O zavedení městských sdílených zón v Praze už se mluví několik měsíců. V Brně už zónu zavedli, v Praze se zatím jedná o jejím umístění. Ve hře je několik míst v centru hlavního města.
Sdílená zóna je místo, kde jsou si všichni účastníci provozu rovni. Cyklisté, chodci ani řidiči nemají nad ostatními navrch, všichni se musí respektovat a chovat se extrémně ohleduplně. Jen tak může sdílená zóna fungovat. „Sdílené zóny nabízí vyšší bezpečnost všech uživatelů veřejného prostranství, zklidnění motorové dopravy, snížení její rychlosti na 20 km/h, zvýšení kvality veřejných prostranství a možností jejich využívání i pro veřejný sektor, podporu udržitelných módů dopravy a celkově udržitelnějšího dopravního chování,“ popsali Starostové, jejichž poslanec Michael Rataj návrh na zavedení sdílených zón už zhruba před rokem otevřel.
Ve sdílených zónách nejsou žádné chodníky, cyklostezky ani jízdní pruhy. Všichni účastníci provozu jsou si rovni, všichni musejí beze zbytku dodržovat pravidla. Jedinou výjimkou je tramvaj, která má ve sdílených zónách přednost.
Praha má dle magazínu CzechCrunch už své lokality pro zavedení sdílených zón vytipované. Ve hře jsou podle magazínu například Strossmayerovo, Malostranské a Mariánské náměstí. Mluví se i o části Václavského náměstí či prostoru kolem Emauz.
Zatímco Praha stále ta správná místa vybírá, v Brně už mají první zónu několik týdnů zavedenou. Najdete ji při ulici Nádražní u obchodního centra Letmo. „Sdílená zóna je pro lokalitu přednádraží ideální a pro tyto a jí podobné prostory byla koncipována. Na základě jednání s Krajským úřadem a policisty jsme navrhli nové značení, které tu bude v pondělí 22. ledna 2024 nainstalováno. V tomto zrychleném režimu chceme vyřešit nastalou situaci, která není pro nikoho komfortní. Brňané a Brňanky však nemusejí mít obavy z velkého provozu. Díky zákazům odbočení vlevo, které jsou zavedeny ve směru od Nových sadů na Koliště a z Koliště směrem na Benešovu, se na komunikaci při ulici Nádražní dostanou pouze rezidenti z blízké oblasti v okolí Novobranské nebo auta strážníků, policie či dopravní obsluha. Při dodržování dopravních předpisů není tedy možné, aby se v uvedené oblasti díky novému dopravnímu značení zvýšil počet vozidel,“ uvedl radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.