Goodyear má na svém kontě více vítězství ve Velkých cenách F1 než jakýkoli jiný výrobce pneumatik a desetiletí úspěchů v závodech národní americké asociace pro závody upravených sériových vozidel NASCAR i závodů endurance. V roce 125. výročí založení společnosti si Goodyear připomíná i svou slavnou historii v závodě Le Mans.
Závod 24 hodin Le Mans přinesl koncernovým značkám společnosti Goodyear mnoho zlatých okamžiků, Goodyear, Dunlop a Avon v něm zaznamenaly rekordních celkem 49 vítězství. Letošní sté výročí klasického vytrvalostního závodu se shoduje s dalším významným milníkem: 125. výročím založení společnosti Goodyear. Ať už šlo o závody trucků, NASCAR, Formuli 1 nebo Le Mans, Goodyear se větší část celé této doby aktivně angažoval ve světovém motoristickém sportu, což dokládá jak větší počet jeho vítězství ve Formuli 1 než vítězství kteréhokoli jiného výrobce pneumatik, tak i působivá série absolutních vítězství v Le Mans a rekordně dlouhá spolupráce s NASCAR.
Sláva v Le Mans
Hollywoodským kouzlem se nedávno na velké plátno přenesl souboj „Ford vs. Ferrari“ z roku 1966. Strhující příběh přibližuje touhu vedení Fordu porazit značku Ferrari a vítězství Bruce McLarena a Chrise Amona v závodě, jenž pak značku Ford na mapu světového motoristického sportu skutečně vepsal. Skutečnost, že Ford v průběhu závodu přešel na pneumatiky Goodyear, vnesla do příběhu další zajímavý prvek a poukázala na to, jak zásadní jsou v Le Mans kvality pneumatik.
Ale již o rok dříve Goodyear získal své první vítězství v Le Mans, a to na voze Ferrari. Tým North American Racing Team (NART), vedený americkým importérem Ferrari a trojnásobným vítězem Le Mans Luigim Chinettim, se rozhodl pro americké pneumatiky Goodyear, a to se na jeho konečném výsledku významně podepsalo. Přestože Masten Gregory a Jochen Rindt ztratili kvůli problémům s elektrickým vedením hodinu v boxech, díky své rychlosti stoupali výš a výš. Bylo to první vítězství soukromého jezdce od roku 1957 a první vítězství pneumatik Goodyear v Le Mans, a to shodou okolností hned v roce, kdy Goodyear do Formule 1 poprvé vstoupil.
1965 Technologie pneumatik: Pneumatiky Goodyear měly v tomto období výrazný dezén. Nesloužil jen k dobré výkonnosti pneumatik za každého počasí, ale dával řidičům v době, kdy měly vozy nižší aerodynamický přítlak a mohly volněji driftovat, progresivnější zpětnou vazbu.
Po vítězstvích s Ferrari a Fordem sehrál Goodyear o čtyři roky později důležitou roli také při prvním vítězství Porsche v Le Mans. Legendární německá značka získala první vítězství v Le Mans v roce 1970, kdy její štíhlý vůz 917K zvítězil s náskokem pěti kol. Za volantem obávaného vozu Porsche, který v závodě s neustále se měnícím počasím zkrotily na míru navržené pneumatiky Goodyear, byli Hans Herrmann a Dickie Attwood.
1970 Technologie pneumatik: Diagonální pneumatiky měly pro závodní potřeby přirozenou výhodu v podobě snadného ovládání vozu na hranici přilnavosti. Doladění těchto pneumatik Goodyear pro vůz 917K znamenalo začátek těsné spolupráce společností Porsche a Goodyear v další éře vytrvalostních závodů.
Goodyear se poté stal dominantní značkou pneumatik na Le Mans a v následujícím desetiletí získal celkem osm vítězství. Matra Simca se na pneumatikách Goodyear za závodech proslavila celkem třikrát a využila Le Mans k tomu, aby na domácí půdě ukázala sílu francouzského automobilového průmyslu. Jedno z těchto vítězství bylo pro Grahama Hilla obzvláště výjimečné. Mistr světa Formule 1 z let 1962 a 1968 byl stále pravidelným účastníkem Grand Prix, ale měl ještě jiný ambiciózní cíl. Jeho pět vítězství v Monaku a vítězství v Indy v roce 1966 znamenalo, že měl na dosah ikonickou „trojitou korunu motorsportu“, pokud dokáže zvítězit i na Le Mans. A při svém desátém a posledním pokusu na 24 hodin pak ve spolupráci s legendou Le Mans Henrim Pescarolem s Matrou na pneumatikách Goodyear vítězství skutečně získal.
Velká cena Monaka, 24 hodin Le Mans a Indianapolis 500. Tři z největších sportovních událostí světa. Vyhrát všechny tři svědčí o obrovské všestrannosti jezdce a Hill byl zatím také jediný, komu se trojitou korunu podařilo získat. Pokud jde o pneumatiky, vyhrály všechny tři ikonické závody mnohokrát závodníci na pneumatikách Goodyear, což jen podtrhuje roli, kterou značka v historii světového motoristického sportu sehrála.
Legendou Le Mans je Jacky Ickx. Jeho první vítězství s Mirage v roce 1975 a začátek jeho vítězné série s Porsche o rok později byl rovněž na pneumatikách Goodyear.
Technologie pneumatik 70. let 20. století: U sportovních vozů pro závody F1 objevili inženýři kouzlo zvané přítlak. Inovace z leteckého průmyslu umožnily další zvyšování rychlosti, i díky principu obrácených křídel, která tlačí pneumatiky vozu k zemi a dramaticky tak zlepšují přilnavost v zatáčkách. Tyto síly se nepodobaly ničemu, s čím se výrobci závodních pneumatik do té doby setkali, ale Goodyear na ně rychle zareagoval. Hladké pneumatiky „slick“ nahradil pneumatikami s dezénem, aby jejich styčná plocha odpovídala hodnotě přítlaku.
V osmdesátých letech byly zavedeny formule Skupiny C. Obrovské tunely pod vozidlem vytvářely díky „Venturiho efektu“ podtlak a dále zvyšovaly přítlak. Ikonické vozy jako Porsche 956 a 962 vítězily na pneumatikách Goodyear v soutěžích sportovních vozů po celém světě a rok 1990 přinesl vítězství v Le Mans vozu Jaguar. Mimořádný sedmilitrový dvanáctiválec poháněl Jaguar rychlostí 368 km/h (229 mph), což ve spojení s přítlakem na F1 dalo společnosti Goodyear nové příležitosti pro zavádění technologie, která se jí již osvědčila na silničních pneumatikách.
Technologie pneumatik 80. let 20. století: V závodních pneumatikách Goodyear byla použita radiální konstrukce. Přechod na větší průměr kol ve vytrvalostních závodech odrážel trend silničních supersportovních vozů a obrovský přítlak vyžadoval neuvěřitelně přesné ovládání pneumatik, které musely odolávat obrovským silám vznikajícím při rychlém průjezdu zatáček.
Úspěšná spolupráce společností Goodyear a Porsche pokračovala až do devadesátých let, kdy zaznamenaly další tři vítězství, včetně prvního vítězství nové legendy, Toma Kristensena, v roce 1997. Potom se Goodyear zaměřil na americký NASCAR a další kategorie závodů, než se k vytrvalostním závodům vrátil v roce 2020 v kategorii LMP2.
Současná technologie pneumatik: Již v roce 1997 vytvořil Goodyear speciální pneumatiky pro kvalifikace a řadu různých závodních podmínek. Ukázal, co vše je možné inovovat a zlepšit. Loni Jota vyhrála v Le Mans třídu LMP2 s nižším výkonem než celkový vítěz z roku 1997 a použila přitom jedinou specifikaci pneumatik Goodyear pro jízdu na suchu, která nabízí všestranné užitné vlastnosti za všech teplot. Za 24 hodin vůz překonal o 108 kilometrů delší vzdálenost než celkový vítěz z roku 1997, potřeboval přitom méně paliva a méně pneumatik. To je důkazem, že LMP2 je udržitelnější forma závodů, proto ji Goodyear pro sebe považuje za tak důležitý úkol.
Za hranice Le Mans: Globální úspěch zrozený v USA
Již od počátků motoristického sportu byl Goodyear přesvědčen o tom, že motoristický sport mu dává příležitost se dále učit a rozvíjet. To platí dodnes a představuje to jádro filozofie společnosti Goodyear Racing. Poprvé Goodyear vstoupil do závodů a připsal si první vítězství, když si Henry Ford vybral pneumatiky Goodyear pro vůz, s nímž v roce 1901 vyhrál závod Detroit Driving Clubu.
V závodě Indianapolis 500 v roce 1919 překonal Howdy Wilcox rychlostní hranici 100 mil za hodinu, když si se svým Peugeotem na pneumatikách Goodyear dojel pro vítězství. Také dalších osm z prvních deseti závodníků v cíli využilo pneumatiky z Akronu. A dva z jezdců absolvovali 500 mil na jediné sadě pneumatik Goodyear, což je dobrým důkazem úsilí o maximální výkonnost a životnost pneumatik, která je jednou ze základních zásad společnosti Goodyear.
Z NASCAR do světa
V 50. letech 20. století Goodyear vtrhl na pole automobilových závodů a stál u obrovského rozvoje šampionátu, který je nyní znám jako NASCAR. První vítězství v Daytona 500 si Goodyear zapsal v roce 1960 a do roku 1962 si pak pneumatiky Goodyear vybralo více vítězů v závodech NASCAR než pneumatiky kterékoli jiné značky.
Vítězstvím ve Formuli 1 Richie Ginther zapsal jméno Goodyear do knihy rekordů ve stejném roce jako Gregory a Rindt vítězstvím v Le Mans. V dalším období mezi sebou výrobci pneumatik soupeřili o další pocty a vývoj pneumatik se pro úspěch závodníků stal stejně klíčový jako technologie motorů a podvozků. V letech 1971 a 1973 Jackie Stewart a Tyrrell těsně spolupracovali se společností Goodyear, aby si v této dramatické době dokázali udržet vedení. Stewart na konci roku 1973 odešel do důchodu, ale ještě mnoho let poté spolupracoval se společností Goodyear na vývoji silničních pneumatik.
V letech 1973 až 1977, v období otevřené konkurence pneumatik, vyhráli všechny Velké ceny vozy na pneumatikách Goodyear. Do síně slávy vítězů světových šampionátů značky Goodyear vstoupili Emerson Fittipaldi, Niki Lauda a James Hunt. V osmdesátých letech, v éře prudkého nárůstu výkonu a tvrdé rivality jezdců byli hlavními hvězdami Goodyearu Nigel Mansell, Alain Prost a Ayrton Senna. V devadesátých letech byl šampiónem Michael Schumacher, který získal své první dva mistrovské tituly s Benettonem na pneumatikách Goodyear, dokud vítězný tým Williams nezavršil tři desetiletí nadvlády Goodyearu v F1 tituly Damona Hilla a Jacquese Villeneuva.
V letech 1965 až 1998 nasbíral Goodyear ve Velkých cenách Formule 1 celkem 368 vítězství, což představuje dosud platný rekord. Aktuálně se Goodyear účastní řady velmi tvrdých mezinárodních šampionátů, od FIA Mistrovství světa endurance, zahrnujícího i 24 hodin Le Mans, až po FIA Mistrovství Evropy v závodech tahačů. Spolupráce s NASCAR je nadále jedním z nejdéle trvajících partnerství v celé historii motoristického sportu a Goodyear je jeho spolehlivou součástí již téměř sedm desetiletí. Na závodě 24 hodin Le Mans v roce 2023 propojí světy NASCAR a Le Mans inovativní projekt Garage 56 společnosti Goodyear.
Síň slávy: Goodyear na Le Mans
1924 | Frank Clement/John Duff | Bentley 3 Litre Sport | 1290,1 km | Dunlop |
1925 | Gérard de Courcelles/ André Rossignol | Lorraine-Dietrich B36 | 2233,98 km | Dunlop |
1926 | Robert Bloch / André Rossignol | Lorraine-Dietrich B36 | 2552,41 km | Dunlop |
1927 | Dudley Benjafield/Sammy Davis | Bentley 3 Litre Speed | 2369,8 km | Dunlop |
1928 | Woolf Barnato/Bernard Rubin | Bentley 4½ Litre 2669.27km | 2669,27 km | Dunlop |
1929 | Woolf Barnato/Henry Birkin | Bentley Speed Six | 2843,83 km | Dunlop |
1930 | Woolf Barnato/Glen Kidston | Bentley Speed Six | 2930,66 km | Dunlop |
1931 | Henry Birkin/Earl Howe | Alfa Romeo 8C2300 LM | 3017,65 km | Dunlop |
1935 | Luis Fontés/Johnny Hindmarsh | Lagonda M45R Rapide | 3006,79 km | Dunlop |
1937 | Robert Benoist/Jean Pierre Wimille | Bugatti Type 57G Tank | 3287,94 km | Dunlop |
1938 | Eugène Chaboud/Jean Trémoulet | Delahaye 135CS | 3180,94 km | Dunlop |
1939 | Pierre Veyron/ Jean Pierre Wimille | Bugatti Type 57S Tank | 3354,76 km | Dunlop |
1950 | Jean Louis Rosier/Louis Rosier | Talbot Lago Grand Sport T26 | 3465,12 km | Dunlop |
1951 | Peter Walker/Peter Whitehead | Jaguar XK120C | 3611,19 km | Dunlop |
1953 | Duncan Hamilton/Tony Rolt | Jaguar C-Type | 4088,06 km | Dunlop |
1955 | Ivor Bueb/Mike Hawthorn | Jaguar D-Type | 4135,38 km | Dunlop |
1956 | Ron Flockhart/Ninian Sanderson | Jaguar D-Type | 4034,93 km | Dunlop |
1957 | Ivor Bueb/Ron Flockhart | Jaguar D-Type | 4397,11 km | Dunlop |
1959 | Roy Salvadori/Caroll Shelby | Aston Martin DBR1/300 | 4347,9 km | Avon |
1960 | Paul Frère/Olivier Gendebien | Ferrari 250 TR59/60 | 4217,53 km | Dunlop |
1961 | Olivier Gendebien/Phil Hill | Ferrari 250 TRI/61 | 4476,58 km | Dunlop |
1962 | Olivier Gendebien/Phil Hill | Ferrari 330 TRI/LM Spyder | 4451,26 km | Dunlop |
1963 | Lorenzo Bandini/Ludovico Scarfiotti | Ferrari 250 P | 4561,71 km | Dunlop |
1964 | Jean Guichet/ Nino Vaccarella | Ferrari 275 P | 4695,31 km | Dunlop |
1965 | Jochen Rindt /Masten Gregory/ Ed Hugus | Ferrari 250 LM | 4677,11 km | Goodyear |
1966 | Bruce McLaren / Chris Amon | Ford GT40 Mk. II | 4843,09 km | Goodyear |
1967 | Dan Gurney / A. J. Foyt | Ford GT40 Mk. IV | 5232,9 km | Goodyear |
1970 | Hans Herrmann / Richard Attwood | Porsche 917K | 4607,81 km | Goodyear |
1972 | Henri Pescarolo / Graham Hill | Matra-Simca MS670 | 4691,34 km | Goodyear |
1973 | Henri Pescarolo / Gérard Larrousse | Matra-Simca MS670B | 4853,94 km | Goodyear |
1974 | Henri Pescarolo / Gérard Larrousse | Matra-Simca MS670C | 4606,57 km | Goodyear |
1975 | Jacky Ickx / Derek Bell | Mirage GR8 Ford Cosworth | 4594,57 km | Goodyear |
1976 | Jacky Ickx / Gijs van Lennep | Porsche 936 | 4769,92 km | Goodyear |
1977 | Jürgen Barth/Hurley Haywood/Jacky Ickx | Porsche 936/77 Spyder | 4671,61 km | Dunlop |
1979 | Klaus Ludwig/Bill Whittington/Don Whittington | Porsche 935 K3 | 4173,93 km | Dunlop |
1980 | Jean Rondeau / Jean Pierre Jaussaud | Rondeau M379B | 4608,02 km | Goodyear |
1981 | Derek Bell/ Jacky Ickx | Porsche 936/81 | 4825,38 km | Dunlop |
1982 | Derek Bell/Jacky Ickx | Porsche 956 | 4899,08 km | Dunlop |
1983 | Hurley Haywood/Al Holbert/Vern Schuppan | Porsche 956 | 5047,93 km | Dunlop |
