Pokuty se netýkají jen řidičů, ale každého, kdo je účastníkem silničního provozu. I cyklisté mohou dostat pokutu za rychlost

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Policie ČR - 25. 6. 2023


Když se řekne pokuta za přestupek v dopravě, většina si v této souvislosti automaticky vybaví řidiče. Jenomže účastníky provozu na pozemních komunikacích nejsou jen řidiči, ale i cyklisté, koloběžkáři nebo třeba chodci. A i ti musí dodržovat pravidla a zákony.

Jen před několika málo dny policisté v Brně řešili posádku elektrické koloběžky, která projela křižovatku na červenou, a ještě v protisměrem. A to vše přímo před zraky policejní hlídky. Řidič koloběžky si nejspíš vůbec neuvědomil, že i on je účastníkem provozu a musí tedy dodržovat všechna pravidla.

„Někteří cyklisté ani jezdci na koloběžkách si s dopravními předpisy hlavu rozhodně nelámou. Policisté proto připomínají, že i oni musí striktně dodržovat pravidla silničního provozu stejně jako řidiči automobilů. Musí například respektovat dopravní značky a další silniční předpisy. Nesmí jezdit po chodníku. Pohybovat se mohou jen na silnici a po vyznačených stezkách. Jezdit smí jen po pravé straně komunikace a jednotlivě za sebou, nikoliv vedle sebe. Zapomenout nesmí ani na používání ochranné přilby, která je navíc do 18 let věku povinná,“ zdůraznil krajský policejní tiskový mluvčí Petr Vala.

Dospělí cyklisté možná budou muset na kole nosit přilbu. Řadě z nich se to ale vůbec nelíbí

Je dobré být pojištěn

A uvědomit si to musí i cyklisté. Tato skupina účastníků provozu je jednou z nejdiskutovanějších, často mimo jiné i proto, že jakkoliv jsou velmi citliví na svá práva, na povinnosti často zapomínají. Cyklista nesmí na chodník a stejně, jako řidiči musí dodržovat maximální povolenou rychlost. Pokud by jej policisté změřili, nepřišel by sice o trestné body nebo řidičák, finančnímu postihu by ale neujel.

Výše zmíněné účastníky provozu je možné potkat na silnici, proto se zdá logické, že se na ně vztahuji všechny předpisy. Je ale dobré pamatovat na to, že se jimi musí řídit i chodci. Ti například nesmí přecházet mimo přechod, nesmí jen tak a kdekoliv vstupovat do vozovky. A nesmí dokonce jen tak a bez rozhlédnutí ani vstoupit na přechod. I chodec může způsobit nehodu, za kterou platí. A vzhledem k jeho zranitelnosti bohužel často ne jen penězi.

V Česku mají povinné ručení, které hradí způsobené škody, jen řidiči. Ostatní účastníci provozu mohou sice být pojištěni, ale půjde jen o pár jedinců. Proto je nutné si uvědomit, že veškeré škody, které způsobí chodec, cyklista nebo koloběžkář musí hradit ze svého. A především u cyklistů může jít i o velmi vysoké škody, proto by právě oni měli případné zřízení pojištění rozhodně vzít v potaz.

Štítky: , , , , , ,

13 názorů na “Pokuty se netýkají jen řidičů, ale každého, kdo je účastníkem silničního provozu. I cyklisté mohou dostat pokutu za rychlost”

  1. Zavádějící článek. Cyklistovi policie sice může změřit rychlost, ale žádnou pokutu nemůže dostat. Na bicyklu není žádné ověřené a stanovené měřidlo na rychlost. Takže tyhle bláboly nepište !!!

    1. Možnost pokuty za rychlost pro cyklistu mi trochu připomíná vtip, co je největším přáním řidiče Trabantu: dostat pokutu za nedovolenou rychlost.
      Kromě toho mi pokutování cyklistů za nedovolenou rychlost připadá stejně „inteligentní“ jako stoupnout si s radarem na sjezdovku (v zimě) a měřit rychlost lyžařům, kteří taktéž nemají tachometr a nemůžou tím pádem vědět, kolik jedou.

  2. Rozhodně by měla policie kontrolovat u cyklistů i povinnou výbavu (odrazky, světla, blatníky atd.). Dál bych zavedl u elektro – koloběžek a kol povinné ručení (mají motor) a řidičské oprávnění. Další věcí je povinnost používat cyklostezku pokud je souvislá se silnicí, protože závod Míru je již zrušen a tím pádem neohrožovat auta a ani sebe.

    1. Cyklista i ridic

      A odkdy je povinná výbava světlo a blatníky? Světlo při snížené viditelnosti. Chodec snad musí mít na náledí boty s hrotama nebo řetězy?

  3. Ožanová je ….píp, která ve svém mozečku vymyslela blbost a teď by ji asi pro svou slávu chtěla procpat do legislstivy. Doufám, že se jí to nepodaří.

  4. Zakon je jiste svaty, i ti dozoci v koncentruu se jistě jen ridili platnymi zakony, ale rozum mi rika, ze cyklista na prazdnem chodniku bude mensi nebezpeci pro sebe i pro ridice.

  5. Pokutu za rychlost bych nezaplatil.
    Na kole není homologovaný tachometr a já nevím kolik jedu.

    Na toto téma jsem si už s policií povídal. 😉

  6. Chodec nesmí přecházet vozovku, nalézá-li se ve vzdálenosti bližší než 50 metrů křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, podchod nebo nadchod označené příslušnými dopravními značkami. Chodec nesmí překonávat zábradlí nebo jiné zábrany na vozovce.
    Ne že nesmí 🤦🏻‍♂️, na spoustě míst jaksi ten přechod není že

    1. Pokutu dostat mohou, ale ve srovnani s ridici vzdy zanedbatelnou. Navic, nemohou prijit o opravneni ridit kolo nebo kolobezku. Proste ho nemaji. Kazdy ucastnik silnicniho provozu by mel absolvovat kurz dopravnich predpisu ( napr v 8 tride ZS), mel by slozit zkousky alespon ze zakladnich znalosti a obdrzet prislusny doklad. Pokud by o nej prisel, proste by nemohl na kolo ci kolobezku po urcitou dobu. To by si kazdy rozmyslel jestli mu stoji za to kaslat na predpisy. A pokuty? Jednoznacne stejne jako u ridicu a rovnez registr dopravnich prestupku cyklistu a kolobezkaru. Po urcitem mnoxstvi prestupku- zakaz pouzivani kol a kolobezek. V dnesni dobe pocotacu to prece nemuze byt problem.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru