goodyear-historie-F1

Od nadvlády v F1 po vítězství v Le Mans. Goodyear slaví 125. výročí úspěchů v motoristickém sportu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Goodyear - 24. 5. 2023


Goodyear má na svém kontě více vítězství ve Velkých cenách F1 než jakýkoli jiný výrobce pneumatik a desetiletí úspěchů v závodech národní americké asociace pro závody upravených sériových vozidel NASCAR i závodů endurance. V roce 125. výročí založení společnosti si Goodyear připomíná i svou slavnou historii v závodě Le Mans.

Závod 24 hodin Le Mans přinesl koncernovým značkám společnosti Goodyear mnoho zlatých okamžiků, Goodyear, Dunlop a Avon v něm zaznamenaly rekordních celkem 49 vítězství. Letošní sté výročí klasického vytrvalostního závodu se shoduje s dalším významným milníkem: 125. výročím založení společnosti Goodyear. Ať už šlo o závody trucků, NASCAR, Formuli 1 nebo Le Mans, Goodyear se větší část celé této doby aktivně angažoval ve světovém motoristickém sportu, což dokládá jak větší počet jeho vítězství ve Formuli 1 než vítězství kteréhokoli jiného výrobce pneumatik, tak i působivá série absolutních vítězství v Le Mans a rekordně dlouhá spolupráce s NASCAR.

Sláva v Le Mans

Hollywoodským kouzlem se nedávno na velké plátno přenesl souboj „Ford vs. Ferrari“ z roku 1966. Strhující příběh přibližuje touhu vedení Fordu porazit značku Ferrari a vítězství Bruce McLarena a Chrise Amona v závodě, jenž pak značku Ford na mapu světového motoristického sportu skutečně vepsal. Skutečnost, že Ford v průběhu závodu přešel na pneumatiky Goodyear, vnesla do příběhu další zajímavý prvek a poukázala na to, jak zásadní jsou v Le Mans kvality pneumatik.

Le-Mans1966
Le Mans 1966 | Zdroj: archiv Goodyear

Ale již o rok dříve Goodyear získal své první vítězství v Le Mans, a to na voze Ferrari. Tým North American Racing Team (NART), vedený americkým importérem Ferrari a trojnásobným vítězem Le Mans Luigim Chinettim, se rozhodl pro americké pneumatiky Goodyear, a to se na jeho konečném výsledku významně podepsalo. Přestože Masten Gregory a Jochen Rindt ztratili kvůli problémům s elektrickým vedením hodinu v boxech, díky své rychlosti stoupali výš a výš. Bylo to první vítězství soukromého jezdce od roku 1957 a první vítězství pneumatik Goodyear v Le Mans, a to shodou okolností hned v roce, kdy Goodyear do Formule 1 poprvé vstoupil.


1965 Technologie pneumatik: Pneumatiky Goodyear měly v tomto období výrazný dezén. Nesloužil jen k dobré výkonnosti pneumatik za každého počasí, ale dával řidičům v době, kdy měly vozy nižší aerodynamický přítlak a mohly volněji driftovat, progresivnější zpětnou vazbu.


Po vítězstvích s Ferrari a Fordem sehrál Goodyear o čtyři roky později důležitou roli také při prvním vítězství Porsche v Le Mans. Legendární německá značka získala první vítězství v Le Mans v roce 1970, kdy její štíhlý vůz 917K zvítězil s náskokem pěti kol. Za volantem obávaného vozu Porsche, který v závodě s neustále se měnícím počasím zkrotily na míru navržené pneumatiky Goodyear, byli Hans Herrmann a Dickie Attwood.


1970 Technologie pneumatik: Diagonální pneumatiky měly pro závodní potřeby přirozenou výhodu v podobě snadného ovládání vozu na hranici přilnavosti. Doladění těchto pneumatik Goodyear pro vůz 917K znamenalo začátek těsné spolupráce společností Porsche a Goodyear v další éře vytrvalostních závodů.


Goodyear se poté stal dominantní značkou pneumatik na Le Mans a v následujícím desetiletí získal celkem osm vítězství. Matra Simca se na pneumatikách Goodyear za závodech proslavila celkem třikrát a využila Le Mans k tomu, aby na domácí půdě ukázala sílu francouzského automobilového průmyslu. Jedno z těchto vítězství bylo pro Grahama Hilla obzvláště výjimečné. Mistr světa Formule 1 z let 1962 a 1968 byl stále pravidelným účastníkem Grand Prix, ale měl ještě jiný ambiciózní cíl. Jeho pět vítězství v Monaku a vítězství v Indy v roce 1966 znamenalo, že měl na dosah ikonickou „trojitou korunu motorsportu“, pokud dokáže zvítězit i na Le Mans. A při svém desátém a posledním pokusu na 24 hodin pak ve spolupráci s legendou Le Mans Henrim Pescarolem s Matrou na pneumatikách Goodyear vítězství skutečně získal.

Velká cena Monaka, 24 hodin Le Mans a Indianapolis 500. Tři z největších sportovních událostí světa. Vyhrát všechny tři svědčí o obrovské všestrannosti jezdce a Hill byl zatím také jediný, komu se trojitou korunu podařilo získat. Pokud jde o pneumatiky, vyhrály všechny tři ikonické závody mnohokrát závodníci na pneumatikách Goodyear, což jen podtrhuje roli, kterou značka v historii světového motoristického sportu sehrála.

Legendou Le Mans je Jacky Ickx. Jeho první vítězství s Mirage v roce 1975 a začátek jeho vítězné série s Porsche o rok později byl rovněž na pneumatikách Goodyear.


Technologie pneumatik 70. let 20. století: U sportovních vozů pro závody F1 objevili inženýři kouzlo zvané přítlak. Inovace z leteckého průmyslu umožnily další zvyšování rychlosti, i díky principu obrácených křídel, která tlačí pneumatiky vozu k zemi a dramaticky tak zlepšují přilnavost v zatáčkách. Tyto síly se nepodobaly ničemu, s čím se výrobci závodních pneumatik do té doby setkali, ale Goodyear na ně rychle zareagoval. Hladké pneumatiky „slick“ nahradil pneumatikami s dezénem, aby jejich styčná plocha odpovídala hodnotě přítlaku.


V osmdesátých letech byly zavedeny formule Skupiny C. Obrovské tunely pod vozidlem vytvářely díky „Venturiho efektu“ podtlak a dále zvyšovaly přítlak. Ikonické vozy jako Porsche 956 a 962 vítězily na pneumatikách Goodyear v soutěžích sportovních vozů po celém světě a rok 1990 přinesl vítězství v Le Mans vozu Jaguar. Mimořádný sedmilitrový dvanáctiválec poháněl Jaguar rychlostí 368 km/h (229 mph), což ve spojení s přítlakem na F1 dalo společnosti Goodyear nové příležitosti pro zavádění technologie, která se jí již osvědčila na silničních pneumatikách.


Technologie pneumatik 80. let 20. století: V závodních pneumatikách Goodyear byla použita radiální konstrukce. Přechod na větší průměr kol ve vytrvalostních závodech odrážel trend silničních supersportovních vozů a obrovský přítlak vyžadoval neuvěřitelně přesné ovládání pneumatik, které musely odolávat obrovským silám vznikajícím při rychlém průjezdu zatáček.


Úspěšná spolupráce společností Goodyear a Porsche pokračovala až do devadesátých let, kdy zaznamenaly další tři vítězství, včetně prvního vítězství nové legendy, Toma Kristensena, v roce 1997. Potom se Goodyear zaměřil na americký NASCAR a další kategorie závodů, než se k vytrvalostním závodům vrátil v roce 2020 v kategorii LMP2.


Současná technologie pneumatik: Již v roce 1997 vytvořil Goodyear speciální pneumatiky pro kvalifikace a řadu různých závodních podmínek. Ukázal, co vše je možné inovovat a zlepšit. Loni Jota vyhrála v Le Mans třídu LMP2 s nižším výkonem než celkový vítěz z roku 1997 a použila přitom jedinou specifikaci pneumatik Goodyear pro jízdu na suchu, která nabízí všestranné užitné vlastnosti za všech teplot. Za 24 hodin vůz překonal o 108 kilometrů delší vzdálenost než celkový vítěz z roku 1997, potřeboval přitom méně paliva a méně pneumatik. To je důkazem, že LMP2 je udržitelnější forma závodů, proto ji Goodyear pro sebe považuje za tak důležitý úkol.


nascar
NASCAR | Zdroj: archiv Goodyear

Za hranice Le Mans: Globální úspěch zrozený v USA

Již od počátků motoristického sportu byl Goodyear přesvědčen o tom, že motoristický sport mu dává příležitost se dále učit a rozvíjet. To platí dodnes a představuje to jádro filozofie společnosti Goodyear Racing. Poprvé Goodyear vstoupil do závodů a připsal si první vítězství, když si Henry Ford vybral pneumatiky Goodyear pro vůz, s nímž v roce 1901 vyhrál závod Detroit Driving Clubu.

V závodě Indianapolis 500 v roce 1919 překonal Howdy Wilcox rychlostní hranici 100 mil za hodinu, když si se svým Peugeotem na pneumatikách Goodyear dojel pro vítězství. Také dalších osm z prvních deseti závodníků v cíli využilo pneumatiky z Akronu. A dva z jezdců absolvovali 500 mil na jediné sadě pneumatik Goodyear, což je dobrým důkazem úsilí o maximální výkonnost a životnost pneumatik, která je jednou ze základních zásad společnosti Goodyear.

Z NASCAR do světa

V 50. letech 20. století Goodyear vtrhl na pole automobilových závodů a stál u obrovského rozvoje šampionátu, který je nyní znám jako NASCAR. První vítězství v Daytona 500 si Goodyear zapsal v roce 1960 a do roku 1962 si pak pneumatiky Goodyear vybralo více vítězů v závodech NASCAR než pneumatiky kterékoli jiné značky.

Vítězstvím ve Formuli 1 Richie Ginther zapsal jméno Goodyear do knihy rekordů ve stejném roce jako Gregory a Rindt vítězstvím v Le Mans. V dalším období mezi sebou výrobci pneumatik soupeřili o další pocty a vývoj pneumatik se pro úspěch závodníků stal stejně klíčový jako technologie motorů a podvozků. V letech 1971 a 1973 Jackie Stewart a Tyrrell těsně spolupracovali se společností Goodyear, aby si v této dramatické době dokázali udržet vedení. Stewart na konci roku 1973 odešel do důchodu, ale ještě mnoho let poté spolupracoval se společností Goodyear na vývoji silničních pneumatik.

V letech 1973 až 1977, v období otevřené konkurence pneumatik, vyhráli všechny Velké ceny vozy na pneumatikách Goodyear. Do síně slávy vítězů světových šampionátů značky Goodyear vstoupili Emerson Fittipaldi, Niki Lauda a James Hunt. V osmdesátých letech, v éře prudkého nárůstu výkonu a tvrdé rivality jezdců byli hlavními hvězdami Goodyearu Nigel Mansell, Alain Prost a Ayrton Senna. V devadesátých letech byl šampiónem Michael Schumacher, který získal své první dva mistrovské tituly s Benettonem na pneumatikách Goodyear, dokud vítězný tým Williams nezavršil tři desetiletí nadvlády Goodyearu v F1 tituly Damona Hilla a Jacquese Villeneuva.

Damon Hill
Damon Hill | Zdroj: archiv Goodyear

V letech 1965 až 1998 nasbíral Goodyear ve Velkých cenách Formule 1 celkem 368 vítězství, což představuje dosud platný rekord. Aktuálně se Goodyear účastní řady velmi tvrdých mezinárodních šampionátů, od FIA Mistrovství světa endurance, zahrnujícího i 24 hodin Le Mans, až po FIA Mistrovství Evropy v závodech tahačů. Spolupráce s NASCAR je nadále jedním z nejdéle trvajících partnerství v celé historii motoristického sportu a Goodyear je jeho spolehlivou součástí již téměř sedm desetiletí. Na závodě 24 hodin Le Mans v roce 2023 propojí světy NASCAR a Le Mans inovativní projekt Garage 56 společnosti Goodyear.

Villeneuve
Jacques Villeneuve | Zdroj: archiv Goodyear

Síň slávy: Goodyear na Le Mans

1924Frank Clement/John DuffBentley 3 Litre Sport1290,1 kmDunlop
1925Gérard de Courcelles/ André RossignolLorraine-Dietrich B362233,98 kmDunlop
1926Robert Bloch / André RossignolLorraine-Dietrich B362552,41 kmDunlop
1927Dudley Benjafield/Sammy DavisBentley 3 Litre Speed2369,8 kmDunlop
1928Woolf Barnato/Bernard RubinBentley 4½ Litre 2669.27km2669,27 kmDunlop
1929Woolf Barnato/Henry BirkinBentley Speed Six2843,83 kmDunlop
1930Woolf Barnato/Glen KidstonBentley Speed Six2930,66 kmDunlop
1931Henry Birkin/Earl HoweAlfa Romeo 8C2300 LM3017,65 kmDunlop
1935Luis Fontés/Johnny HindmarshLagonda M45R Rapide3006,79 kmDunlop
1937Robert Benoist/Jean Pierre WimilleBugatti Type 57G Tank3287,94 kmDunlop
1938Eugène Chaboud/Jean TrémouletDelahaye 135CS3180,94 kmDunlop
1939Pierre Veyron/ Jean Pierre WimilleBugatti Type 57S Tank3354,76 kmDunlop
1950Jean Louis Rosier/Louis RosierTalbot Lago Grand Sport T263465,12 kmDunlop
1951Peter Walker/Peter WhiteheadJaguar XK120C3611,19 kmDunlop
1953Duncan Hamilton/Tony RoltJaguar C-Type4088,06 kmDunlop
1955Ivor Bueb/Mike HawthornJaguar D-Type4135,38 kmDunlop
1956Ron Flockhart/Ninian SandersonJaguar D-Type4034,93 kmDunlop
1957Ivor Bueb/Ron FlockhartJaguar D-Type4397,11 kmDunlop
1959Roy Salvadori/Caroll ShelbyAston Martin DBR1/3004347,9 kmAvon
1960Paul Frère/Olivier GendebienFerrari 250 TR59/604217,53 kmDunlop
1961Olivier Gendebien/Phil HillFerrari 250 TRI/614476,58 kmDunlop
1962Olivier Gendebien/Phil HillFerrari 330 TRI/LM Spyder4451,26 kmDunlop
1963Lorenzo Bandini/Ludovico ScarfiottiFerrari 250 P4561,71 kmDunlop
1964Jean Guichet/ Nino VaccarellaFerrari 275 P4695,31 kmDunlop
1965Jochen Rindt /Masten Gregory/ Ed HugusFerrari 250 LM4677,11 kmGoodyear
1966Bruce McLaren / Chris AmonFord GT40 Mk. II4843,09 kmGoodyear
1967Dan Gurney / A. J. FoytFord GT40 Mk. IV5232,9 kmGoodyear
1970Hans Herrmann / Richard AttwoodPorsche 917K4607,81 kmGoodyear
1972Henri Pescarolo / Graham HillMatra-Simca MS6704691,34 kmGoodyear
1973Henri Pescarolo / Gérard LarrousseMatra-Simca MS670B4853,94 kmGoodyear
1974Henri Pescarolo / Gérard LarrousseMatra-Simca MS670C4606,57 kmGoodyear
1975Jacky Ickx / Derek BellMirage GR8 Ford Cosworth4594,57 kmGoodyear
1976Jacky Ickx / Gijs van LennepPorsche 9364769,92 kmGoodyear
1977Jürgen Barth/Hurley Haywood/Jacky IckxPorsche 936/77 Spyder4671,61 kmDunlop
1979Klaus Ludwig/Bill Whittington/Don WhittingtonPorsche 935 K34173,93 kmDunlop
1980Jean Rondeau / Jean Pierre JaussaudRondeau M379B4608,02 kmGoodyear
1981Derek Bell/ Jacky IckxPorsche 936/814825,38 kmDunlop
1982Derek Bell/Jacky IckxPorsche 9564899,08 kmDunlop
1983Hurley Haywood/Al Holbert/Vern SchuppanPorsche 9565047,93 kmDunlop
1984Klaus Ludwig/Henri PescaroloPorsche 956B4900,28 kmDunlop
1985Paolo Barilla/Klaus Ludwig/John WinterPorsche 956B5088,51 kmDunlop
1986Derek Bell/Al Holbert/Hans-Joachim StuckPorsche 962C4972,73 kmDunlop
1987Derek Bell/Al Holbert/Hans-Joachim StuckPorsche 962C4791,78 kmDunlop
1988Johnny Dumfries/Jan Lammers/Andy WallaceJaguar XJR9LM5332,97 kmDunlop
1990John Nielsen / Price Cobb / Martin BrundleJaguar XJR124882,4 kmGoodyear
1991Bertrand Gachot/Johnny Herbert/Volker WeidlerMazda 787B4922,81 kmDunlop
1994Yannick Dalmas / Hurley Haywood / Mauro BaldiPorsche Dauer 9624678,4 kmGoodyear
1996Manuel Reuter / Davy Jones / Alexander WurzPorsche WSC954814,4 kmGoodyear
1997Michele Alboreto / Stefan Johansson / Tom KristensenPorsche WSC954909,6 kmGoodyear

Goodyear: nejslavnější okamžiky sportovní historie

  • 1901: První vstup společnosti Goodyear do závodů a její první vítězství přišlo, když si Henry Ford vybral pneumatiky Goodyear pro vůz, s nímž vyhrál závod Detroit Driving Clubu.
  • 1913: Charlie Stutz využil experimentální pneumatiky Goodyear, aby se umístil na stupních vítězů v závodě Indianapolis 500.
  • 1919: Hranici 100 mil za hodinu překonal v Indianapolis Howdy Wilcox, když se svým vozem Peugeot zvítězil na pneumatikách Goodyear.
  • 1954: Goodyear začíná závodit s NASCAR
  • 1960: První vítězství na Daytona 500 na pneumatikách Goodyear
  • 1960: Goodyear vyhrál se Stirlingem Mossem a Maserati svůj první mezinárodní závod sportovních vozů na Velké ceně Kuby.
  • 1965: Goodyear vstupuje do Formule 1 a vítězí v Velké ceně Mexika s Richiem Gintherem a vozem Honda.
  • 1965: První vítězství Goodyearu v Le Mans s Ferrari.
  • 1965: Vůz Craiga Breedlova s raketovým pohonem Goodyear se stává prvním pozemním vozidlem, které překonává rychlost 600 km/h.
  • 1966: Goodyear získává s Jackem Brabhamem první titul mistra světa Formule 1.
  • 1966: Ikonický Ford GT40 vítězí s pneumatikami Goodyear v Le Mans ’66
  • 1970: Porsche vyhrává poprvé Le Mans s legendárním vozem 917 a pneumatikami Goodyear
  • 1970: Goodyear poprvé vítězí na Nürburgring Nordschleife, když Vic Elford a Kurt Ahrens vítězí za Porsche
  • 1973: Každou Velkou cenu Formule 1 vyhrávají vozy na pneumatikách Goodyear
  • 1976: Goodyear a NASCAR závodí v Le Mans
  • 1987: Gerhard Berger získává 200. vítězství značky Goodyear ve Velké ceně F1, když vítězí v Adelaide
  • 1991: Ayrton Senna a McLaren vítězí na Interlagosu a získávají 250. vítězství Goodyearu ve Velké ceně F1
  • 1994: Damon Hill a Williams získávají 300. vítězství Goodyearu ve Velké ceně F1 v Barceloně
  • 1997: Jacques Villeneuve získává 350. vítězství Goodyearu ve Velké ceně F1 v Barceloně
  • 2020: Goodyear se stává partnerem britského a světového šampionátu cestovních vozů jako dodavatel pneumatik
  • 2022: Vrcholem závodů tahačů se stává FIA Goodyear European Truck Racing Championship
  • 2023: NASCAR poprvé od roku 1976 závodí v Le Mans s pneumatikami Goodyear
  • 2023: Goodyear je od roku 2024 vybrán jako dodavatel LMGT3 pro FIA Světové mistrovství endurance a evropský seriál závodů Le Mans Series
Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru