jizdni_kolo-cyklista-rekola

Omezená rychlost na minimum a priorita chodců či cyklistů. V Česku budou vznikat sdílené zóny

Autor: Anina Russová - Zdroj: Poslanec Michael Rataj - Foto: Škoda - 10. 7. 2023


Před několika málo týdny prošla prvním schválením novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která přinese nejen nový bodový systém či možnost řídit od 17 let, ale také zavedení takzvaných sdílených zón. Ty předložil poslanec Michael Rataj (STAN), podle kterého jsou sdílené zóny jedním ze standardních dopravních režimů a přístupů k projektování ulic, náměstí a veřejných prostranství ve vyspělých zemích Evropy i mimo ni.

Na náměstích a v centrech měst

Podle poslance Rataje se v současnosti vedou o veřejný prostor v českých městech války tu za ochranu řidičů, tu cyklistů, tu chodců. Lidé sice přecházejí z jedné role do druhé či třetí role, přitom si však neuvědomují, že jsou současně ti druzí. Domnívají se, že budou-li všichni respektovat platné normy vyžadované svislým a vodorovným dopravním značením, bude jejich vzájemná interakce probíhat bezproblémově.

Jenže je tady ta věčná nekázeň, kdy zákony a nařízení jsou od toho, aby se porušovaly. Omezení autodopravy řidiči vnímají nelibě, jakékoli zúžení, retardéry, omezení rychlosti či zákazy vjezdu jsou nejčastěji nerespektovanými opatřeními. Cyklisté zase mají často stejnou slepotu před očima jako řidiči. I oni berou omezení – nejen od aut, ale i od chodců, psů apod. jako újmu, a to nejen na společných stezkách pro chodce a cyklisty, ale třeba v parcích. V praxi jsou tak veškerá omezení motoristů ve sdílených veřejných prostranstvích měst a obcí chápána jako útok na konzervativní způsob života a omezení cyklistů zase jako útok na liberální způsob života,“ popsal poslanec Rataj na svém webu.

Rozhovor: Bezpečnost, snížení rychlosti, lepší život a kapka arogance. Bojovníci za snížení rychlosti v Praze si jdou tvrdě za svým

Právě proto se zasadil o řešení tohoto problému. Sdílená zóna, někdy označovaná jako zóna setkávání, je podle něj jedním ze standardních dopravních režimů a přístupů k projektování ulic, náměstí a veřejných prostranství ve vyspělých zemích Evropy i mimo ni. Má nabízet vyšší bezpečnost všech uživatelů veřejného prostranství, zklidnění motorové dopravy, snížení její rychlosti na 25 km/h, zvýšení kvality veřejných prostranství a možností jejich využívání i pro veřejný sektor, podporu udržitelných módů dopravy a celkově udržitelnějšího dopravního chování.

Řidiči, ale i chodci a cyklisté se s těmito zónami začnou postupně setkávat v následujících letech, a to nejčastěji na náměstích a v centrech měst, kde je velký pohyb všech účastníků provozu.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru