Je bez debat potvrzeno, že každý druhý člověk vnímá vztah cyklistů a motoristů jako více či méně nepřátelský. A to přitom nemusí patřit ani do jedné skupiny. Ve výsledku se tak v provozu bezpečně cítí jen asi třetina cyklistů. Řidičům nejčastěji vadí, že cyklisté jezdí vedle sebe a nevyužívají cyklostezky. I kvůli tomu čas od času sáhnou k hloupé pomstě pomocí ostřikovačů čelního okna.
Někdy je to pomsta za nevhodné chování cyklisty, jindy jen rozmar či hloupý humor. Na sociálních sítích k tomu tématu najdete hromadu zkušeností cyklistů, kteří schytali spršku kapaliny z ostřikovačů do obličeje. Někteří, ti uvědomělejší, přiznávají, že si to možná zasloužili. Ale neexistuje nic, za co by si cyklista takový trest zasloužil.
Důvod je prostý, kapalina do ostřikovačů je nepříjemný chemický koktejl, kvůli kterému může cyklista skončit i v nemocnici. Nejen proto, že mu může podráždit oči, ale nenadálá sprcha ho může rozhodit a to může skončit nehodou. A to už se z obyčejné msty dostáváme k paragrafům, které mohou skončit i vězením.
Je nutné si uvědomit, že použití ostřikovačů na cyklisty, pokud to neskončí nehodou, je přestupkem. Zákon o provozu na pozemních komunikacích mimo jiného také říká: „Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život zvířat.“ A to platí jak pro řidiče, tak cyklisty. Pokuta za použití ostřikovačů by tak mohla na místě dosáhnout na 2000 Kč. Ale jak už bylo zmíněno, v případě zranění cyklisty, nebo snad smrti už se bavíme o soudu, odškodnění a vězení.
„Počet cyklistů v silničním provozu stále narůstá jak v rekreačních oblastech, tak v městském provozu. Cyklisté patří na silnici k těm nejzranitelnějším a musíme myslet na jejich ochranu. Na druhé straně ale sami cyklisté mohou výrazně přispět ke své bezpečnosti rozumným chováním a dodržováním pravidel. Preventivní aktivity proto musí být zaměřené na obě skupiny. Nezáleží přeci na tom, jestli jsem zrovna v roli cyklisty nebo motoristy, hlavní je zdraví a bezpečný dojezd do cíle,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Proti cyklistům nic nemám. Také jsem kolo používal. Myslím, že je vůči cyklistům nefér, když je zákon upřednostňuje. Myslí si, že jsou ve výhodě. To je ale velká chyba. Nastavují vlastní kůži a nepotřebují znát pravidla, ani nemusí dodržovat zásady slušnosti. Klidně si jedou po chodníku a vjedou na označený přechod pro chodce metr před auto, aniž by se před tím rozhlédli. Snad mají známého doktora a někdo nad jejich hloupostí drží ochranou ruku? Ale jsou i cyklisté, kteří před přechodem pro chodce zastaví, slezou z kola, rozhlédnou se a když mají kontakt s řidičem a vidí, že je pouští, tak ať klidně nasednou a jedou. A ještě je supr když auta stojí v koloně, nebo u našich speciálně malých kruháků a řidič má v úmyslu odbočit na prvním výjezdu vpravo a hlídá si vozidla přijíždějící zleva. No a při rozjetí, než stačí zatočit, si všimne, že má vedle sebe kolo!.A podobných momentů je každý den stále dost. Kolo by mělo být pro radost a ne zkratka do nemocnice nebo na hřbitov. Je hezké, že cyklisté jezdí oblečeni jako závodníci a na drahých kolech, ale když neznají a nedodržují základní pravidla, jsou to neřízené střely s vlastní destrukcí!
Bu, bu, bu!
Super slovní zásoba