Peugeot představuje prototyp vozu Hypercar 9X8, nejnovější generaci svého závodního vozu, který se v roce 2022 chystá na svou premiéru ve vytrvalostním mistrovství světa FIA (WEC).
Peugeot 9X8, vysoce účinný vůz poháněný hybridním ústrojím a vybavený pohonem všech kol, je součástí strategie Neo-Performance značky Peugeot, jejíž cílem je nabídnout úspornější a odpovědnější výkon jak u sériových, tak u závodních vozů. Práce inženýrského týmu Peugeot Sport a designérů studia Peugeot Design se propojily jako nikdy předtím a daly vzniknout výjimečnému modelu 9X8. Výsledné dílo obou týmů znamená vstup do nové éry automobilových závodů. Vznikl vůz, pro který je typická naprosto plynulá linie, absence zadního křídla a výrazná identita značky. Inovativní technická řešení a ladný vzhled speciálu 9X8 připomínající šelmu jsou nezaměnitelnými charakteristickými znaky značky Peugeot.
Peugeot 9X8, nový vůz pro vytrvalostní závody, je přímým nástupcem modelu Peugeot 905, který v letech 1992 a 1993 vyhrál závod 24 hodin Le Mans, a modelu Peugeot 908, vítězného vozu z roku 2009. Peugeot 9X8 navazuje na své slavné předchůdce a je připraven pokračovat v dlouholetém a úspěšném působení značky ve světovém motorsportu s vysoce výkonnými vozy, které se vyznačují silnou a okamžitě rozpoznatelnou identitou.
Peugeot 9X8 je projektem značky Peugeot v souladu s jejím konceptem Neo-Performance. Kombinuje maximální sportovní výkon, efektivitu, stylistickou dokonalost a technologické know-how, které lze přenést do sériových modelů. Úzká spolupráce mezi designerskými a inženýrskými týmy, která nemá ve světě motoristického sportu obdoby, byla při hledání nových aerodynamických a stylistických řešení a při definování naprosto originální linie rozhodující. Po měsících intenzivní spolupráce odhalili vývojoví inženýři pod vedením Oliviera Jansonnieho, technického ředitele Peugeot Sport, a designéři v čele s Matthiasem Hossannem, ředitelem designerského centra Peugeot, hlavní linie a aerodynamickou koncepci vozu Peugeot 9X8.
Při své práci se tvůrci vozu řídili novými předpisy, které vydala Mezinárodní automobilová federace FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) a Mezinárodní automobilová organizace ACO (Automobile Club de l’Ouest) pro novou třídu Le Mans Hypercar (LMH), která je nástupcem bývalé hlavní kategorie LMP1 vytrvalostních závodů. Tato nová pravidla dávají větší flexibilitu úpravě aerodynamických povrchů a podporují tak zcela nový přístup a vytváření nových inovativních vozů. Poskytují rovněž větší prostor designerským týmům. Inženýři a designéři se chopili této příležitosti a vymysleli nové postupy, odpoutali se od zavedených pravidel a vytvořili „hypercar“ Peugeot, který se stává zakladatelem zcela nového druhu.
Název, který evokuje minulost a hledí do budoucnosti
Peugeot pojmenoval tento Hypercar „Peugeot 9X8“. Počáteční číslice 9 charakterizuje špičkové vytrvalostní závodní vozy, jako byly legendární Peugeot 905 (1990–1993) a 908 (2007–2011). Písmeno X odkazuje na pohon všech kol a hybridní technologie nového vozu Peugeot Hypercar, který rozšiřuje strategii značky v oblasti elektrifikace do světa automobilových závodů. Číslici 8 používají všechny současné názvy modelů Peugeot: 208 a 2008, 308, 3008, 5008 a samozřejmě 508, který nedávno prošel rukama stejného týmu inženýrů a designérů, jež vytvořili Hypercar, a stal se prvním vozem s označením Peugeot Sport Engineered.
Dva vozy PEUGEOT 9X8 se v roce 2022 zúčastní mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech (WEC).
Bezprecedentní design a provedení
„9X8 je Peugeot, proto bylo zřejmé, že jsme museli jako předlohu použít podobu šelmy připravené k útoku,“ vysvětlil Matthias Hossann, ředitel designerského centra Peugeot. „Tento přístup jsme naznačili mírně dopředu nakloněným kokpitem. Obecně lze říct, že Peugeot 9X8 přebírá estetické principy značky: je to štíhlý, dravý, elegantní vůz, který vzbuzuje emoce a je příslibem dynamiky.“
Budoucí piloti vozu Peugeot 9X8 byli prací designérského týmu překvapeni i okouzleni: „Je to poprvé, co má závodní auto design na takové úrovni,“ zdůraznil Kevin Magnussen.
A Gustavo Menezes doplnil: „S vozem 9X8 otevírá Peugeot novou stránku v motoristickém sportu. A my pomáháme psát jeho budoucnost!“
Kromě siluety a celkového vzhledu pracoval tým designérů na začlenění typických znaků značky Peugeot do každého detailu provedení – a přirozeně do plánu celkové optimální účinnosti.
