Otrokovice-Kvitkovice-autobazar
Foto: Wikimedia Commons - Palickap, CC BY-SA 4.0, Odkaz na původní obrázek

Ceny ojetých aut v poslední době výrazně stoupají, někdy i o vyšší desítky tisíc korun. Jde o dlouhodobý trend, který se asi hned tak nezastaví. Na svědomí to má několik faktorů.

V České republice se s výraznějším zdražováním ojetých aut potýkáme už od loňského pandemického roku a stejný problém mají i další evropské státy. Například v Německu ceny ojetin meziročně vyrostly o 3000 eur, tedy o více než 76 tisíc korun. Zvyšování cen navíc zrychluje.

Přečtěte si také:  Toto je desatero, na které byste měli pamatovat při koupi ojetého automobilu

Situaci v Německu potvrzuje tamější webový inzertní portál specializovaný na auta Autoscout24. Ten uvádí, že průměrná cena ojetiny vzrostla v červnu na 22 941 eur (cca 582 tisíc korun), což je historicky nejvyšší průměr vůbec. V meziročním srovnání je to o víc než 3 tisíc eur víc. Zajímavé je také celkové rozdělení průměrných cen podle druhu paliva. Průměrná cena benzinových aut je 20 456 eur (v přepočtu 519 tisíc), u naftových je to 25 091 eur (cca 637 tisíc korun). U aut na alternativní paliva je to 35 440 eur (cca 899 tisíc korun) v případě hybridních aut a 35 196 eur (v přepočtu 894 tisíc korun) za elektromobily.

Jaké značky ojetých aut jsou nejčastěji a naopak nejméně často bourané? Statistiky ukazují zajímavá data

Důvody se snaží vysvětlit šéf portálu Autoscout24 Stefan Schneck. Podle něj nejde jen o ekonomickou nejistotu obyvatelstva, kterou způsobila pandemie koronaviru, kvůli čemuž lidé odkládají nákup nového auta, ale i kvůli růstu cen nových aut s tím, jak musejí splňovat stále přísnější emisní předpisy.

Přečtěte si také:  Těmto autům se raději vyhněte! Poláci vybrali 20 nejhorších ojetin z bazaru

Zároveň do toho také zasahuje krize s nedostatkem polovodičů a chipů, kvůli kterým vázne výroba nových aut a je jich tedy nedostatek. Pokud si nemůže zákazník koupit nové auto, ale auto potřebuje, povedou jeho kroky logicky do autobazaru. A vyšší poptávka samozřejmě znamená i vyšší ceny.

Pak jsou tu ale také ti zákazníci, kteří chtějí nové auto a žádné starší nechtějí. Ti si pak to své dosavadní auto nechávají déle a nedají ho do prodeje, což způsobuje další nedostatek ojetých aut. A netýká se to jen soukromých osob, ale i firemních flotil. Firmy auta buď neprodávají a nechávají si je v majetku, nebo prodlužují smlouvy na operativní leasingy. Celkově tak ojetin aktuálně v bazarech ubývá.

Přečtěte si také:  Prověření ojetého auta před koupí

Jedinou výjimku tvoří trh s ojetými sportovními automobily. Tam podle Schnecka ceny klesly, protože takové auto je rozmar, nikoliv nutnost.

Přidat komentář