test-ojetiny-2014-skoda-octavia-combi-rs-20-tdi-135-kw- (3)

Pokud máte naftové auto s emisními normami Euro 5 a Euro 6, možná s ním nebudete moci v EU jezdit po silnici. Uvidí se v listopadu

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Bild.de - Foto: Lukáš Fabián - 3. 8. 2024


Majitelé milionů aut s naftovými motory by mohli mít problém. Jejich auta by totiž mohla být v EU zakázána, protože jejich emise byly testovány podle zastaralé metodiky NEDC. Nová metodika WLTP je ale výrazně přísnější a vyžaduje odlišné způsoby testování. Na tento problém upozorňuje Evropskou komisi v otevřeném dopise německý ministr dopravy Volker Wissing.

Evropská unie dlouhodobě usiluje o snižování emisí z automobilů, což vede k zavádění stále přísnějších emisních limitů i jejich měření a zachytávání. Jednou ze zásadních změn byl přechod od testovacího postupu NEDC (New European Driving Cycle) k novému a aktuálně využívanému WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Tento krok ale možná bude mít dopad na miliony naftových aut, kterým nyní hrozí odstavení. Podle německého ministra dopravy Wissinga, který již poslal otevřený dopis Evropské komisi, by platnost této změny pro stávající vozidla mohla znamenat okamžitý zákaz jízdy. Týkalo by se to vozidel z emisních kategorií Euro 5 a některých z Euro 6. Takových aut je v EU několik desítek milionů.

Měřicí metoda NEDC byla zavedena v 80. letech minulého století a měla za cíl poskytovat standardizovaný způsob měření emisí a spotřeby paliva. Tento postup byl však kritizován za neschopnost realisticky odrážet skutečné jízdní podmínky moderních automobilů. Nakonec se říkalo, že testovací cyklus byl příliš předvídatelný a statický, což umožňovalo automobilkám optimalizovat vozidla specificky pro tyto testy, aniž by skutečně zlepšovaly jejich ekologický výkon v reálném provozu. Jedním z hlavních problémů NEDC bylo nezohledňování dynamických jízdních podmínek, jako jsou zrychlování, zpomalování a jízda v různých rychlostech. To vedlo k tomu, že výsledky testů často neodpovídaly skutečným hodnotám, což mělo klamat spotřebitele i regulační orgány.

Čerstvě zvolená staronová předsedkyně Evropské komise nechce na „zákazu spalovacích aut“ nic měnit

V roce 2017 byla měřicí metoda NEDC nahrazena metodou WLTP, která má být mnohem realističtější a přísnější. WLTP zohledňuje širší spektrum jízdních podmínek a má přísnější limity pro vypouštěné emise i spotřebu paliva. Pro starší dieselové vozy však tento přechod představuje zásadní problém. Vozidla homologovaná podle NEDC nemusí splňovat přísnější normy WLTP, což znamená, že by mohla být považována za nevyhovující. To by mohlo vést k jejich odstavení nebo nutnosti provést velké úpravy, aby splňovala nové požadavky.

Vše vzniklo na základě aktuálně projednávaným případů u Evropského soudního dvora (konkrétně jde o kauzy C-251/23 a C-308/23). Rozhodnutí by měl Evropský soudní dvůr vynést v listopadu. A právě to by mohlo zákaz zmíněných naftových aut znamenat. Zjednodušeně řečeno by se totiž mohlo stát, že na již dříve podle NEDC homologovaná auta by se měla zpětně aplikovat část pravidel platných pro později homologované vozy podle WLTP.

Předsedkyně největšího německého automobilového klubu ADAC by to ale tak černě neviděla. Odvolává se totiž na ochranu stávajícího majetku. ADAC považuje diskuse o možné blížící se stopce pro starší naftová auta za nevhodné. Místo toho vyzývá k brzkému vyjasnění situace, aby se předešlo dalšímu znepokojování spotřebitelů. Hildegard Müllerová, prezidentka Svazu německého automobilového průmyslu, tedy vyzvala německou spolkovou vládu a Evropskou komisi, aby našly rychlé řešení: „Zpětné uplatňování nových postupů a norem by v každém případě porušilo zásadu zákazu retroaktivity a princip právního státu v ústavním právu EU a Německa.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

48 názorů na “Pokud máte naftové auto s emisními normami Euro 5 a Euro 6, možná s ním nebudete moci v EU jezdit po silnici. Uvidí se v listopadu”

  1. To co lidé (nejen politici v EU) mají za problém, je jenom důsledek toho technologické revoluce která začala cca roku 1750 a toho že posledních 100 let decimujeme přírodní prostředí extrémně.
    PS: začali jsme ve středověku cca před 4000 lety, kdy jsme začali kácet původní flóru planety a začali omezovat přiřozené proudění vody a vodních výparů na planětě.

    Přirozená evoluce na naší planetě je biologická a založená na vodě a prachu.

    A vy se tu dohadujete o nějakých mikronech?
    Pěšky chodit budete.
    Zakázat všechna vozidla (včetně letadel která nejsou cargo) . Nechat lodě a kamiony a vlaky a bude po problémech.

    1. Btw: Pokud nám EU zakáže jezdit jakýmkoliv vozidlem které je aktuálně schválené, musíme dostat plné kompenzace za pořizovací cenu a náklady které jsme do toho vozidla za celou dobu investovali.

  2. Problém s emisemi je v tom že EU, včetně německa uznává kouřivost naftového motoru 0.50mikronů.Česká vláda rozhodla max.0.30mikronů.Takže třileté auto s nájezdem 62000km a močovinou vyšlo 0.35mikronů a v česlé republice již nesmí na silnici

  3. Petr Bernard

    Proboha co je to za věčné Diktátorství ze strany EU, to je nějaká DEMOKRACIE….? viz emisní povolenky, nesmyslné evropské normy, elektromobilita…..hrozba budoucnosti….pokud se populace nechá zblbnout do elektomobilů a odbourají se auta se spalujícimi motory, jak myslíte že to dopadne…..???? zdraží se elektrika a argumentovat to EU a vláda jakékoli strany bude tak že je elektřiny málo…….lidi proberte se PROSÍM…. Petr Bernard

  4. Jiri Loudas

    Proboha, kam se to řítíme…… Celý svět se nám směje. Vládo pryč a bezmozci z EU také… RVHP už tu bylo a jak to dopadlo…..

  5. No je na čase se podívat po bydlení, kde nevládnou ti co vládnou EU. Protože za pár let Evropu tak zdecimují, že převládnou imigranti a ti jim ukáží jak se vládne, protože rozumní lidé už v Evropě bydlet nebudou.

      1. Přesně tak, srát na ně tak, jak serou oni na nás. A jestli nebudu moci s 3 roky starým autem na silnici, ať mi šílená Uršula vrátí kačáky za auto…

  6. Přemysl Filip

    Vyloučené.
    1. Jednak by to bylo zpětné opatření pro již schválená vozidla.
    2. Asi by následovala divoká krvavá revoluce v mnoha zemích, poněvadž by se to týkalo i také docela zánovních vozidel s jen několka desítkami tisíc najetých km. Prostě velká finanční škoda pro mnoho majitelů a dosud nevídaná arogance vlád co by na to přistoupili. Stačí to očekávané drastické zdražení PHM.

  7. Michal Přibyl

    EU až jde tam kam 🌞 slunce nesvítí vymýšlí nesmysly protože ví že naftový auta vydrží dlouho v klidu třeba 1 milion km a to se jím nelíbí

  8. Mám Euro 3, tak můžu saze trousit dál. Ještě že jsem si nic nového nekoupil. Na to se jim každej vykašle. Vůbec bych to nebral vážně a každej kdo by mi to chtěl pokazit, by šel do kopřiv.

    1. Uš nevedi jak znepřijemnit lidem život. Ja jsem šetřil tolik roku ať sy mužu koupit nove auto za 820 000kc a teťkom ho mam dat na vrakač kde bymi dali 500 kč a papir že jsem ho ekologycky zlikvidoval. Zasmolena EU cely svet nato kašle a oni sy mysla ze Evropa spasy svět. V Americe soutěži tahače tahnou za sebu zavaži kdo nejdal dojed a jaky jeto dym a nikdo nic neřeši. A tu aferu s dieslama rozjeli oni jak zjistili ve wolgsvagnu podvody styma čipama a od te doby ide EU po nas. Asy se budem muset přestěhovat někam inam kde neni taka buzerace.

  9. Miroslav Housa

    Paní Lejnová a její EU a většina EP, banda arogantních bezohledných nebo totálních vyhulenců, hlupáků, proč takovou hydru mohli normální lidi znovu zvolit znovu šéfkou Evropského parlamentu, to není normální, nelidská hydra, Xantypa, a naše povedená česká vláda rádoby odborníků, lezoucí této EU a EP s USA do zadku. Svět naruby potřebuje opravdu čistku(LGBT+, imigranty, feťáky, arogantní a komerční, zbrojní oligarchy-zbohatlíky zbohatlé na obyčejných lidech, válkách a pandemiích) v podobě pořádné katastrofy, ne ale aby to odnesli zase jen ti nejníže, obyčejně žijící lidi.

    1. Je jasné kam nás EU kteří vlastníme auta na naftu nižší s normu 5-6 . A to chtějí němečtí úředníci EU doslova zničit miliony aut i majitelé . Jak budou jezdit např. do práce a atd. Ach němečtí úředníci jsou obyčejní bourání. Ať EU jim ty auta zaplatí. Němci začaly s podvody s emisemi a teď chtějí majitelům naftových aut dirigovat . Ať jdou do p….e posrani germanci.

      1. Pokud jste schopen pochopit psaný text, tak víte, že právě Německo proti tomu protestuje.

  10. Jestli by tohle opravdu prošlo, tak by to byl důvod k občanské neposlušnosti a nepochybuju, že by se přidali i lidé, kterých se to netýká. Každopádně ty zelené pitomce to chce už konečně odstavit.

    1. Tak to by byla pěkná prasarna. A hlavně velký podvod na majitele, kteří za nic nemohou. Určitě by všichni majitelé to měli dát k soudu.

        1. ** Ty jeden gramatiku .. jdi se svým „soutem“ do kelu.
          ** A věšení už v diskusích vyšlo z módy ty troglodyte

      1. Jj , a zpátky pod ochranné křídla velikého Ruska.. Nebo blouzníte o samostatnosti. Vůbec nevíte o kolik by nám kladla životní úroveň. Mimochodem, ten článek je výmysl a v listopadu se samozřejmě nic nastane.

  11. Nemilovaná a proklínaná Evropská unie – v y s e r se na obyčejné lidi s nesmyslnou buzerací a věnuj pozornost migrantům. Až pak ti poděkuji, jinak na tebe nemám slušného slova. Hogh, domluvil jsem.

  12. Celá eu pouze lidem škodí a nařizuje. Diktátorská banda vedená ještě větším smradem….

  13. Olobbovaná EU hloupostí a podvodem Green Deal provádí živě a realně sebedestrukci ! Politici jsou hlupáci , leváci , podvodníci , kteří nebojují za národní zájmy !

  14. Naštěstí mám na výběr,ale to nej ekologický benzínový 6kval euro 6 mě po 90tis km stálo generálku motoru.Za pouhých 65tis u kamaráda komplet rozebrat písty v háji rozvody rozpadlý,no koment.Radši budu jezdit starou oktávkou 19 TDI rotačkou co mám 25let nežera a nezlobí.

    1. nesmite kupovat preturbene minimalisticke 1l nebo 1,2l benziny, ty lehce upecete… musi to byt alespon 1,6 atmosfera ideal japonec

  15. Křelina františek

    celá EU se blíží do hospodářského propasti pod hlavičkou “ zelené politiky“. Jenom nedokážu pochopit , proč se na Ukrajině používá zakázaná munice a podporuje se tak vehementně zbrojení , když potom vidíme co tyto zbraně znamenají a co způsobují z pohledu kvality životního prostředí . Zřejmě pro tyto případy se berou zcela jiná měřítka . Je to jenom oblbování občanů. Proboha se již všichni vzpamatujte a používejte selský rozum. Ještě jsem neviděl věrohodnou analýzu toho, kolik by bylo zapotřebí elektrické energie, kdyby byla všechna auta poháněná elektromotory a máme-li vůbec tolik energie k dispozici. Myslím , že takovou kapacitu nemáme a hlavně také nám nikdo neřekl kolik by ta elektrická energie stála korun a kdo by na to vůbec měl. Je na časé udělat v EU konečně pořádek a vymést všechny ty stávající podvodníky , jenž parazitují na práci obyčejných a poctivých lidí pryč, aby přestali škodit a okrádat nás pomocí nějachých nesmyslných povolenek, jejichž rozsah nikdo dosud nedefinoval.

  16. Chudáci, vždyť proč si nekupujeme nové auta každé 3 roky? Vždyť je to tak ekologické. Vždyť se nikdo neptá jak se budou likvidovat stará auta. Vždyť se nikdo neptá jakou ekologickou stopu má nové auto. Jen tak dále. Hlupákům se klaníme, tak sklízíme co sejeme. Dobře nám tak. A bude hůř.

  17. když mi vymění mé auto za nové, které bude kvalitnější než auto s euro 5-6 a to bezplatně tak proč ne… ale jinak by to chtělo se zamyslet má smysl být v EU?
    Přotože to co EU už předvádí není snesitelné a není svobodné.
    Kde je ta svoboda a vše kladné co slibovali???
    nezlobte se ale je tam aktualně ve vedení EU banda kre…ů…
    Chělo by je to hodně rychle vymést koštětem… nebo odejít z EU, protože tohle je likvidační…….

  18. Ještě by to chtělo přezkoumat všechny soudce a také úředníky, jestli rozhodují podle dnešního světa. Když ne, taky označit jejich činnost za nevyhovující a jen ty, co získali titul po 2017.

  19. Tak jestli se německý pan ministr dopravy rozhodne nám ty auta bezplatně vyměnit – uvidíme???

  20. „Zpětné uplatňování nových postupů a norem by v každém případě porušilo zásadu zákazu retroaktivity a princip právního státu v ústavním právu EU a Německa.“ To by si mohli příklad vzít z ČR a její vlády která některé zákony ohýbá a na retroaktivitu a princip právního státu v ústavním právu EU a ČR kašle. No v Německu jim to asi neprojde.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru