Elektromobilita je stále téma. Automobilky taková auta potřebují, protože se od začátku příštího roku opět zpřísňují flotilové emise. Pokud by je automobilky nesplnily, hrozí jim opravdu vysoké pokuty. Nabídku elektrických aut tak rozšiřuje i Škoda, která do nabídky přidává Elroq, který je velikostí, ale i cenou srovnatelný s Karoqem. A my jsme se poprvé krátce posadili za jeho volant. Vyzkoušeli jsme jak verzi s menší baterkou a slabším výkonem, tak i tu větší a silnější.
Menší než Enyaq, srovnatelný s Karoqem
Nejnovější model z nabídky české automobilky se v hierrchii značky postaví pod Enyaq, který na trh přišel už před dlouhými třemi lety. Pojmenování novinky není přitom jen tak nějaké „slovo“. ELROQ totiž odkazuje na to, že je to ELektrický kaROQ. Odpovídají tomu nejen rozměry karoserie i vnitřní prostor, ale také cenovka. Tou se totiž spalovací i elektrický model v některých hodnotách přibližují, ale třeba v případě rozvoru je na tom výrazně lépe elektrický model.
Parametr | Škoda Elroq | Škoda Karoq |
---|---|---|
Délka | 4488 mm | 4382 mm |
Šířka | 1879 mm | 1841 mm |
Výška | 1625 mm | 1603 mm |
Rozvor | 2766 mm | 2638 mm |
Objem kufru | 470 / 1580 litrů | 521 / 1630 litrů |
Z hlediska designu jde o první model, který dostal nový designový jazyk automobilky, který nazvala jako Modern Solid. Ten je nejvíce patrný z čelní části, kde je úplně nová maska Tech-Deck Face i světlomety s horizontálním rozdělením, mimochodem je to podobné řešení jaké má model Kamiq. Zatímco horní řada světlometů slouží pro denní svícení a (dynamické) blinkry, tak ta spodní jsou potkávací světlomety, ale také dálkové světlomety a svícení do špatného počasí (nahrazuje to klasické přední mlhovky). Zadní část se na první pohled podobá Enyaqu. Jsou tu podobné světlomety, ale tvar nárazníku je jiný. Navíc jsou v něm vertikálně umístěné odrazky.
S jazykem Modern Solid přichází velká změna hlavně v tom, že z auta skoro zmizely všechna znaky Škoda. Na přední kapotě i na víku kufru je už jen nápis ŠKODA, stejně jako na volantu. Okřídlený šíp tak zůstal vlastně jen na středech kol. Není to ovšem jen případ škodovky, tento trend nasadily i další automobilky. Loga už asi jednoduše nefrčí…
„Ekologický“ interiér
A co kabina? Pokud jste někdy seděli v Enyaqu, budete si tady připadat jako doma. Interiér se totiž až na drobné detaily neliší. Důraz byl kladen hlavně na ekologické materiály, takže části palubní desky i čalounění jsou z recyklovaných plastů.
ECONYL, Recytitan nebo Technofil. I z toho bude mít interiér nová Škoda Elroq
Interiéry a jejich provedení se samozřejmě liší podle zvoleného výbavového stupně. Základní výbava Studio nabízí provedení s důrazem na černou barvu a látkové čalounění, ve verzi Loft je antracitově šedé čalounění doplněno prošíváním v zelené barvě Moss a sedadla jsou v kombinaci umělé kůže a tmavě modré látky RecyTitan. Ta obsahuje 78 % recyklovaného PET a 6 % vláken z recyklovaného oblečení. A pokud zvolíte vrcholné provedení Lodge, bude tu materiál TechnoFil v kombinaci s šedou umělou kůží. TechnoFil kombinuje 75 % recyklovaných vláken ECONYL a 25 % polyesteru. Navíc tu vůbec poprvé v historii škodovky nemusíte mít jen obyčejné černé bezpečnostní pásy. Můžete si totiž vybrat jejich oranžovou verzi.
Škoda Elroq bude k dispozici i v oblíbené výbavě Sportline. Ta přidá tradičně několik černých doplňků v exteriéru, ale i „sportovnější“ provedení interiéru s detaily v karbonovém vzhledu. Vpředu budou sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, čalouněním z materiálu Suedia a prošíváním v šedé barvě. Navíc dostane i sportovní podvozek se sníženém o 15 mm vpředu a o 10 vzadu.
Interiér Elroqu je prostorný, bez problémů odveze čtveřici cestujících, ale když bude potřeba, pojme jich i pět. Nedostatek prostoru jsem se 180 centimetry nepociťoval ani na předních sedadlech, ale ani na těch zadních. A není to vlastně nic divného, vždyť co do vnějších rozměrů je Škoda Elroq dokonce větší než Karoq, navíc jeho pohonné ústrojí nepotřebuje ukrajovat z vnitřního prostoru (například pro převodovku nebo vedení pohonu všech čtyř kol).
Problém nebude ani se zavazadly. Těch sice odveze méně než spalovací sourozenec, ale přesto je základní objem kufru v podobě 470 litrů docela slušný. Po sklopení opěradel zadních sedadel se dá zvětšit až na 1580 litrů. Protože je to elektromobil, pravděpodobně s sebou budete vozit i nabíjecí kabel (i když většina silných nabíječek má vlastní kabely). Potěší, že přestože Elroq nenabízí frunk (tedy další kufr pod přední kapotou), tak kabel nebude v kufru lítat ze strany na stranu. Škoda si totiž připravila další ze svých řešení Simply Clever a přidala do kufru praktický držák, jenž je umístěn pod víkem zavazadlového prostoru. Je to vlastně jen obyčejná síťka, ale je to skvělý nápad.
„Malá“, „střední“ a „velká“ baterka
Základem Škody Elroq je podvozková platforma MEB, kterou koncern Volkswagen používá pro „malé“ elektromobily. Využívá 400V palubní architekturu, stojí na ní Enyaq, ale i všechny elektrické Volkswageny z rodiny ID. nebo třeba CUPRA Born či Audi Q4 e-tron.
Souvisí s tím tedy to, jaké baterie může Škoda Elroq používat, ale i to, jaký nabíjecí výkon bude mít. K dispozici budou tři kapacity baterie (55 kWh, 63 kWh a 82 kWh). Díky tomu budou v nabídce čtyři provedení modelu: Elroq 50 s nejmenší baterií a elektromotorem o výkonu 125 kW, Elroq 60 se střední kapacitou baterií a výkonem 150 kW a dvě verze s největší baterií. Elroq 85 bude mít, stejně jako varianty s menšími akumulátory, pohon zadních kol a výkon 210 kW, v průběhu roku 2025 přijde i varianta Elroq 85x s pohonem všech kol.
Dojezd bude u verzí s pohonem zadních kol a největší baterií podle homologace až 560 kilometrů na jedno nabití a maximální rychlost bude maximálně 180 km/h. Ostatní verze budou mít rychlost omezenou na maximálně 160 km/h a na jedno nabití ujedou přes 400 km (Elroq 60) nebo přes 370 km (Elroq 50).
Nabíjení se bude lišit také podle velikosti baterie. Maximem, které bude vyhrazeno pro verze 85, je 175 kW. Škoda udává, že díky tomu bude možné baterii dobít z 10 na 80 % za necelou půlhodinu. Modely Elroq 60 a Elroq 50 budou mít nejvyšší výkon nabíjení 165 kW, respektive 145 kW a nabíjení z 10 na 80 % tak prý zabere méně než 25 minut.
Za volantem
My jsme se v rámci prvního jízdního seznámení s novým modelem posadili za volant Elroqu 50 a Elroqu 85. Auta jsme si vyzkoušeli na úzkých a klikatých cestičkách na ostrově Mallorca.
První přišla na řadu výkonnější verze Škoda Elroq 85. Jde o verzi s jedním elektromotorem (synchronní elektromotor s permanentními magnety) na zadní hnané nápravě s výkonem až 210 kW/286 koní a točivým momentem 545 Nm. Dynamika této verze na silnici v praxi příjemně překvapuje. Aby také ne, když už samotné technické údaje slibují zrychlení z místa na stovku za 6,6 sekundy. Navíc akcelerace přijde prakticky ihned po sešlápnutí plynového pedálu.
Potěší, že to není jen v městských rychlostech, ale i v rychlostech, kterými se jezdí mimo město nebo na (německých) dálnicích. Být nejrychlejší na semaforech ve městě není problém, ale překvapivě není problém být ani nejrychlejší na dálnici. Ve druhém případě budete ale sledovat, jak vám klesá kilometrový dojezd před očima. Udržet sto osmdesátku ovšem Elroq 85 nemá vůbec žádný problém.
Povedený je podvozek, protože s tímhle autem jsme vyjeli do hor, kde jsme narazili na parádní klikaté silničky. Podvozek se škodovce podařilo naladit parádně, v této verzi jsme neměli adaptivní podvozek DCC, ale i tak je auto naladěno v ideální kombinaci komfortu i jistoty v zatáčkách. V oblouku se auto nijak výrazně nenaklání a překvapivě s ním byla na horských zatáčkovitých cestách zábava.
Pořád je to zadokolka, takže v zatáčkách cítíte, že vám zadní náprava pomáhá zatočit. Mohlo by to být i opravdu zábavné auto, protože točivý moment je schopen na vlhké silnici zadní kola utrhnout a přejít do přetáčivého smyku. Jenže netrvá to dlouho, stabilizace se totiž nedá deaktivovat a elektronika vás rychle srovná. Potenciál pro divočení by tu ale byl… Pro nezkušené řidiče je to ale dobře, protože neopatrně přidání plynu na vlhké silnici může znamenat nechtěný smyk. Stabilizace pak zasáhne velmi jemně a auto srovná. Ani nezkušení řidiči se tak za volantem výkonného Elroqu nemusí bát.
Když pak naopak zklidníme a začneme si prohlížet krásy španělského ostrova, zjistíme, že jezdit se dá i se spotřebou kolem 13 kWh/100 km. Technické údaje slibují spotřebu na úrovni 11 kWh/100 km, což podle zkušenosti s VW ID.7 asi také nebude úplně problém dosáhnout. Při jeho testování jsme se totiž dokázali dostat dokonce i pod deset. Auto je navíc příjemně tiché a celkově pohodlné.
A co padesátka? Už od prvních metrů je znát, že dynamika je o poznání vlažnější. Že by to ale bylo pomalé auto, to se ani tak říct nedá. V tomto případě je tady také jeden elektromotor (opět synchronní elektromotor s permanentními magnety) na hnané zadní nápravě, ale jeho výkon je nižší. Technické údaje říkají, že je to 125 kW/170 koní a 310 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h je v tomto případě rovných devět sekund.
V obou případech potěší zejména to, jak je odhlučněný interiér auta. K posádce se nedostává aerodynamický hluk (vždyť se při vývoji hodně dbalo na co nejlepší součinitel odporu vzduchu, který je 0,26), ale ani hluk od pneumatik nebo snad od podvozku.
Závěr a cena
Škoda Elroq má hodně dobře našlápnuto, protože jde o povedený elektromobil s rozumnou cenovkou. Designově jde o povedený kus techniky, který rozvíjí již dříve představený Enyaq. Díky kompaktním rozměrům se lépe hodí do města, ale neztratí se ani mimo něj – tím spíše s vrcholnou verzí Elroq 85, která dokáže vyvinout opravdu slušnou dynamiku. Na to, abychom hodnotili reálný dojezd, je zatím velmi brzo, ale mezi 400 až 500 kilometry to bude zcela určitě.
A pokud bychom se detailněji podívat na ceny a srovnali je s Karoqem, tak zjistíme, že rozdíl tady sice v neprospěch Elroqu je, ale není nijak velký. Podle aktuálních ceníků českého zastoupení Škoda Auto vychází nejlevnější Karoq s motorem 1.0 TSI 85 kW s manuální převodovkou na 649 900 Kč. Pokud bychom ovšem k Elroqu srovnávali podobný Karoq, bylo by to 1.5 TSI DSG 110 kW, tak jeho cena začíná na 749 900 Kč. Nejlevnější Škoda Elroq 50 má základní cenu nastavenou na 799 000 Kč. Rozdíl je tu tedy „jen“ 49 100 Kč. Šedesátka zatím v ceníku není a Elroq 85 vyjde minimálně na 1 032 000 Kč. Kompletní ceník Škody Elroq můžete stáhnout zde (platnost od 24. 10. 2024).
Tak nejlevnější Elroq 50 bude stát 799.000,- !
V reálné jízdě se 4 lidmi v zimě stěží „svižně“ dojede z Prahy do Brna na jedno 100% nabití .
A Když budeme počítat, že tam pojede s 80% baterky a při 20% baterky už je potřeba hledat nabíječku, tak není šance, aby do toho Brna dojel!
V roce 2019 šla koupit Škoda fábie za něco okolo 250.000,-.
Kamarád kupoval dvě na firmu a bez při vrácení DPH ho auto vyšlo na 200.000,- Kč. (Lituji, že jsem si tenkrát nekoupil jednu Fabii taky. :( )
Tady v tom článku si autor dělá z lidí legraci!
Roberte, čím si dělá autor z lidí legraci? Jsou tam jen fakta.