
Také největší z volkswagenů se nabízí s označením R, které slibuje výkon a rychlost. Na rozdíl od všech menších modelů je ale tohle velké erko poháněno plug-in hybridním motorem. Volkswagen Touareg R s výkonem problémy rozhodně nemá, ale zaslouží si označení R? Na to jsme se podívali v testu.
Místo osmiválce plug-in hybrid R
Volkswagen Touareg R nahradil v nabídce osmiválcový Touareg V8 TDI, což bylo vážně skvělé auto. Naftový osmiválec ale musel kvůli emisním limitům skončit (a to nejen u Volkswagenu, ale i u Audi, která ho nahradila benzinovým osmiválcem) a pod kapotu Touaregu putoval benzinový šestiválec s elektromotorem a schopností ujet i několik desítek kilometrů čistě na elektřinu.
O pohon se tak stará třílitrový benzinový motor V6 s 250 kW/340 koňmi a 450 Nm s přeplňováním jedním turbodmychadlem a pomáhá mu elektromotor se 100 kW/136 koňmi. Ten si bere elektrickou energii z lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 14,1 kWh. Celkem na všechna čtyři kola přes osmistupňovou automatickou převodovku (obojí ve standardu) putuje 340 kW/462 koní a 700 Nm!
I přestože tohle auto váží dvě a půl tuny, dynamika vůbec není špatná. Nicméně třeba menší Tiguan R by vám na sprintu ujel. Technické údaje slibují, že z místa na stovku zrychlí erkový Touareg za 5,1 sekundy (Tiguan R: 4,9 sekundy) a jede až 250 km/h.
Testovaný nejvýkonnější Volkswagen Touareg se odlišuje i na pohled. Protože jde o verzi R, vychází z designové linie R-line. To znamená specificky tvarovaný přední nárazník, který doplňují vstupy vzduchu, ozdobné lišty a kryty vnějších zpětných zrcátek v černé lesklé barvě. Nechybí ani označení „R“ v masce chladiče, na předních blatnících a na kufrových dveřích (tady ho ještě doplňuje nápis eHybrid). A protože to je plug-in hybrid, tak vpravo je víčko nádrže, vlevo pak zásuvka pro připojení dobíjecího kabelu.
Interiér se od běžného Touaregu prakticky neliší. Základem palubní desky je obrovský dotekový displej s úhlopříčkou 15 palců, což je pro lepší představu 38 centimetrů. Displej ovládá prakticky celé auto a díky své velikosti dokáže zobrazit opravdu velkou spoustu informací. Základní zobrazení domácí obrazovky jsou dvě, každé pak obsahuje několik segmentů. Na displeji vždy ve spodní části zůstává pruh s informacemi o topení a klimatizaci, takže se dá teplota jednoduše snížit i zvýšit, aniž by bylo nutné zobrazení na displeji měnit.
V dnešní době jen zamrzí to, že kvůli stáří Touaregu není zrcadlení auta bezdrátové, ale je potřeba telefon s autem propojit kabelem. Pak ale Android Auto funguje spolehlivě a na velkém displeji je zobrazení perfektní.
Za volantem
Ačkoliv dostalo tohle auto písmeno „R“, rozhodně to není žádný ostrý model, se kterým budete řezat zatáčky. A to přestože to není – navzdory vysoké hmotnosti – úplně nemožné. Je ale škoda, že plug-in hybridní verze (kromě erka je v nabídce i slabší verze) nemá natáčení zadních kol. To totiž pomůže nejen při parkování, ale i při rychlejší jízdě, kdy auto pocitově zmenší. Pokud se však občas v zatáčkách podíváte na rychloměr, budete překvapení, jak tohle auto maskuje svoji rychlost – a to právě nejen v zatáčkách, ale i na rovinkách. Jízdu navíc doprovází určitá pohoda. Může za to nejen skvělé odhlučnění kabiny, ale i fakt, že jde o plug-in hybrid, takže se spalovací motor poměrně často deaktivuje. V interiéru není prakticky slyšet hluk od kol, ale ani ten aerodynamický a i šestiválcový turbomotor dostal parádní zvukovou izolaci.
Podvozek je vzduchový. Při jízdě je jistý a i na obrovských příplatkových 22″ kolech je poddajný a pohodlný. Že jsou kola velká a těžká se projeví hlavně na opravdu hlubokých nerovnostech anebo na příčných spárách. Tady se však zpravidla nachytají všechny vzduchové podvozky.
Celkové naladění Volkswagenu Touareg R není sportovní, ale je hlavně komfortní. Není to tedy sportovní verze, ale vrcholný model. S autem se klidně vydáte na druhou stranu republiky, po cestě si aktivujete masážní sedadla, pustíte příjemnou hudbu ze skvěle hrajícího příplatkového audiosystému Dynaudio Confidence s výkonem 700 W za 46 tisíc korun a cesta vám rychle uteče.
Plug-in hybrid: umí jet i čistě na elektřinu
Protože je Volkswagen Touareg R plug-in hybrid, dokáže jezdit nejen na benzin, ale i čistě na elektřinu. Podle výrobce je to až 47 kilometrů. Spíše si ale užijete jízdu v automatickém hybridním režimu, v němž si elektronika sama řídí, kdy spalovací motor vypne a pojede jen na elektřinu, případně kdy bude oba pohony kombinovat. Jakmile jsou baterie nabité, preferuje elektromotor a spalovací motor se do práce příliš nezapojuje.
A jak se to projeví na spotřebě paliva? Běžně budete na dlouhých cestách s erkovým Touaregem jezdit kolem 10-11 litrů na 100 kilometrů. Výhodou ale je, že na takových cestách se dynamika ani po vybití akumulátorů zásadně nezhorší a pořád půjde o dostatečně rychlé auto. Uspoříte hlavně ve městě, pokud budete pravidelně nabíjet, protože pak se bude spalovací motor o slovo hlásit výrazně méně.
Baterie mají využitelnou kapacitu 14,3 kWh (celková kapacita je 17,9 kWh) a dobijí se z běžné zásuvky asi za 8 a půl hodiny. Pokud auto připojíte k nabíjecí stanici anebo k wallboxu s výkonem 7,2 kW, zvládnete je dobít asi za 2,5 hodiny.
Závěr a cena
Volkswagen Touareg R je pěkné a pohodlné auto, které rozhodně nemá problémy s dynamikou. Ono R v názvu ale neodpovídá úplně tomu R, které mají modely na platformě MQB. Není to totiž sportovní ani ostré auto, ale naopak pohodlné velké SUV, s nímž bez problémů přejedete stovky kilometrů na jeden zátah. Navíc je to plug-in hybrid, takže dokáže jezdit i čistě na elektřinu.
Aktuálně cena erka startuje na 2 433 900 Kč s DPH, ale testované auto bylo napěchované příplatkovou výbavou za další statisíce. Jeho ceníková cena tak přeskočí tři miliony s daní.
Typ vozu: | Nový |
---|---|
Značka: | Volkswagen |
Typ: | Touareg R eHybrid |
Motor: | vidlicový šestiválec + elektromotor |
Objem válců: | 2995 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon spalovacího motoru: | 250 kW/340 koní |
Točivý moment spalovacího motoru: | 450 Nm |
Výkon elektromotoru: | 100 kW/136 koní |
Výkon pohonné soustavy: | 340 kW/462 koní |
Točivý moment pohonné soustavy: | 700 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5.1 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva (l/100 km): | 2.2 – 2.8 |
Objem nádrže: | 75 litrů |
Délka: | 4878 mm |
Šířka: | 1984 mm |
Výška: | 1717 mm |
Rozvor: | 2904 mm |
Provozní hmotnost: | 2540 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 665 / 1675 litrů |
Ceník: | ke stažení zde |