Škoda nám svůj první opravdový elektromobil Enyaq iV ukázala už loni na podzim, ale za jeho volant jsme se poprvé posadili až tento týden. Najeli jsme s ním přes dvě stovky kilometrů a strávili několik hodin. A zjistili jsme, že jde vlastně o skoro normální auto.
Navigace:
- Strana 1: Technika, baterie, dobíjení, výbava
- Strana 2: Jízdní dojmy, fotogalerie, technické údaje
První opravdový elektromobil
Škoda Enyaq iV není první sériově vyráběný elektromobil značky, to byla Škoda Citigoe iV, ale je to první elektromobil, který byl navrhovaný jako elektromobil. Stojí na podvozkové platformě MEB, takže má baterie v podlaze. Kvůli tomu má nejen výrazně nižší těžiště, ale podlaha je v kabině rovná, z čehož těží posádka.
Auto je zatím v České republice nabízeno jako zadokolka ve dvou verzích, označovaných jako 60 a 80, přičemž prozrazují kapacitu baterie (a s tím související další hodnoty). Základní verzi ENYAQ iV 60 pohání elektromotor o výkonu 132 kW/180 koní s maximálním točivým momentem 310 Nm. Jeho lithium-iontová baterie má celkovou kapacitu 62 kWh, z toho je pro jízdu využitelných 58 kWh, a dojezd je podle metodiky WLTP 400 kilometrů. Enyaq iV 80 pak pohání elektromotor se 150 kW/204 koní a s točivým momentem 310 Nm. Kapacita jeho baterie je 82 kWh, využít lze 77 kWh. Dojezd je podle WLTP až 510 kilometrů.
Později přijdou ještě verze s pohonem všech kol, které budou mít také 82kWh baterii. Bude to verze s pohonem všech čtyř kol, která dostane další motor na přední nápravu. Ponese označení Enyaq iV 80x a nabídne celkem 195 kW a 425 Nm. Vrcholnou verzí bude Enyaq RS iV a 220 kW a 460 Nm, přičemž půjde také o čtyřkolku. Za tyto verze lze zapojit přívěs až o hmotnosti 1400 kg.
Mimochodem, Škoda bude ještě měnit termomanagement baterií, takže se dojezd ještě vylepší. Aktualizace budou dvě, při té první bude potřeba s autem zajet do servisu, aby se aktualizoval software, ta druhá už půjde online přes vestavěnou SIM kartu. A protože je Škoda Enyaq iV vždy online, lze u něj pomocí aplikace MyŠKODA na dálku provádět spoustu věcí. Snadno tak můžete například ovládat nabíjení baterie nebo zapnout/vypnout klimatizaci před plánovanou cestou a podobně.
Baterie se skládá z modulů
Enyaq iV nedostal jednu velkou baterii, ale jde o několik modulů spojených dohromady. Menší verze 60 jich má 9, větší 80 se skládá z 12. V každém modulu je 24 kusů Li-ion článků. Je to výhodné hlavně proto, pokud nějaký modul odejde, nebude se muset měnit kompletní baterie, ale bude stačit jen vyměnit modul. Bude to rychlejší, levnější a ekologičtější.
Dobré je, že dělat údržbu na elektromobilech a plug-in hybridech Škoda mohou všichni dealeři, nebude tak nutné jezdit třeba do jiného města. Ovšem pro operace s baterií, právě včetně výměny vadných článků, bude nutné navštívit jednoho z 20 dealerů po České republice, který pro to má certifikaci.
A co se stane s těmi vadnými moduly? I na to má škodovka řešení. Zapojí do toho dealery, kterým budou tyto moduly sloužit jako úložiště energie. Do toho ji budou ukládat ze solárních panelů u svých nabíječek anebo z levného nočního proudu, aby je pak mohli využít pro topení nebo chlazení showroomů, dobíjení elektromobilů a plug-in hybridů a podobně. V současnosti už to funguje u dealera na pražské Podbabě.
Až 125kW dobíjení
Škoda Enyaq iV nabízí spoustu možností dobíjení. Od úplně běžného zapojení do 230V zásuvky, přes škodovácký wallbox, běžné dobíjecí stanice, až po rychlodobíjecí stanice se 125 kW. Záležet tak bude pouze na vás a vašich možnostech.