1984 | Klaus Ludwig/Henri Pescarolo | Porsche 956B | 4900,28 km | Dunlop |
1985 | Paolo Barilla/Klaus Ludwig/John Winter | Porsche 956B | 5088,51 km | Dunlop |
1986 | Derek Bell/Al Holbert/Hans-Joachim Stuck | Porsche 962C | 4972,73 km | Dunlop |
1987 | Derek Bell/Al Holbert/Hans-Joachim Stuck | Porsche 962C | 4791,78 km | Dunlop |
1988 | Johnny Dumfries/Jan Lammers/Andy Wallace | Jaguar XJR9LM | 5332,97 km | Dunlop |
1990 | John Nielsen / Price Cobb / Martin Brundle | Jaguar XJR12 | 4882,4 km | Goodyear |
1991 | Bertrand Gachot/Johnny Herbert/Volker Weidler | Mazda 787B | 4922,81 km | Dunlop |
1994 | Yannick Dalmas / Hurley Haywood / Mauro Baldi | Porsche Dauer 962 | 4678,4 km | Goodyear |
1996 | Manuel Reuter / Davy Jones / Alexander Wurz | Porsche WSC95 | 4814,4 km | Goodyear |
1997 | Michele Alboreto / Stefan Johansson / Tom Kristensen | Porsche WSC95 | 4909,6 km | Goodyear |
Goodyear: nejslavnější okamžiky sportovní historie
- 1901: První vstup společnosti Goodyear do závodů a její první vítězství přišlo, když si Henry Ford vybral pneumatiky Goodyear pro vůz, s nímž vyhrál závod Detroit Driving Clubu.
- 1913: Charlie Stutz využil experimentální pneumatiky Goodyear, aby se umístil na stupních vítězů v závodě Indianapolis 500.
- 1919: Hranici 100 mil za hodinu překonal v Indianapolis Howdy Wilcox, když se svým vozem Peugeot zvítězil na pneumatikách Goodyear.
- 1954: Goodyear začíná závodit s NASCAR
- 1960: První vítězství na Daytona 500 na pneumatikách Goodyear
- 1960: Goodyear vyhrál se Stirlingem Mossem a Maserati svůj první mezinárodní závod sportovních vozů na Velké ceně Kuby.
- 1965: Goodyear vstupuje do Formule 1 a vítězí v Velké ceně Mexika s Richiem Gintherem a vozem Honda.
- 1965: První vítězství Goodyearu v Le Mans s Ferrari.
- 1965: Vůz Craiga Breedlova s raketovým pohonem Goodyear se stává prvním pozemním vozidlem, které překonává rychlost 600 km/h.
- 1966: Goodyear získává s Jackem Brabhamem první titul mistra světa Formule 1.
- 1966: Ikonický Ford GT40 vítězí s pneumatikami Goodyear v Le Mans ’66
- 1970: Porsche vyhrává poprvé Le Mans s legendárním vozem 917 a pneumatikami Goodyear
- 1970: Goodyear poprvé vítězí na Nürburgring Nordschleife, když Vic Elford a Kurt Ahrens vítězí za Porsche
- 1973: Každou Velkou cenu Formule 1 vyhrávají vozy na pneumatikách Goodyear
- 1976: Goodyear a NASCAR závodí v Le Mans
- 1987: Gerhard Berger získává 200. vítězství značky Goodyear ve Velké ceně F1, když vítězí v Adelaide
- 1991: Ayrton Senna a McLaren vítězí na Interlagosu a získávají 250. vítězství Goodyearu ve Velké ceně F1
- 1994: Damon Hill a Williams získávají 300. vítězství Goodyearu ve Velké ceně F1 v Barceloně
- 1997: Jacques Villeneuve získává 350. vítězství Goodyearu ve Velké ceně F1 v Barceloně
- 2020: Goodyear se stává partnerem britského a světového šampionátu cestovních vozů jako dodavatel pneumatik
- 2022: Vrcholem závodů tahačů se stává FIA Goodyear European Truck Racing Championship
- 2023: NASCAR poprvé od roku 1976 závodí v Le Mans s pneumatikami Goodyear
- 2023: Goodyear je od roku 2024 vybrán jako dodavatel LMGT3 pro FIA Světové mistrovství endurance a evropský seriál závodů Le Mans Series