cyklista-nehoda

Policisté připomínají nutný respekt mezi cyklisty a řidiči. Z diskuzí ale vyplývá, že válka už je v plném proudu

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR - Foto: Škoda - 3. 8. 2023


Neexistuje asi třaskavější téma, než je soužití cyklistů a řidičů na našich silnicích. Jedni nadávají na druhé, drzí na ty první a dohoda, zda se, je v nedohlednu. Policisté i proto před nedávnem připomněli, jak by se jednotliví účastníci provozu, tedy jak cyklisté, tak řidiči, měli chovat. Zdůraznili hlavně ohleduplnost. Ale dle diskuze pod policejním příspěvkem se zdá, že je to marné. Válka totiž už dávno začala.

Policie prosí o vzájemný respekt

Policisté ve svém facebookovém příspěvku zmínili, že není důvod, aby se cyklisté a řidiči navzájem milovali. Co by ale nutné být mělo, je respekt. Ten je totiž v konečném důsledku nezbytný pro to, aby cyklisté a řidiči na silnicích přežili. Zní to trochu drsně, ale je to realita. Nakonec by asi stačilo, kdyby obě skupiny dodržovaly pravidla provozu a zákony. Zároveň musí obě skupiny účastníků provozu myslet na vzájemnou ohleduplnost a toleranci.

Cyklisté nesmí zapomínat, že nesmí jezdit ve dvou a více lidech vedle sebe. Ne, není to bezpečnější, jak říkají. Je to jedna z věcí, která řadu řidičů opravdu štve. Zároveň musí cyklisté dávat znamení o změně směru jízdy a stejně, jako u řidičů platí, že ne až ve chvíli, kdy odbočují. A ani cyklisté nesmí na silnici pod vlivem alkoholu nebo drog.

A řidiči? Ti by za každých okolností měli dodržovat bezpečný odstup při předjíždění cyklistů, ideálně 1,5 metru a více. Vždy si ale musí počkat na správnou a bezpečnou chvíli pro předjížděcí manévr. Strkat ze silnice cyklistu nebo protijedoucí auto není ideální. A i v tomto případě policistů připomněli blinkry, které je nutné použít ještě před začátkem předjíždění.

Je to marné?

Pod policejním příspěvkem se rozběhla velmi obsáhlá diskuze. Vyjádřili se jak cyklisté, tak motoristé. Hezké počtení to ale není. Jedna z diskutujících například napsala: „Ať mi cyklisté nelezou na silnici a budu spokojená , já je také neobtěžuji na cyklostezkách mim autem.“ Jen dodáváme, že příspěvky necháváme v originálním znění, bez gramatických nebo stylistických úprav.

Další diskutující dal prostor svému naštvání: „kde to žijem abych respektoval lidi co soustavně porušují dopravní předpisy ? Až pumpičky budou muset mít povinně řidičák na kolo, dodržovat dopravní předpisy, pak je budu respektovat. Zatím 9 z 10 pumpiček nejezdi na silnici tak jak má.“

A jasno má i další diskutující: „Silnice odjakživa používala jen auta cyklisté by měli dávat pozor a být co nejvíc na krajičku silnice a poděkovat autům že jim platí pojištění a s pojistky povinné se platí nový asfalt.“

Řada diskutujících ale uhodila hřebíček na hlavičku, když zdůraznila, že to celé není o cyklistech nebo řidičích, ale o lidech. Měli bychom si uvědomit, že pravidla nejsou vymyšlena jen tak pro radost, ale je nutné je dodržovat. Ani jedna skupina účastníků provozu není nadřazena té druhé, nikdo nemá právo ostatní vychovávat a vynucovat si prostor, rychlost nebo průjezd. Od výchovy a kontroly je tu policie, nikdo jiný.

 


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

10 názorů na “Policisté připomínají nutný respekt mezi cyklisty a řidiči. Z diskuzí ale vyplývá, že válka už je v plném proudu”

  1. Policie nemá co prosit o vzájemný respekt. Policie má dohlížet a kontrolovat dodržování předpisů a trestat jejich porušení. To se ale v případě cyklistů snad ani neděje. Protože kdyby ano, tak by se cyklisté nechovali tak, jak se chovají.

    1. Když vidím ciklistu večer bez světel v tmavém oblečení a objíždí ho policisté a nic!Když pojedu z autem bez světel tak flastr,když ho snažím,můj průšvih, mám předvídat,tak k čemu předpisy Když platí jen pro řidiče aut.

  2. „Každý, kdo se přímým způsobem účastní provozu na pozemních komunikacích (§
    2 písm. a) zákona č. 361/2000 Sb.)
    Účastníkem provozu na pozemních komunikacích je tedy především osoba, která řídí
    motorové nebo nemotorové vozidlo anebo tramvaj, spolujezdec, chodec, jezdec na zvířeti,
    vozka, průvodce vedených nebo hnaných zvířat, osoba přibraná k zajištění bezpečnosti
    provozu na pozemních komunikacích apod.“

    – citace ze zákona. Proč? NIKDE se nepíše o tom, že auta mají „větší nárok“ na silnice než cyklisti, chodci nebo koňské povozy…

