 ot./min
Točivý moment: 205 Nm při 1 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.3 s
Maximální rychlost: 188 km/h
Převodovka: pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.0 / 4.2 / 4.9
Emise CO2: 110 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4 170 mm
Šířka: 1 714 mm
Výška: 1 480 mm
Rozvor: 2 595 mm
Provozní hmotnost: 1 135 kg
Objem zavazadlového prostoru: 348 / 1 170 litrů
Ceník: ke stažení zde