Tři svítící drápy na předních a zadních světlometech jsou charakteristickým znakem vozů Peugeot. Nový znak s hlavou lva je na přední části a na bocích vozu podsvícený. Šedá v odstínu Selenium s kontrastními zelenožlutými prvky v odstínu Kryptonite jsou barevná schémata použitá na karoserii a v kokpitu jako odraz nového označení Peugeot Sport Engineered, které bylo představeno u modelů 508 PSE a 508 SW PSE.
Mimořádnou pozornost věnovali designéři také interiéru vozu 9X8. „Chtěli jsme zaujmout velmi speciální verzi kokpitu, který byl až dosud spíše čistě funkčním a nevýrazným aspektem závodních vozů, bez jakékoliv identity značky,“ zdůraznil Matthias Hossann. „Tím, že jsme do kokpitu vnesli naše typické barvy, koncept i-Cockpit a stylistický podpis interiéru vozů Peugeot, jsme jej oživili. Díky tomu by měli být diváci při vysílání záběrů z onboard kamer schopni Peugeot okamžitě identifikovat.“
Při pohledu zvenku upoutají dokonale propracované ráfky kol podtrhující vyvážené a jasně strukturované boky vozu. Průduchy blatníků odhalují horní část pneumatik. Vnější zpětná zrcátka jsou dokonale integrovaná do tvaru vozu, takže proudění vzduchu nestojí v cestě žádná překážka.
„Znám kvalitu práce a inovace týmů Peugeot Design a Peugeot Sport, ale musím přiznat, že model 9X8 mě ohromil. Je prostě nádherný,“ říká generální ředitelka společnosti Peugeot Linda JACKSON. „Způsob, jakým z jeho inovativních, plynulých linií vyzařuje silná identita značky, je mistrovský.“
NO WING! Nové možnosti pravidel Le Mans Hypercar
Mezi jemně propracované prvky zadní části vozu Peugeot 9X8 patří světelný podpis se třemi svítícími drápy, které rámují široký difuzor zakončený nápisem: „We need no rear wing“ (Nepotřebujeme zadní křídlo).
Existence zadního křídla, které se poprvé objevilo na voze Chaparral 2F v závodě 24 hodin Le Mans v roce 1967, je tak zpochybněna poprvé po více než půlstoletí. Inovativní záď vozu 9X8 vychází ze studií inženýrů týmu Peugeot Sport.
„Nové předpisy Le Mans Hypercar (LMH) byly navrženy tak, aby vyrovnaly všechny klasické prvky zvyšující výkonnost,“ vysvětluje Olivier Jansonnie, technický ředitel programu WEC divize Peugeot Sport. „Je to vzrušující, protože je na nás, abychom vymýšleli, inovovali a hledali možnosti, jak netradičně optimalizovat výkon, což se týkalo zejména aerodynamiky. Předpisy stanovují, že je povoleno mít pouze jeden nastavitelný aerodynamický prvek, aniž by určovaly, že to musí být zadní křídlo. Naše výpočty a simulace ukázaly, že můžeme dosáhnout velmi dobrých výsledků i bez něho.“
Jean-Marc Finot, ředitel Stellantis Motorsport, k tomu uvedl: „Absence zadního křídla na voze Peugeot 9X8 je zásadní novinkou. V aerodynamice jsme dosáhli takového stupně účinnosti, že se můžeme bez tohoto prvku obejít. Neptejte se ale jak! Máme v úmyslu to udržet v tajnosti tak dlouho, jak to jen půjde!“
Odstranění zadního křídla uvolnilo siluetu vozu Peugeot 9X8 a dodalo mu plynulost, jaká nebyla k vidění po celá desetiletí. Designérům se tak ve spolupráci s konstruktéry otevřel prostor k vymodelování harmonických a dynamických tvarů. Vytvořili tak hladké plochy navazující na boky a ústící do podběhů předních kol.
Hyperúčinné hybridní hnací ústrojí
Od září 2020, kdy bylo oficiálně oznámeno zapojení značky Peugeot do kategorie LMH (Le Mans Hypercar), technici ve Versailles horečně pracují na tvorbě vozu 9X8.
V souladu s plánem nabírá od dubna testovací kilometry na zkušebním zařízení vidlicový 2,6litrový šestiválec s válci umístěnými v úhlu 90° s dvojitým turbodmychadlem a výkonem 500 kW/680 koní. Spalovací motor, který je součástí pohonné jednotky Peugeot Hybrid4 500KW, je uložen v zadní části vozu.
Mezitím probíhá montáž další části, elektromotoru/generátoru 200 kW, který bude umístěn vpředu, sedmistupňové sekvenční převodovky a baterie, aby byl dodržen harmonogram ověřování na zkušebním zařízení. Baterii s vysokou hustotou, výkonem i napětím (900 V) společně vyvíjí divize Peugeot Sport a Saft, dceřiná společnost TotalEnergies.
„Naším cílem je bezchybná spolehlivost a dokonalé zvládnutí našich energetických potřeb,“ vysvětluje Jean-Marc Finot. „Le Mans je 24hodinový sprint, který lze vyhrát nebo prohrát v závislosti počtu zastávek v boxech. Hypercars (LMH) mají výjimečnou energetickou účinnost, která předznamenává to, čeho se brzy dočkáme ve světě sériových vozů. V tomto smyslu pracujeme na celém modelu Peugeot 9X8: od pohonného ústrojí až po aerodynamiku – vše musí přispívat k hyperúčinnosti.“
Le Mans, laboratoř pro Peugeot
Kromě aerodynamické, mechanické a elektronické účinnosti se během závodu prezentuje celé technické know-how značky Peugeot, a kde jinde než v extrémním závodě 24 hodin Le Mans. 5 400 kilometrů, které vozy v Le Mans v průběhu závodu urazí, je víceméně tolik, kolik ujede vůz Formule 1 za celou sezónu. Požadavky na spolehlivost a účinnost jsou proto zcela zásadní.
Linda Jackson zdůraznila: „Při zapojení značky Peugeot do vytrvalostních závodů jde víc než o sportovní stránku. Pro Peugeot je to extrémní laboratoř, což také vysvětluje, proč je naše spojení s Le Mans tak silné. Sportovní výsledek je důležitý, ale možná ještě důležitější je ověření našich technologií a našeho výzkumu během 24hodinového závodu, který se koná za extrémních podmínek. Během závodu budeme testovat hybridní systém a technologie, které v současnosti vyvíjíme s cílem snížit spotřebu paliva – a tedy i emisí CO2 – u našich sériových vozů. Týmy Peugeot Sport jsou pyšné na to, že je jejich výzkum využíván ve vozech naší modelové řady. Pro naše zákazníky je tato laboratoř v Le Mans zárukou kvality našich vozů.“
Citace pilotů:
Paul Di Resta – Skotsko, 35 let, bývalý jezdec Formule 1 a šampion DTM z roku 2010: „Spoustu lidí si kladlo otázku, co je to vlastně ten ‚Hypercar‘, a teď je tady. Jeho agresivní a inovativní vzhled a silná identita značky překvapí.“
Loïc Duval – Francie, 39 let, vítěz 24 hodin Le Mans a mistr světa ve vytrvalostních závodech z roku 2013: „Jsou auta, u kterých si říkáte: tohle je krásné zepředu, tohle zboku, tohle zepředu, tohle zezadu. 9X8 vypadá úžasně ze všech úhlů!“
Mikkel Jensen – Dánsko, 26 let, jezdec vytrvalostních závodů / šampion ELMS LMP3 z roku 2019: „Linie vozu 9X8 se velmi liší od těch, které byly představeny nebo naznačeny v posledních měsících. Pokud se nám podaří s tímto vozem zvítězit, bude to historický úspěch, protože o nic v tomto stylu se dosud nikdo nepokusil.“
Kevin Magnussen – Dánsko, 28 let, bývalý jezdec Formule 1, jezdec vytrvalostních závodů IMSA: „Nic takového tu ještě nebylo. Tohle je skutečně budoucnost závodního vozu. Je to poprvé, co se do designu závodního auta vložilo tolik práce. Překvapila mě absence zadního křídla. Nastává nová éra.“
Gustavo Menezes – USA, 26 let: pilot WEC a ALMS, vítěz Le Mans a mistr světa LMP2 2016: „9X8 otevírá novou stránku v motorsportu. Posledních deset let bylo ve znamení prototypů LMP1, je čas vybudovat ikonickou budoucnost s 9X8.“
James Rossiter – Velká Británie, 37 let, bývalý jezdec Formule 1, ALMS a Super GT: „Takovou míru kreativity jsem opravdu nečekal. Je to skutečný průlom! Peugeot tímto vozem Hypercar nastavuje nové hranice.“
Jean-Eric Vergne – Francie, 31 let, bývalý jezdec Formule 1, dvojnásobný šampion Formula E: „Peugeot 9X8 je naprosto revoluční. Týmy se vydaly směrem, který v motoristickém sportu dlouho nebyl. Je nádherný!“
Technické vlastnosti Peugeot 9X8
- Kategorie: LMH – Le Mans Hypercar
- Délka: 5 000 mm
- Šířka: 2 080 mm
- Výška: 1 180 mm
- Rozvor: 3 045 mm
- Motor: Peugeot HYbrid 500KW (pohon všech kol)
- Zadní hnací ústrojí: Vidlicový 2,6litrový šestiválec s válci umístěnými v úhlu 90°, s dvojitým turbodmychadlem a výkonem 500 kW/680 koní + sedmistupňová sekvenční převodovka
- Přední hnací ústrojí: Elektromotor/generátor 200 kW + reduktor
- Baterie: Vysoká hustota, 900 V, výsledek spolupráce Peugeot Sport, TotalEnergies / Saft
- Palivo & maziva: TotalEnergies