V základu je Enyaq iV vybaven 50kW palubní dobíječkou, ale připlatit si můžete za 100 nebo dokonce 125 kW. Pokud budete mít 125kW verzi, pak můžete počítat s tím že verzi 80 dobijete z 5 % na 80 % kapacity baterie za 38 minut.
Pokud si domů nebo do práce (anebo kamkoliv jinam) pořídíte wallbox Škoda iV Charger na střídavý proud s výkonem až 11 kW, zabere vám dobití auta 6 až 8 hodin. Podobných nabíjecích časů a stejného maximálního nabíjecího výkonu lze dosáhnout i u veřejných dobíjecích stanic se střídavým proudem. Pro tuto variantu nabíjení je vůz standardně vybaven propojovacím kabelem Mennekes.
Vůz lze také dobít z běžné domácí 230V zásuvky o výkonu 2,3 kW. Nabíječka pro 230V zásuvku, která je k dispozici na přání, je kompatibilní se všemi běžnými nabíjecími zásuvkami. Na přání je dále dostupná přenosná nabíječka iV. Jedná se o mobilní řešení s vyměnitelnými propojovacími konektory. V kombinaci s CEE adaptérem umožňuje nabíjení na výkonnějších zásuvkách až do 11 kW. Adaptér Schuko pro domácí zásuvky je k dispozici v rámci příslušenství.
Velký důraz na aerodynamiku
V dnešním automobilovém světě je kladen co největší důraz na co nejnižší spotřebu paliva. Té lze docílit nejen laděním pohonného ústrojí, ale také co nejlepší aerodynamikou. Vývojáři se zaměřili na opravdové detaily, které mají na celkový výsledek velký vliv.
Automobilka totiž svému elektromobilu dala některé chytré designové prvky, mezi které patří například aktivní clona v nárazníku, která se otevírá, pokud je potřeba chlazení, jinak je zavřená a snižuje tak aerodynamický odpor. Samotný tvar nárazníku a předního spoileru také usměrňuje proudění vzduchu pod vůz, kde vzniklé turbulence usměrňují kryty podvozku a rovná podlaha. Vliv na aerodynamiku mají také kola a vnější zpětná zrcátka, která jsou mimochodem opravdu obrovská.
Displeje a rozšířená realita
Po otevření dveří se před vámi ukáže interiér, který není nijak přehnaně futuristický. Největším překvapením je opravdu maličká kaplička přístrojů před řidičem. Ta je samozřejmě plně digitální a zobrazuje jen ty nejvíce potřebné údaje – hlavně rychlost, stav asistentů, stav baterie, dojezd a informace o dopravních značkách (maximální rychlosti, zákaz předjíždění, apod.).
Naopak středový displej multimédií může být opravdu obrovský. Se 13″ úhlopříčkou jde o dosud největší displej, který jaká kdy škodovka měla. Díky své velikosti je přehledný a grafika odpovídá tomu, co nabízí třeba čtvrtá generace Škody Octavia. Jednotlivé domovské obrazovky, stejně jako rozmístění ikon si můžete – podobně jako na svém chytrém telefonu – nastavit jak chcete. Ovšem přes displej se ovládá úplně vše. Alespoň, že pod ním jsou v palubní desce mechanická tlačítka pro přístup do jednotlivých položek Menu.
A ještě větší je, respektive za příplatek může být, head-up displej. To je jednoznačně jedna z nejzajímavějších věcí, se kterou Enyaq iV přichází. Tento displej totiž neukazuje jen rychlost a podobné drobnosti, ale umí rozšířenou realitu.
V případě, že si nastavíte navigaci (bohužel jen tu vestavěnou, na ty z mobilního telefonu to nejde), budou se vám přímo v head-up displeji na čelní sklo ukazovat šipky do té odbočky, kam máte jet. Šipky se navíc budou přibližovat současně s tím, jak se bude přibližovat i auto k odbočce. Nemělo by se vám tak stát, že byste odbočku přejeli. Stejně tak, pokud jedete na adaptivní tempomat, umí označit auto před vámi, které radary a čidla vidí.