Stovky vyrobených, ale nedodělaných aut škodovky čeká na díly nebo čipy na odstavných parkovištích. A stejně tak na ně čekají i jejich majitelé. Situace s čipy a dalšími díly je ale stále velmi napjatá, a to už řadu měsíců za sebou. Podle odborů automobilky by se ale situace ještě letos mohla zlepšit.
Ztráty jsou stále velké
Podle Škodováckého odboráře se výroba automobilky stále potýká s velmi složitou situací ohledně nedostatků dílů do výroby, zejména čipů a v poslední době také kabelových svazků. „Prozatímní letošní celková ztráta vozů před Velikonocemi přesahovala přes sto tisíc vozů proti plánovanému rozpočtu. Ve ztrátách je také produkce na převodovkách a v dalších komponentech,“ uvedly odbory.
Jedním dechem ale odbory dodaly, že by se v následujících situacím situace mohla uklidnit: „Optimistický výhled zní, že od června by se situace mohla stabilizovat a výhled na podzim dokonce dává naději k návratu flexisměn. To jsou pro zajištění výdělků a budoucnosti pracovních míst důležité a dobré zprávy.“
Právě nedostatek čipů a k tomu pandemie koronaviru stojí za meziroční pokles v dodaných autech o 12,6 %. Škoda Auto tak v loňském roce dodala zákazníkům 878 200 vozů. Jen čipy si pak připsaly ztrátu 280 000 vozidel, které nebylo možné vyrobit.
Letos se pak do výroby a dodávek vozidel zákazníkům s největší pravděpodobností podepíše ruská okupace Ukrajiny. Nejen, že automobilka musela zavřít závody v Rusku, ale řešit musí také výpadky dodávek dílů z Ukrajiny.