test-opel-astra-gtc-16-sidi-turbo-170k

Ojetá auta nezdražují jen v ČR, ale v celé Evropě. Ukazuje to průzkum jednoho z největších německých inzertních serverů

Autor: Radim Plachý - Zdroj: autoscout24.de - Foto: Pavel Srp - 25. 12. 2022


Nových a mírně ojetých aut je málo, což znamená, že jejich ceny rostou. V České republice, ale i v dalších státech v Evropě se jejich ceny dostávají na historicky nejvyšší hodnoty. Ukazuje to tradiční průzkum AGPI, německého internetového inzertního serveru Autoscout24. A to i přesto, že růst cen se v poslední době zpomalil.

Za nedostatkem aut a jejich vysokými cenami stojí zejména inflace, pandemie koronaviru, válka na Ukrajině či nedostatek chipů a polovodičů. Situace se však v nejbližší době asi nijak zásadně nezlepší, takže dostatek aut jen tak nebude. Ačkoliv růst jejich cen zpomaluje, stále se ještě nezastavil. Meziroční nárůst cen v Německu je 19 % na průměrných 27 497 €, což je podle aktuálního přepočtu podle kurzu ČNB lehce přes 666 tisíc korun. To u nás je průměrná cena ojetiny jen přibližně třetinová (okolo 190 000 Kč) a třeba na Slovensku je to v přepočtu 167 tisíc Kč.

Zajímavé je, že zdražování se nejvíce dotklo elektromobilů, jejichž cena vzrostla o 30 %. Prodávají se průměrně za 43 968 €, tedy v přepočtu 1,06 milionu korun. Jsou tak jednoznačně nejdražší kategorií inzerovaných aut. Hybridní modely zdražily „jen“ o 17 % a meziročně se propadly na druhé místo. Jejich průměrná cena je 42 844 €, což je v přepočtu 1,03 milionu korun. Za benzínová auta si připlatíte o 20 % víc, za naftová o 17 % víc. Procentuálně však nejvíce zdražila auta na LPG. Jejich ceny meziročně stouply o hrozivých 38 %.

Co se týká jednotlivých segmentů, nejvíce zdražily dodávky a mikrobusy o 19 % na 23 662 € (cca 572 tisíc Kč), u malých aut narostla cena o 18 %, u střední třídy o 17 %. O „pouhých“ 5 % zdražily sporťáky, jejichž průměrná cena se i tak pohybuje docela vysoko (64 119 €, v přepočtu cca 1,55 milionu korun). A je jedno, zda jde o velmi mladou ojetinu anebo o auto, které už má něco za sebou. O 31 % totiž zdražila i auta se stářím 10 – 20 let.

Důvod? Ten je docela jasný. Poptávka je vysoká, ale nabídka ji nezvládá uspokojit, auta z nabídky mizí. Autoscout24 ve své analýze uvádí, že u všech kategorií došlo k poklesu množství inzerátů o dvojciferná čísla. Nabídka naftových aut je nižší o 23 %, benzinových o 27 %. O 30 % je méně také elektromobilů a o 23 % méně je i hybridních motorizací. Verzí na LPG je v nabídce méně o 26 %.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru