Češi jsou při výběru nového auta obezřetní. Do jednoho měsíce si vybere auto pouze polovina z nich, ostatní si dávají na čas. Více než desetina lidí si auto vybírá dokonce déle než půl roku.
Nejdůležitější roli hraje při výběru ojetiny cena, podle které auto vybírá 80 % lidí. Jen o něco méně se ale lidé zajímají také o najeté kilometry, spotřebu a historii vozu. Férové jednání ze strany prodejce je důležité pro dvě třetiny dotazovaných. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 550 respondenty.
Češi výběr auta nepodceňují
Do dvou týdnů si vybere nové auto pouze 16 % Čechů. Během jednoho měsíce si s výběrem poradí 40 % respondentů, 60 % do čtvrt roku. Muži a ženy se přitom na výběru podílejí přibližně rovnocenně, ženy jsou však mnohem opatrnější. Do jednoho měsíce si vybere auto pouze třetina žen, zatímco u mužů je to 56 %. Více než desetina lidí vybírá auto déle než půl roku.
Raději praktičnost než vzhled
Ačkoliv nejdůležitější roli při výběru ojetého vozu hraje cena, kromě ní se Češi zaměřují zejména na věci týkající se jeho provozu a minulosti. Pro 75 % lidí jsou důležitým parametrem výběru dosavadní najeté kilometry. 74 % lidí se zajímá o historii vozu, jako je počet předchozích majitelů nebo výpis ze servisní knížky. Pro 73 % respondentů je důležitá spotřeba a pro 70 % dostupnost náhradních dílů. Teprve za těmito požadavky na nový vůz zaostává vzhled nebo značka vozu, která je důležitá jen pro polovinu lidí.
Při prodeji férový přístup
Obezřetnost při výběru auta se u Čechů projevuje také v požadavcích na prodejce. Pro dvě třetiny respondentů jsou při koupi vozu důležité služby a osobnost prodejce. Očekávají férové jednání, jasné podmínky, osobní přístup a záruku kvality. Více jsou ochotni slevit z rychlosti jednání a vyřízení dokumentů. Rychlost je důležitá pro necelou polovinu z nich.
„Transparentní by měly být také podmínky týkající se financování vozu. Při pořizování vozu na úvěr je proto vhodné ověřit si, zda poskytovatel úvěru spadá pod instituce licencované ČNB. Informace o bezpečnosti nebo přístupu ke klientům pak ukazuje například Index odpovědného úvěrování neziskové organizace Člověk v tísni,“ říká Martin Kapicz, ředitel pro Auto Business ve společnosti Cofidis.
Jak financovat?
Co se týká samotného prodeje, vedle transparentnosti a férovosti prodejce je pro zákazníky při koupi auta nutností výběr z více možností financování. Jen v letošním prvním čtvrtletí půjčily na financování nových nebo ojetých vozů členské společnosti ČLFA 1,6 miliardy korun. Dlouhodobě mají přitom kupující větší zájem o financování ojetých automobilů než nových aut.
„Lidé, kteří preferují ojetý vůz, většinou přemýšlejí ekonomicky. Také proto je pro 30 % z nich důležitý široký výběr možností financování vozu. I volba financování totiž může v konečné fázi náklady na pořízení vozu výrazně ovlivnit,“ dodává Kapicz.