skoda-auto-vyroba

Snahy o obnovení výroby v Rusku jsou podle odborů Škody Auto nemožné. Tamní zaměstnanci prý jen vyhrožují a vyčítají

Od Anina Russová | Zdroj: Odbory Škoda Auto - Foto: Škoda - 23. 4. 2022 27

Současná krize způsobená ruskou okupací Ukrajiny má velké dopady mimo jiné i na automobilový průmysl. Drtivá většina výrobců, kteří v Rusku působili, se z tamního trhu stáhla. A rozhodně to nevypadá, že by se měla vracet. Ačkoliv náznaky, alespoň z některých značek, už proběhly.

Podle Jaroslava Povšíka, šéfa odborů Škody Auto, má jisté snahy o brzký návrat na tamní trh například koncern Volkswagen. To je ale podle Povšíka naprosto nepřijatelné. „Zaregistroval jsem několik aspektů, které jsou pro mě nepřijatelné, například určitá snaha o to, co nejdříve začít vyrábět v ruských závodech. To si momentálně neumím představit. Uvedu příklad: Ukrajinští zaměstnanci připravení kdykoli vběhnout při náletech do krytu, vyrábějí kabelové svazky pro ruské automobilky. To je přece proti všem zásadám lidského svědomí,“ řekl pro Škodovácký odborář.

Přečtěte si také:  Škoda s obavami sleduje ruskou válečnou okupaci Ukrajiny. Odbory se bojí o zaměstnance v ruských závodech

Podle něj to ale v Německu vnímají trochu odlišně. „Z Německa se ozývá, že my Češi jsme příliš přecitlivělí, pravděpodobně z efektu dlouhodobé okupace Sovětskou armádou, která začala v roce 1968 a trvala až do poloviny roku 1991, kdy odešly poslední zbytky vojsk. Další věcí je, že Německo přece jen má velkou obavu o energetické zdroje z Ruska, jako je zejména plyn a ropa,“ řekl.

Sankce vrací Rusko do automobilového pravěku. Bude vyrábět i auta bez katalyzátorů

Zmínil také fakt, že sice tamní zaměstnanci nepracují a nevydělávají, ale ani jednou z jejich strany nezazněla slova o tom, že chápou současnou situaci. „Tamní zaměstnanci ani jednou neprojevili svůj protest proti válce a utrpení, zabíjení dětí, rozdělování rodin, ničení veškeré infrastruktury systémem „Spálená země“, ani proti vyhrožování třetí světovou válkou s použitím jaderných zbraní. Zaměstnanci pouze vyjádřili obavu o svá pracovní místa, a to ještě způsobem, který připomíná vyčítání a výhrůžku,“ napsal Škodovácký odborář.

Přečtěte si také:  Rusko má se západními sankcemi problém. Prodej aut kolabuje a jejich ceny závratně rostou

Povšík pak zdůraznil, že je v současné situaci jsou důležitější životy spíše než zisky. „Situaci nadále řešíme v Evropské a Světové radě Volkswagen, i když musím přiznat, že pro mnohé kolegyně a kolegy je to buď vzdálená záležitost, která se jich netýká, či sdělují, že to není naše věc. A proto musíme hlídat, aby kapitál dodržoval sankce, ba dokonce nezneužil války ke zvýšení svých zisků. Evropská a Světová rada Volkswagen prozatím pozastavila účast ruských zástupců zaměstnanců na zasedáních a jednáních. V těchto postupech jsme napojení na odborové centrály IG Metall a mezinárodní světové odborové organizace,“ vysvětlil.