vyfuk

Přísné flotilové emise automobilky nesplnily. Pokuty byly i několikamiliardové

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Automotive News Europe - Foto: ÚAMK - 18. 4. 2024


Výrobci aut, kteří se nevešli do maximálního flotilového limitu 95 gramů CO2 na kilometr, musí EU zaplatit pokuty za každý gram CO2 nad tento limit za každé prodané vozidlo. Automobilky samozřejmě tyto pokuty přenesou na zákazníky, takže některé z jejich aut zdražily i o vyšší desetitisíce korun.

Už v roce 2020 měly automobilky působící v Evropě dosáhnout v ve svém flotilovém průměru na maximálně 95 gramů CO2 na kilometr. Každý gram, který je nad tento limit, je za každé prodané auto pokutován 95 eury. Problémem je, že se to počítá z faktického prodeje aut, nikoliv z průměru modelové palety. Pokud tedy automobilka prodávala hodně sportovních modelů, ale málo elektromobilů s nulovými emisemi, případně plug-in hybridů nebo alespoň full-hybridů, mohlo se jí to v konečném součtu pořádně prodražit. Mohla ale třeba nakoupit emisní kredity od jiných výrobců automobilů, kteří se do limitu vešli s nějakou rezervou. S těmito kredity hojně obchodovala například Tesla, která s emisemi svých modelů (vzhledem k tomu, že vyrábí pouze elektromobily) nemá problém.

Přestože za rok 2020 emise v Evropě klesly, některým automobilkám se to v roce 2020 nepodařilo dodržet. V tomto roce tak podle Automotive News Europe zaplatili evropští výrobci automobilů EU pokuty ve výši přibližně půl miliardy eur, tedy v přepočtu více než 12,6 miliardy korun.

Velké pokuty musely platit koncerny Volkswagen a Jaguar Land Rover. Volkswagen uvedl, že musel zaplatit přes 100 milionů eur (v přepočtu více než 2,5 miliardy korun!), protože flotilové emise nakonec překročil o 0,75 gramu na kilometr, zatímco Jaguar Land Rover platil 40 milionů eur (v přepočtu asi miliarda korun), protože cílovou hodnotu překročil o tři gramy. Pokuta byla menší, protože Jaguar Land Rover prodal výrazně méně aut než VW. Stanovené flotilové limity nesplnily ale ani další automobilky, například Suzuki, Subaru, Bentley, Lamborghini, McLaren, ale i SsangYong. Výši pokud u těchto značek se však zjistit nepodařilo.

Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Nejlépe na tom byl Citroën

Automotive News Europe uvádí, že Suzuki překročilo limit o 10,4 g/km, což znamená pokutu téměř tisíc eur za každé prodané vozidlo. Při 160 570 registracích za rok 2020 by měla pokuta činit přibližně 160 milionů eur (v přepočtu přes 4 miliardy korun!). Subaru překročilo limit o 34 gramů, čili za každé vozidlo muselo zaplatit pokutu 3230 eur. Při prodeji 16 176 aut tak zaplatilo asi 52 milionů eur (v přepočtu 1,3 miliardy korun). Tyto pokuty samozřejmě automobilky přenesly do pořizovacích cen svých aut. Flotilové emise se ale naopak podařilo splnit prémiových automobilkám jako například BMW či Mercedes-Benz. Ty totiž mají velmi dobré prodeje elektromobilů.

A pokud se to přeci jen nedařilo, dala se vytvořit tzv. „emisní seskupení“. V roce 2021 se tak například spojily automobilky Jaguar Land Rover, Honda a Tesla, ale také například Volkswagen s čínskou společností SAIC, která stojí za značkou MG. Automobilkám se tak podařilo flotilové emise dodržet. To se ale změní, protože limity se snižují a dále snižovat budou. Už v roce 2025 by měly být flotilové emise CO2 nižší o 15 %, tedy přibližně 93,6 g CO2 na kilometr. V roce 2030 klesnou na 49,5 g/km CO2 a od roku 2035 se v EU budou moci prodávat pouze vozidla s nulovými emisemi CO2. Je ale otázkou, jak tento „zákaz spalovacích aut“ nakonec dopadne.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru