Stáčení ujetých kilometrů je na trhu s ojetými vozidly stále běžnou praxí. A přestože jsou kupující stále obezřetnější, nová studie společnosti carVertical ukazuje, že riziko koupě vozidla se stočenými najetými kilometry je stále velmi vysoké.
Podvody s počítadlem kilometrů nemusejí znamenat jen následné vyšší náklady na údržbu, ale také snižují hodnotu ojetého vozu. Vzhledem k tomu, že ztráty spojené s podvody s ujetými kilometry se odhadují na 8,77 miliardy eur ročně (podle studie Evropské parlamentní výzkumné služby), je důležité se o tomto nákladném problému dozvědět více.
Německé vozy mají nejčastěji stočený počet najetých kilometrů
Společnost carVertical, která se zabývá historií vozidel, analyzovala za posledních 12 měsíců celkem 1,11 milionu přehledů o historii vozidel. Učinila tak na 24 trzích, které pokrývají USA a většinu Evropy.
Studie odhalila, že nejčastějším vozem s upravovanými kilometry je Audi A8. Ze všech prověřených A8 na této platformě mělo až 30,6 % zfalšovaný stav kilometrů, což znamená, že téměř každá třetí ojetá vlajková loď Audi může mít problém se stočeným počtem najetých kilometrů.
Šest z deseti vozů s nejčastěji stočenými kilometry byly drahé německé vozy, zpravidla Audi A7, BMW X5, BMW řady 7 a Volkswagen Touareg. Jejich vysoká cena (a tedy i vysoký potenciál zisku) činí z těchto vozidel ideální cíl pro podvodníky, kteří se podvody se stáčením ujetých kilometrů zabývají.
Mezi modely ostatních výrobců v žebříčku nejčastějších vozů se stočenými kilometry, se na 2. místě umístil Ford Mustang (25,7 % vozů se stočenými kilometry) nebo Volkswagen Transporter anebo Volkswagen CC. V přehledu se v TOP 20 ale neumístilo žádné vozidlo značky Škoda.
Podvody s najetými kilometry se mohou týkat také hybridních a elektrických vozidel
Tradičně největší podíl na trhu ojetých vozidel mají ojetá vozidla s benzinovými a naftovými motory, což znamená, že jsou středem podvodů s najetými kilometry. Rostoucí poptávka po elektrifikovaných automobilech, však situaci mění.
Podle studie není typ motoru tím vhodným ukazatelem pro určení, zda existuje pravděpodobnost, že vozidlo bude mít stočený počet najetých kilometrů. Ačkoli u některých modelů, jako je například BMW řady 7, je stále pravděpodobnější, že dojde k podvodu spíše u benzinových a naftových motorů než u plug-in hybridů, u jiných vozů tomu tak úplně není.
Například u modelu Volkswagen Jetta má ve srovnání s dieselovou (24,1 %) nebo benzínovou verzí (22,4 %) hybridní pohonná jednotka významnější zastoupení mezi vozy se stočenými kilometry (27 %).
Rostoucí počet čistě elektrických vozů s upraveným počtem najetých kilometrů naznačuje, že by kupující měli být obezřetnější. I když je celkový podíl vozidel se stočenými kilometry na elektrický pohon (13,4 %) nižší než evropský průměr (15,6 %), rozdíl je zanedbatelný. Navíc pořízení elektromobilu se stočeným počtem najetých kilometrů by mohlo vést k obrovským výdajům za opravy.
Největší riziko představují elektromobily se stočeným tachometrem, protože znehodnocené akumulátory znamenají nákladné opravy. Zjištění skutečného počtu najetých kilometrů proto hraje při hledání ojetého elektromobilu nebo hybridního vozu ještě důležitější roli.