První jízda: Lexus LBX | 2024

První jízda: Lexus LBX je malý příjemný hybridní kompakt

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 30. 4. 2024


Lexus před časem představil zbrusu nový model, který teď znamená vstupní bránu k japonské značce. Model LBX jsme krátce vyzkoušeli ve středních Čechách. Jak se nám s hybridním tříválcem jezdilo?

Dobře známý základ byste nepoznali

Nejnovější model  japonské značky je zároveň tím nejmenším a nejlevnějším. Pořídit se dá za 800 tisíc a nabízí osvědčenou koncernovou techniku. Jeho základ totiž pochází od Toyoty, stojí na podvozkové platformě GA-B. V Lexusu jednoduše vzali Yaris Cross a rozhodli se ho dál vylepšit. Při pohledu na auto byste to ale asi stěží poznali, protože karoserie je svébytná a tvarovaná zcela originálně a také je auto o poznání větší a má delší rozvor i rozchod kol.

Ani uvnitř byste Toyotu nehádali, tady je kabina, která se podobá zejména modelům Lexus RX a NX, včetně volantu přímo z modelů Lexus, nikoliv přeznačkovaného od Toyoty. Palubní deska i tady může kombinovat i čalounění kůží a podobně exkluzivními materiály. A z Lexusu pochází i otevírání dveří, které zajišťují elektrické kliky, které nedovolí otevřít dveře například před přijíždějící auto nebo cyklistu a podobně.

První jízda: Lexus LBX | 2024

Pohonné ústrojí

S Toyotou Yaris Cross sdílí Lexus LBX také pohonné ústrojí. Jde výhradně o hybridní vůz, který kombinuje 1,5litrový atmosférický tříválec s elektromotorem a NiMH baterií o kapacitě 1 kWh. Kombinován je vždy s automatickou převodovkou e-CVT (která nemá klasické rychlostní stupně, ale je „bezestupňová“) a standardně s pohonem předních kol, alternativně je možné mít čtyřkolku s označením E-Four. Jak samotný název naznačuje, nepůjde o „mechanickou“ čtyřkolku, ale o elektrické řešení s přidaným elektromotorem na zadní nápravě. V tomto případě však nejde o pouhé přidání elektromotoru za zadní nápravu, ale současně s tím auto dostane namísto původního řešení s torzní příčkou sofistikovanější dvojité lichoběžníky.

Výkon pohonné soustavy je 100 kW/136 koní a točivý moment u předokolky vrcholí 185 Nm. Technické údaje slibují, že zrychlení z 0 na 100 km/h auto zvládne za 9,2 sekundy a maximální rychlost je 170 km/h. Absolutní dynamika není oslnivá, ale že by auto bylo pomalé, to se říci nedá. Potěší však rychlými reakcemi na sešlápnutí plynového pedálu, protože prvotní akceleraci obstarává elektromotor, jehož točivý moment je k dispozici prakticky kdykoliv.

Odhlučnění kabiny je velmi dobré, a to i proto, že pohonné ústrojí hodně a často využívá jízdu čistě na elektřinu. V případě Lexusu LBX jde o kombinaci prvků čtvrté a páté generace hybridů japonské automobilky. Při jízdě si všimnete, že připojování a odpojování spalovacího motoru je zcela hladké, stejně jako je prostý jakýchkoliv vibrací. Pokud se v autech neorientujete, jen stěží poznáte, že o pohon se stará tříválec. Jeho typický zvuk je možné slyšet prakticky pouze při velkém zatížení, při běžné jízdě jej auto velmi šikovně maskuje. Pokud plynový pedál přišpendlíte k podlaze, dočkáte se typického projevu CVT převodovky. Motor se totiž vytočí do otáček a zůstane tam do té chvíle, než zase pedál plynu uvolníte.

A podvozek? Ten jsme při krátké jízdě zkusili jak na kvalitních okresních silnicích, tak i na těch nekvalitních. Potěší, že od kol se neozývají žádné rány, ale také to, že od podvozku není cítit jakákoliv nervozita ani na rozbitém asfaltu.

Pro dva v pohodě, pro čtyři spíše nouzově

Prostor na předních sedadlech je dostatečný i pro nadprůměrně vzrostlé pasažéry. Sedadla mohou být vyhřívaná a ve dvou nejvyšších výbavách Relax a Cool také ovládaná elektricky s pamětí pro řidičovo sedadlo. Lexus navíc tvrdí, že šanci nemají ani bakterie a nečistoty, protože na sedadla použila technologii nanoe X, která navíc zvlhčuje pokožku a vlasy.

Na zadních sedadlech to ovšem tak dobré není. Pokud si jako 180 cm vysoký řidič nastavím sedadlo k ideální pozici za volantem (jezdím spíše „delší nohy a kratší ruce“), na zadních sedadlech už skoro nezbyde místo na nohy. Sice se za sebe dokážu posadit, ale koleny tlačím do opěradla předního sedadla a zároveň jsem zadkem zcela namáčknutý na opěradlo zadního sedadla. Jakoukoliv cestu bych si tak úplně neužil. Pokud sem ale posadíte pasažéra, který má o nějakých pár centimetrů míň, anebo děti, problém s místem asi mít nebudou.

První jízda: Lexus LBX | 2024

Docela slušný objem má u předokolky kufr, ten totiž nabídne 402 litrů. U čtyřkolky už to tak dobré není, tam je to jen 317 litrů. Pokud se podíváme na Toyotu Yaris Cross, z níž Lexus LBX vychází, tak zjistíme, že ta nabízí pro zavazadla 397 litrů. A co další konkurent v podobě třeba Škody Kamiq? Ta má rovných 400 litrů.

Závěr a cena

Lexus LBX je vstupní branou do značky Lexus, ale přesto to neznamená, že by bylo nějak ošizené. Uvnitř nabízí podobné materiály i zpracování jako všechny větší a i znatelně dražší modely. Potěší odhlučnění kabiny při jízdě a fakt, že projev tříválcového benzinového motoru je skoro úplně zamaskovaný. Spokojit se ale musíte s podprůměrným místem na zadních sedadlech a s jen průměrnou dynamikou.

A ceny? Ta nejnižší je rovných 770 tisíc korun, za kterou dostanete předokolku v nejnižší výbavě prostě a jednoduše nazvané LBX. Pokud byste chtěli čtyřkolku, pak musíte o výbavu výše (Elegant) a vyjde vás na milion. Příplatek za pohon všech čtyř kol je v každé z pěti nabízených výbav (LBX, Elegant, Emotion, Relax a Cool) 110 tisíc korun.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru