Některé elektromobily jsou naladěny tak, že při akceleraci vám slisují vnitřní orgány na jedno místo, protože jejich výkon a to, jak ho servírují, je až nesmyslné. Jde například o modely jako Tesla Model S Plaid, Porsche Taycan Turbo GT nebo Hyundai Ioniq 5 N. Ty ale teď v Austrálii na závodní dráze Willowbank Raceway zakázali. Nechtějí je tam, ale není to kvůli jejich rychlosti…
Majitelé elektromobilů v Queenslandu v Austrálii už nebudou moci přijet závodit na dragstrip Willowbank Raceway, který existuje už od roku 1985. Provozovatelé tratě totiž oznámili plošný zákaz závodění a testování všech silničních elektromobilů. Důvodem není to, že by snad byly moc rychlé, ale panuje tu obava o bezpečnost v případě nehody. Hybridní a plug-in hybridní auta sem ovšem stále přijet mohou. Provozovatelé okruhu se odkazují na směrnice Motorsport Australia, NEDRA a různé protokoly pro zásahové jednotky, díky kterým dospěli k závěru, že elektromobily představují rizika, na která nejsou připraveni.
„Po pečlivém zvážení a prozkoumání situace se Willowbank Raceway rozhodla, že již nemůžeme dovolit silničním plně elektrickým vozidlům závodit nebo testovat na Willowbank Raceway,“ uvedl majitel tratě ve svém prohlášení a dodává: „Prošli jsme předpisy Motorsport Australia, NEDRA, stejně jako postupy pro nouzové zásahy u konkrétních vozidel, a po informacích od těchto institucí jsme dospěli k závěru, že rizika spojená se závoděním a testováním elektromobilů jsou příliš vysoká.“
V oznámení jsou zmíněny následující bezpečnostní obavy:
- Po srážce může baterie uvolnit toxický a hořlavý plyn
- První zasahující nemusí být schopni potvrdit, že je vůz “vypnutý”
- Dveře se po srážce nemusí zvenku odemknout
- Pokud je řidič po nehodě v bezvědomí, existuje šance, že auto je stále pod proudem, což představuje riziko pro záchranáře
- Vozidlo nemusí být schopno pohybu s odpojeným napájením a s aktuálním vybavením by nebylo možné jej odtáhnout
- Elektromobily vyžadují specifické systémy hašení požáru
Ačkoliv jsou tyto důvody do jisté míry pochopitelné, někteří lidé mají pocit, že se netýkají pouze elektromobilů. Některé z bodů se totiž týkají i jiných aut, vždyť například elektrické ovládání dveří mají i auta se spalovacími motory. Navíc jak informuje australský magazín drive.com.au, tot oznámení vyvolalo spoustu reakcí. Majitelé elektromobilů v komentářích mluví třeba o tom, že majitelé spalovacích aut už nechtějí být poráženi elektromobily, jiní to naopak kvitují, protože ryk osmiválce prostě a jednoduše pouhá obyčejná rychlost elektromobilu nedokáže nahradit.
Willowbank Raceway není první závodní tratí, která zakázala elektromobily. Už v roce 2023 zakázal elektromobily Summit Point Raceway v Západní Virginii a letos také Anglesey Circuit ve Walesu. Obě tyto tratě ovšem nezakázaly jen elektromobily, ale i hybridy.