BMW_Sikora_Dealership-BMW_M-showroom- (4)

Průměrná cena kupovaných skladových vozů je v zimě o 12 % vyšší než během zbytku roku. Kromě toho se o Vánocích prodává nejvíce vozů s cenou nad milion. Na dračku jdou ve vánočním čase také elektromobily, téměř pětina se jich loni prodala v prosinci. Autosalony přitom neplánují slevy před Vánoci ani výprodeje po nich. Místo toho lákají zákazníky na bonusové balíčky a extra služby.

O Vánocích si lidé dopřávají, což platí i při nákupu aut. Průměrná cena nového skladového vozu loni vzrostla oproti zbytku roku o 50 000 Kč. Před Vánoci také rostou počty prodaných nových aut. Ojetých vozů se naopak v prosinci prodá o 18 % méně než během zbytku roku. Vyplývá to z údajů společnosti Autonaklik.cz, největšího online autosalonu v České republice.

Přečtěte si také:  Škoda Felicia Kit Car je nejúspěšnější škodovka s pohonem jedné nápravy v Mistrovství světa v automobilových soutěžích

Santa nejezdí na saních, ale elektromobilem

Že Češi o Vánocích na autech nešetří je nejvíce vidět u elektromobilů. Ty patří mezi nejdražší kategorie vozů, nový elektromobil se letos prodával průměrně za 900 000 Kč. V roce 2020 se v prosinci prodalo 18 % elektromobilů. I letos se dá očekávat, že o Vánocích jejich prodeje porostou.

„Zájem o elektromobily je u nás zatím menší než v zemích západní Evropy. Dříve Čechy od nákupu odrazovala špatná infrastruktura dobíjecích stanic a nedostatečný dojezd. Ani jedno už sice neplatí, ale stále zůstává hlavní bariéra, kterou je vysoká cena v kombinaci s nulovou podporou elektromobility například dotacemi, což je v západních zemích relativně běžný trend,“ vysvětluje Ondřej Žilka, zakladatel startupu Autonaklik.cz, který nabízí přes 80 % všech skladových vozů v České republice.

nejprodavanejsi-auta-prosinec
Značky, které se z největší míry prodávají v prosinci. | Zdroj: Autonaklik.cz

Během loňského prosince se prodalo 19 % všech vozů luxusní značky Alfa Romeo. „Lidé často s nákupem čekají a udělají si elektromobilem nebo jiným luxusním vozem radost až na Vánoce. Více než během zbytku roku si také na automobily berou půjčky nebo operativní leasing. Je to právě proto, aby si mohli pod stromeček nadělit dražší model,“ dodává Žilka.

Co si pod stromečkem přeješ, ne vždy dostaneš

O Vánocích klesá naopak poměr kupovaných ojetých automobilů. Zatímco během roku je to asi 43 % z celkových prodejů, o Vánocích jde jen o 37 %. Výjimku ale představují ojeté vozy prémiových značek. Loni se během prosince prodalo 19 % všech ojetých Lamborghini za celý rok, o rok dříve to bylo 15 %.

Přečtěte si také:  Hyundai SEVEN je nový ekologický elektromobil. Používá bambusové dřevo i koberec a další biomateriály

Přesto jsou ale v celkových prodejích i o Vánocích nejprodávanějšími značkami Škoda a Volkswagen. U nových aut za nimi následují Hyundai a Toyota, u ojetých vozů zase Ford a BMW.

„Je pochopitelné, že když si lidé kupují auto na Vánoce, přáli by si luxusní značku nebo model nejvyšší třídy. Ne vždy jsou ale jejich přání realistická a často nakonec skončí s úplně jiným autem, než jaké původně chtěli,“ popisuje Žilka. „Ukázkou je třeba i to, že se o Vánocích prodává výrazně více aut značky Smart. Loni to bylo o 24 procent více než v jiných měsících, v roce 2019 dokonce o 30 procent.“

Nejprodávanější značky o Vánocích

Podle podílu na celkovém počtu prodaných skladových vozů:

Nové vozy Ojeté vozy
32 % Škoda 22 % Škoda
10 % Volkswagen 20 % Volkswagen
7 % Hyundai 9 % Ford
7 % Toyota 5 % BMW

Namísto slevy pneumatiky zdarma

S čím bychom při nákupu aut v prosinci rozhodně neměli počítat, jsou Vánoční slevy. Stejně tak byly naprostou výjimkou slevy během nedávného Black Friday. Autosalony totiž na rozdíl od prodejců jiného zboží téměř žádné slevové akce nenabízí. Vyplývá to z údajů společnosti Autonaklik.cz, která má v nabídce přes 5 000 skladových vozů u stovek prodejců. Díky tomu má detailní přehled o vývoji cen i prodejů.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI DSG (2021)

„Se slevou bohužel nepočítejte ani po Vánocích. Zimní výprodeje v minulosti dělaly přímo některé automobilky. Letos to ale vzhledem k čekacím lhůtám a problémům s dodávkami čipů bude spíše výjimečné. Autosalony zase namísto slev lákají zákazníky na bonusové balíčky, například pneumatiky zdarma, slevy na originální součástky nebo doplňkové služby navíc,“ uzavírá Ondřej Žilka.

Přidat komentář