  3. Miki Kulík

    Bydlím v Praze v Sekaninově ulici. Ta je mnoho a mnoho let jednosměrná a dobře značená. Za léta, která zde bydlím jsem zaregistroval stovky cyklistů, kteří jedou jednosměrkou v protisměru. Polovina komunikace na délku je dvoupruhová, zbytek ve jeden jízdní pruh. Po celé délce jsou dvě zatáčky, kde neni vidět na více než pár metrů před sebe. Mnohokrát jsem již viděl kolizní situace, kdy cyklista i zahodil kolo na chodník a v kotrmelcích se otřel o bok auta jedoucího proti němu ve svém směru. Nebo v druhé zatáčce, jedou dvě auta vedle sebe, protože jim to pruhy povolují a náhle proti cyklista… Je jen zázrak, že to „kolečkáří“ zatím přežili.
    Nejsmutnější je ale ten aspekt, že po celou délku této ulice je hned vedle komunikace dobře značená široká dvoupruhová cyklostezka. Polovina jí využívá a druhá polovina jezdfí v komunikaci mezi autama. To ale vůbec již nemluvím o světelném semaforu v polovině této mkomunikace. Padne červená pro auta a pumpičkář prolétne mezi přecházejícími maminami s kočárky a ještě za jízdy jim sprostě nadává… co dodat? Policie zde občas měří rychlost autům, ale ani jednou je nenapadlo, aby zkontrolovali cyklistu, i když jsme je o to často žádali. V současné době ovšem již naši zlatí zákonodárci zrušili povinnost používat souběžnou cyklostezku a umožnili cyklistům souběžnou jízdu mezi auty. Tady už snad jen počkat, až poteče v komunikaci krev a MOŽNÁ se některáý z chytrých zákonodárců chytne za nos… To že tímto aktem cyklistům narostla ramena nemusím zdůrazňovat.

  4. Dokud policie nebude cyklistům za přestupky -jako řízení a jízda pod vlivem….., nedání přednosti v jízdě ,jízda na červenou a po přechodech ,jízda dva-tři-čtyři vedle sebe,rychlost v obcích-motorista dodrží 50km/h a banda nacucaných cyklistů ho v obci předjede… brát řidičáky, ubírat body a dávat pokuty ne 100,- či 500,- ALE 5.000,- bo 10.000,- stejně jako řidičům motorových vozidel budou se cyklisti chovat jako stádo dobytka !!!! I cyklista je řidič nemotorového vozidla a účastník silničního provozu. Městapo sedí v autě, cyklista se kolem nich prožene na červenou po přechodu a s městapem to ani nehne-jasně, pěšky ho nedoběhnou a než vystartují je cyklista v ři…háji. Proto by měli bicykly mět povinně SPZ. NEMÁŠ-JE TO STEJNÉ JAKO JÍZDA S MOTOROVÝM VOZIDLEM BEZ SPZ…..proč motocykl a mot.vozidlo musí svítit i ve dne a cyklisté NE !!?? Je velmi příjemné když se v jednosměrce vprotisměru vyřítí cyklista v černém,téměř splívající s vozovkou…..a takových špeků je daleko více.Žádné reflexní prvky, žádné zpětné zrcátko-nepodívá se m vyhodí ploutev když jste vedle něj a zabočí…..ani 1,5m NESTAČÍ !!!!!

  5. Sněhová kalamita ve středních Čechách,10cm sněhu atrochu ledovvka. Magor na kole, a po 15km další demence nechápu.Já jedu do práce 32km po cestě kamión v pangejtu a ještě osobák. Přechod pro chobce = přejezd pro ciklisty zkuste se ozvat na další křižovatce jsem kret,čůr a zmr.A nedo ukopnuté zrcátko možná kopanec do dveří,přednos jaká a to já jedu po hlavní.Nejhorši jsou kolo za 100tis ncpanej ve šprtce a já jedu poserte se všichni.

  6. Stanislav Krejčí

    Co se mne týče , tak cyklisty respektuji . Respektují ale oni mne ? Když je předjíždím , tak jedu v protisměru , v druhé půlce silnice . Samozřejmě pokud k tomu je prodtor . Pokud není , snižuji rychlost . Když ale jedou dva , nebo i tři vedle sebe , místo aby jeli za sebou a neuhnou , tak co dělat ? Spousta z nich nedodržuje předpisy , jezdí na červenou , jezdí po přechodech pro chodce , jezdí opilí atd. Policisté by se měli aspoň na nšjakou dobu více zaměřit i na ně .

  7. V tomto případě zaspal stát, již dávno by měli být cyklostezky kopírují silnice I. tridy, v této hustotě dopravy je hazar se životem po takov silnici jet na kole. Bylo by fajn kdyby cyklisté měli povinnost použít cyklostezky, když bude v rozumném dosahu. Na II. a III. tříd mi cyklisté nevadí. Sám jezdím jak kolo auto i moto, a kevsem se chovám ohleduplně, když se ostatni chovají jak mají.

  8. Je sice hezké a z hlediska bezpečnosti cyklistů potřebné mít nezbytný odstup od cyklisty. Ovšem slušnost a ohleduplnost se nedá zakomponovat do žádné normy. Mne by spíše zajímalo, kdy se začne řešit odstup cyklistů a koloběžkářů od chodců. Je všeobecně známo, že jezdí nejen na cyklostezkách, ale i po chodnících. Jsou schopni nemalou rychlostí míjet chodce na pár centimetrů. Nevím proč se z povinné výbavy jízdního kola vytratil zvonek.

  9. Jiří Černý

    A řidiči? Ti by za každých okolností měli dodržovat bezpečný odstup při předjíždění cyklistů, ideálně 1,5 metru a více. Vždy si ale musí počkat na správnou a bezpečnou chvíli pro předjížděcí manévr…..
    A přijedete k nejbližšímu semaforu, cyklista vás podjede (případně to vezme rovně přes přechod) a jste v tom znovu…. Proč u nich také neplatí 1,5m, copak jsou sebevrazi?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru