Kadett a Astra – tato dvě jména jsou synonymem pro téměř devět desetiletí úspěšné historie kompaktní třídy Opel. Již od počátku přinášely tyto modely do svého segmentu řadu inovací vyspělých technologií a tím činily individuální mobilitu dostupnou pro nejširší masy. Letos, v roce 125. výročí zahájení výroby automobilů Opel, slaví také model Opel Kadett E kulaté čtyřicátiny.
Na podzim roku 1984 vyjela už pátá generace modelové řady Kadett – Kadett E technicky navazoval na svého předchůdce, měl ale zcela novou karoserií hatchback. Základem nesporného úspěchu tohoto vozu se staly jeho atraktivní design, technická vyspělost a rozmanitost variant. Zároveň šlo o poslední model kompaktní třídy značky Opelu, který nesl označení „Kadett“. Jeho nástupci už nesli označení „Astra“ a dodnes pokračují v úspěšném působení ve své kompaktní třídě. Současná první elektrifikovaná generace Astry ukazuje, jak dnes vypadá radost z jízdy s odpovědností za životní prostředí. Dnešní Astra s různými hybridními pohony a úspornými spalovacími motory a také plně elektrická Astra Electric jsou emocionální, efektivní a v závislosti na verzi i lokálně bezemisní automobily.
Podzim 1984: Pátá generace úspěšné řady Kadett vyjíždí
Vývoj Kadettu páté generace začal už v roce 1979. Jakmile se na trhu zabydlel Opel Kadett D, první model německé automobilky Opel s pohonem předních kol, už začali konstruktéři přemýšlet o jeho nástupci. Během pěti let se do vývoje Kadettu E investovalo 1,5 miliardy německých marek. Než byl Kadett E připraven do sériové výroby, urazily prototypy přes 6,5 milionů kilometrů – v testovacích centrech i na závodních tratích, za extrémních povětrnostních podmínek na severu Evropy i v pouštních oblastech USA. Po dokončení rozsáhlých testů nadešel dlouho očekávaný moment: Kadett E (opět s pohonem předních kol) byl uveden na trh na podzim roku 1984! A během velmi krátké doby se pátá generace Kadettu stala bestsellerem.
Správná volba pro každý případ
Hned od začátku prodeje byl Kadett E k dispozici jako tří- a pětidveřový hatchback i jako třídveřové a pětidveřové kombi s nákladovým prostorem velikosti až 1520 litrů. Jen o rok později nabídku doplnila čtyřdveřová varianta a od roku 1987 se díky italskému designerovi Nuccio Bertonemu dočkali i zájemci o kabriolet – v úzké spolupráci s designérským týmem Opelu v Rüsselsheimu se v severoitalské továrně firmy Bertone vyráběly kabriolety se sportovními sedadly a tónovanými skly.
S modelem Kadett Opel zacílil i na komerční zákazníky, a to s variantou Kadett Combo. Tato kompaktní dodávka se speciálně navrženou zadní nápravou a zadními dvoukřídlými dveřmi s úhlem otevření 180 stupňů uvezla až 635 kilogramů nákladu ve skříní o objemu 2,4 m³.
Nejsportovnější, nejvýkonnější a – vedle kabrioletu Bertone – zřejmě také nejemotivnější variantou Kadettu byl však Kadett GSi. Zatímco sériový Kadett měl motor objemu 1,8 l o výkonu 85 kW/115 koní, Kadett GSi vyjel s motorem o výkonu 125 kW/170 koní, díky kterému vůz zrychloval z 0 na 100 km/h za necelých sedm sekund.
A jako závodní Kadett GSi 16V o výkonu 184 kW/250 koní oslavil v roce 1988 vítězstvím i svoji premiéru v německém šampionátu cestovních vozů International German Touring Car Championship. O rok později se Rakušané Josef Haider/Ferdinand Hinterleitner stali s Kadettem GSi 16V i rallyovými mistry Německa a ve stejném roce vstoupily tovární týmy Opel do německého šampionátu cestovních vozů DTM s Kadettem páté generace.
Zlatý volant i rekordní aerodynamika
Při vývoji Kadettu E věnovali konstruktéři a designéři pozornost typickým přednostem značky Opel: Emocionálnímu designu, přizpůsobivosti i maximální efektivitě – to vše za dostupné ceny pro nejširší spektrum zákazníků. Tento recept na úspěch vyústil v řadu ocenění pro pátou generaci bestselleru kompaktní třídy. Kromě „Zlatého volantu 1984“ získal Kadett E také titul „Evropské auto roku 1985“.
V roce 1984 zaznamenal Kadett E rekord i v aerodynamice: Po 1200 hodinách detailního ladění karoserie v aerodynamickém tunelu dosáhl senzačního koeficientu aerodynamického odporu 0,32. A sportovní Kadett GSi s koeficientem aerodynamického odporu 0,30 byl ve své době nejefektivnějším sedanem světa. Inženýři Opelu těchto fantastických hodnot dosáhli mimo jiné přísně klínovitým tvarem karoserie, kapkovitým půdorysem, dokonale vlepenými skly oken a dalšími detailními řešeními. Slovy tehdejšího ředitele vývoje produktů Fritze W. Lohra: „Během přibližně 1200 hodin v aerodynamickém tunelu naši inženýři a technici dosáhli u nového Kadettu takové aerodynamické kvality, jaká v této třídě dosud nebyla dosažena.“
Vývoj se ale nezastavoval – v roce 1989 Opel uvedl modernizovanou verzi Kadettu E a v roce 1991 vyjela zcela nová Astra.
Elektrifikovaná Astra: Odpovědnost i radost z řízení
Dnešní Astra šesté generace píše další úspěšnou kapitolu své kompaktní třídy už od roku 2021. Současná generace Astry je už třetí v řadě, která vyhrála „Zlatý volant“. Na první pohled nová Astra zaujme svým odvážným, čistým designem, plně digitálním kokpitem Pure Panel, nechybí ani nejmodernější technologie, jako jsou adaptivní neoslňující světlomety Intelli-Lux Pixel… V neposlední řadě je současná generace Astry elektrifikována – zákazníci mohou volit dynamický plug-in hybrid, hospodárný hybrid s 48 V technologií i plně elektrickou verzi Astra Electric/ Astra Sports Tourer Electric. Trakční elektromotor o výkonu 115 kW/156 k garantuje příjemnou dynamiku od prvního sešlápnutí pedálu plynu. Astra Electric a Astra Sports Tourer Electric dokážou ujet až 418, resp. 413 kilometrů (dle WLTP) lokálně bez emisí, což dokládá, jak dnes vypadá moderní zábava z jízdy spojená s odpovědností za životní prostředí!