Nová Třída C vstupuje do nového, ještě digitálnějšího a hospodárnějšího světa, ale současně nabízí zákazníkům značky s třícípou hvězdou komfortní zónu s důvěrně známou atmosférou. Nová Třída C je jako první klasická modelová řada kompletně elektrifikována díky částečně hybridnímu pohonu s 48V technikou a integrovaným generátorem s funkcí spouštěče nebo externě nabíjitelnému hybridnímu pohonu.
Verze Plug-in Hybrid, vybavené velmi účinným akumulátorovým systémem, nabízejí dojezd cca 100 kilometrů (WLTP) v režimu výhradně elektrického pohonu. Tato hodnota je v této třídě dosud bezkonkurenční.
Třída C stanovuje nová měřítka také v oblasti trvalé udržitelnosti. Vzhledem k tomu, že Třída C patří mezi nejprodávanější modelové řady společnosti, má důsledná elektrifikace značný vliv na celkové emise CO2.
Mezi technické lahůdky patří mimo jiné systém DIGITAL LIGHT a řízení zadních kol, dodávané na přání. Sedan a kombi slaví premiéru společně. Zákazníci je mohou objednávat od 30. března. Nová Třída C se objeví u autorizovaných prodejců v létě 2021.
Design: Smyslná čistota ve sportovně krásném pojetí
Kombinace krátkého převisu karoserie vpředu, dlouhého rozvoru náprav a zadního převisu vytváří dynamické proporce již u stojícího vozu Třídy C. Nesmírnou touhu po rychlé jízdě umocňuje sportovní kapota motoru s podélnými vybouleními. Přední okno a prostor pro cestující jsou posunuty dozadu – v odborné angličtině se pro tyto klasické proporce používá označení „cab backward design“. Již předchůdce učinil velký krok vpřed z hlediska kvality interiéru. Nová Třída C jde v oblasti moderního luxusu ještě dál. Její interiér přebírá významné prvky z nové Třídy S a interpretuje je v kompaktnějším sportovním stylu.
Vnější design: Silueta s mimořádnou hrou světla a stínu
Z profilu vytvářejí složitě členěné plochy jedinečnou hru světla a stínu. Linie však designéři redukovali na minimum. O to výraznější je ramenní linie (tzv. „catwalk line“). Sportovní charakter karosářské varianty kombi zvýrazňuje klesající linie střechy v kombinaci se skloněným zadním oknem, aniž by to bylo na úkor funkčnosti. Dalším rysem sportovně suverénního vzezření jsou široké rozchody kol, která se dodávají s průměrem ráfku od 17 do 19 palců. Kola mají moderní design a plynule navazují na okolní plochy karoserie.
Příď charakterizuje maska chladiče v typickém stylu značky. Všechny modely mají centrální hvězdu a jejich masky chladiče se liší designem a charakterem v detailech. Základní model nese centrální hvězdu s lamelami. U verze Avantgarde jsou lamely doplněny ozdobnými prvky chromovaným rámečkem kolem masky chladiče. Rozpoznávacím znakem varianty AMG Line je chromovaná maska chladiče s diamantovými a hvězdnými motivy.
U sedanu je tvarové řešení zádě typické pro vozy Mercedes-Benz s tímto druhem karoserie. Velmi kvalitně působící zadní svítilny současně fascinují nezaměnitelným designem za světla i za tmy. U sedanu jsou tyto svítilny poprvé u Třídy C dvoudílné. Osvětlovací funkce jsou rozděleny mezi svítilny v bočních stěnách a na víku zavazadlového prostoru. Precizně tvarované vnitřní plochy splňují požadavky na mimořádně vysokou kvalitu i v detailech. Ozdobné prvky na zadním nárazníku, dodávané na přání, resp. standardně pro příslušné výbavové linie, završují esteticky vytříbené tvary zadní partie. Paletu barev rozšířily tři nové laky – modrá Spektral, stříbrná High-Tech a bílá Opalith.
Vnitřní design: Sportovní důraz díky zaměření na řidiče
Přístrojová deska je rozdělena na horní a spodní část: na křídlovité těleso s novými, menšími kruhovými výdechy ventilační soustavy, které připomínají čela gondol motorů proudových letadel, a opulentní plochu ozdobného obložení, která přechází bez přerušení ze středové konzoly do přístrojové desky. Ke sportovnímu charakteru přispívá její zaměření na řidiče. Přístrojová deska a centrální displej jsou mírně natočeny k řidiči o šest stupňů.
Zóna řidiče se vyznačuje displejem LCD s vysokým rozlišením. Volně postavený displej vyvolává dojem, že se vznáší před křídlovitým tělesem a ozdobnými plochami. Displej řidiče se tak odlišuje od tradičních panelů s klasickými kruhovými přístroji. Zákazníci mají na výběr verze s úhlopříčkou 10,25 palce (26,0 cm) nebo 12,3 palce (31,2 cm).
I u centrálního displeje je zřetelný přechod na digitalizaci. Funkce vozidla se ovládají prostřednictvím kvalitního dotykového displeje. Jeho svislý formát je mnohem výhodnější především pro navigaci. Rovněž dotykový displej vypadá, jako by se vznášel nad ozdobnou plochou. Stejně jako přístrojová deska je i plocha displeje mírně natočena směrem k řidiči. Centrální displej má ve standardní verzi úhlopříčku 9,5 palce (24,1 cm). Na přání se dodává větší verze s úhlopříčkou 11,9 palce, resp. 30,2 cm.
Středovou konzolu člení výrazná chromovaná lišta. Její zadní část, čalouněná měkkým materiálem, slouží jako loketní opěrka, zatímco přední zóna má lesklou, tmavě černou povrchovou úpravu. Z této trojrozměrné plochy vystupuje beze spár plynule navazující, zdánlivě se vznášející centrální displej.
Moderní, velmi minimalisticky navržené výplně dveří objímají přístrojovou desku. Prostřední část výplní dveří s integrovanou loketní opěrkou přechází z vertikální plochy do horizontální. Podobně jako u středové konzoly má přední část i zde podobu kovového prvku ve stylu high-tech. Z funkčního hlediska slouží jako madlo a nese ovládací prvky elektrického ovládání oken. Další dominantou je vznášející se ovládací panel s klikami dveří a ovládáním funkcí sedadel.
Nevšední design na přání dodávaných avantgardních nebo sportovních sedadel nové Třídy C si hraje s vrstvami a zaoblenými plochami, což jim propůjčuje vizuální lehkost. Zcela nově jsou u nich tvarovány opěrky hlavy a jejich spojení s opěradly pomocí uzavřeného obložení, pod nímž je umístěn nastavovací mechanismus.
Pro Třídu C se dodává přístrojová deska a panely pod bočními okny potažené umělou kůží se vzhledem kůže Nappa (výbava na přání, standardně pro AMG Line). Nabídka ozdobného obložení zahrnuje inovativní povrchové úpravy. Mezi ně patří nové interpretace dýh s otevřenými póry v hnědých odstínech a černá dřevěná dýha s otevřenými póry a jemnými, tvarově přizpůsobenými intarziemi z pravého hliníku.
Displej řidiče a centrální displej nabízí ucelený estetický zážitek. Vzhled displejů lze individualizovat celkem třemi styly zobrazování (decentním, sportovním a klasickým) a třemi módy (navigace, asistenční systémy a servis). Například ve „sportovním“ stylu dominuje červená barva, centrální otáčkoměr má dynamickou podobu. Od výbavových linií (Lines) disponuje nová Třída C standardně dekoračním osvětlením se světlovody.
Nejnovější generace systému MBUX: Intuitivní ovládání a schopnost učit se
Stejně jako nová Třída S obdržela i nová Třída C druhou generaci informačního a zábavního systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Interiér je díky velkému vývojovému skoku v oblastech hardwaru i softwaru ještě digitálnější a inteligentnější. Brilantní zobrazení na displejích LCD usnadňují ovládání funkcí vozidla a jeho komfortních systémů.
Displej řidiče a centrální displej nabízejí komplexní, estetické zážitky. Zobrazování informací je strukturované a přehledně členěné. Mercedes-Benz vyvinul u Třídy S nové estetické pojetí zobrazování, které je základem i pro další modelové řady včetně nové Třídy C.
Vzhled displejů lze individualizovat celkem třemi styly zobrazování (klasickým, sportovním a decentním) a třemi režimy (navigace, asistenční funkce a servis).
- V „klasickém“ stylu se řidič ocitá ve známém světě. Osvědčené ukazatele se dvěma tubusy a měnícími se zobrazeními mezi nimi nabízejí všechny provozně důležité informace.
- „Sportovnímu“ stylu dominuje červená barva a centrální otáčkoměr má dynamickou podobu.
- V „decentním“ stylu je vše minimalizováno pouze na podstatné. Oba displeje mohou navíc používat sedm různých barevných kombinací v souladu s dekoračním osvětlením. Výsledkem je interiér, který nabízí pozoruhodně barevné prostředí.
- V novém „asistenčním režimu“ se v reálném čase zobrazují dopravní situace doplněné o důležité informace.
Navigační systém s celoplošným zobrazováním mapy byl převzat z Třídy S a nabízí řidičům za jízdy nejlepší možnou orientaci.
Ahoj Mercedesi: Stále chytřejší hlasový asistent
Hlasový asistent „Ahoj Mercedesi“ je po aktivaci internetových služeb v aplikaci Mercedes me App schopen dialogu a dokáže se také učit. Určité akce lze navíc vyvolat i bez aktivačních hesel „Ahoj Mercedesi“, „Můj Mercedesi“, „Hej Mercedesi“. Mezi ně patří například přijetí příchozího telefonního hovoru. „Ahoj Mercedes“ vysvětlí po vyslovení slova „Pomoc“ funkce vozidla a podpoří řidiče v jeho snaze o připojení chytrého telefonu prostřednictvím Bluetooth nebo při hledání lékárničky. „Ahoj Mercedesi“ pozná podle hlasu dokonce i ostatní cestující.
Smart Home: Mobilní inteligence umožňuje nejvyšší komfort ovládání na dálku
Třída C se díky funkci MBUX Smart Home promění v mobilní centrálu pro ovládání domácnosti. „Smart Home“ pracuje s WLAN, senzory a ovládacími prvky, které propůjčí domácnosti inteligenci se schopností komunikovat. Na dálku lze kontrolovat a ovládat teplotu, osvětlení, žaluzie a elektrické přístroje. Senzory pohybu a kontakty oken informují o zvaných i nezvaných návštěvách.
„Můj Mercedesi, je právě někdo u mě doma?“ „Podíval jsem se. Poslední rozpoznaný pohyb byl před hodinou v kuchyni.“ Tak mohou probíhat dialogy prostřednictvím hlasového asistenta MBUX (Mercedes-Benz User Experience) mezi řidičem nebo cestujícím ve Třídě C a chytrou domácností uživatele. Funkce MBUX Smart Home bude v době uvedení na trh podporovat velký počet produktů významných poskytovatelů zařízení pro chytrou domácnost – příslušné smlouvy byly již uzavřeny se společnostmi Bosch Smart Home a Samsung SmartThings. Další poskytovatelé budou následovat později. Ahoj Mercedesi rozumí hned od začátku dotazům a povelům ve čtyřech jazycích (němčina, čínština, americká a britská angličtina). Hlasem lze ovládat osvětlení, zásuvky, termostaty, žaluzie, senzory pohybu, kontakty dveří, resp. oken, a senzory teploty. Systém tedy zná i odpověď na otázku: „Snížil jsem vlastně výkon topení?“ A v závislosti na odpovědi a doma nainstalovaných termostatech může uživatel nastavení změnit: „Nastav teplotu v celém domě na 18 stupňů!“ Začlenění funkce Smart Home do systému MBUX tak přispívá ke snížení spotřeby energie v domácnosti. Zvýší se tím i komfort, protože teplotu topení lze stejným způsobem na dálku s dostatečným předstihem také zvýšit.
Hudba z internetu: Výběr z milionů skladeb
Mercedes-Benz začlenil do informačního a zábavního systému MBUX službu „Online Music“ s největšími poskytovateli hudby pro přehrávání z internetu. MBUX umožňuje bezproblémový přístup k osobnímu uživatelskému účtu u příslušného poskytovatele hudby. Zákazník si tak může komfortně přehrávat své oblíbené skladby a vlastní seznamy skladeb, ale také má možnost objevovat miliony skladeb a speciálně sestavené seznamy skladeb. Intuitivní ovládání může probíhat prostřednictvím hlasového asistenta MBUX po vyslovení hesla „_Můj Mercedesi“, dotykovým ovládáním na volantu nebo přímo na centrálním displeji.
Další významné funkce a prvky výbavy
Na přání se dodává funkce videa s rozšířenou realitou. Kamera zaznamenává okolí před vozidlem. Obraz z kamery se zobrazuje na centrálním displeji. Do obrazu z kamery jsou navíc vkládány virtuální objekty, informace a označení. Mezi ně patří například dopravní značky, pokyny pro odbočování, doporučení pro změnu jízdního pruhu a čísla popisná. Navigace tím významně usnadní orientaci především ve městech.
Na přání si mohou zákazníci objednat také barevný průhledový displej. Řidič vidí virtuální obraz rozměru 9 x 3 palce (cca 23 x 8 cm), jak se vznáší nad kapotou ve zdánlivé vzdálenosti cca 4,5 m.
V ergonomicky příznivé poloze pod centrálním displejem je skener otisku prstu. Uživatelé se tak mohou rychle, komfortně a bezpečně přihlásit do systému MBUX. Osobní nastavení a data, jako jsou oblíbené funkce, poslední cíle, predikce založené na předchozím chování, pracovní záznamy v kalendáři nebo e-maily, jsou totiž chráněná. Placení prostřednictvím systému Mercedes me je rovněž vyhrazeno ověřeným uživatelům.
„Updates over the Air“ (OTA): Vždy nejaktuálnější software
Jakmile Mercedes-Benz zveřejní novou aktualizaci, MBUX o tom uživatele informuje. Stahování a instalování aktualizace probíhá na pozadí. S aktivací pak musí uživatel ještě výslovně souhlasit. Díky tomu zůstává vozidlo v nejaktuálnějším nastavení. Prostřednictvím bezkabelových aktualizací OTA bude možné vybavit i již prodané vozy funkcemi, které nebyly v době jejich výroby ještě ani nabízeny. Mercedes-Benz používá k přenosu dat komunikační modul, který je součástí vozidla a splňuje vysoké standardy zabezpečení komunikace v mobilních sítích.
Další cestou k aktualizovaným a vylepšeným uživatelským zážitkům je dodatečné pořízení nových funkcí, například služeb pro přehrávání hudby z internetu nebo funkcí pro mobilní kancelář, na portálu Mercedes me Store. Mercedes me Store umožňuje rovněž prodlužovat předplatné služeb a objednávat nové předplacené služby.
Pohon: Důsledná elektrifikace moderních čtyřválců
Díky důsledné elektrifikaci a inteligentnímu downsizingu stanovuje nová Třída C měřítka v oblasti hospodárnosti. Nabídka motorů zahrnuje výhradně čtyřválcové agregáty z aktuální rodiny modulárních motorů Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Paleta motorů tak zásadně přispívá ke zvýšení flexibility mezinárodní výroby a současně reaguje na požadavky elektrifikace.
Jak vznětové, tak i zážehové motory disponují kromě přeplňování prostřednictvím výfukového turbodmychadla poprvé také inteligentním zvyšováním točivého momentu v oblasti nízkých otáček integrovaným generátorem s funkcí spouštěče (ISG) v rámci částečně hybridního pohonu druhé generace. Výsledkem je vynikající výkonová charakteristika.
ISG je součástí elektrické sítě s napětím 48 V, která umožňuje funkce setrvačné jízdy, zvyšování výkonu nebo rekuperace kinetické energie, jejichž přínosem je znatelné snížení spotřeby paliva. Kromě toho probíhá spuštění motoru velmi rychle a komfortně. Funkce start-stop je díky tomu pro řidiče téměř nezaznamenatelná, což platí i pro přechody mezi setrvačnou jízdou s vypnutým motorem a intenzivní akcelerací. Inteligentní souhra ISG a spalovacího motoru přispívá rovněž k mimořádně klidnému a kultivovanému volnoběhu.
První vznětový motor vybavený integrovaným generátorem s funkcí spouštěče
Nový motor OM 654 M vybavený integrovaným generátorem s funkcí spouštěče (ISG) druhé generace obdržel řadu dalších inovací zvyšujících hospodárnost. Část elektrické sítě vozidla proto pracuje s napětím 48 V. Hospodárnost motoru zvyšuje rekuperace kinetické energie a možnost setrvačné jízdy s vypnutým motorem. Kromě elektrifikace, která zahrnuje také použití elektrického kompresoru chladiva klimatizace, došlo k následujícím nejdůležitějším změnám, které umožňují nejvyšší výkon až 195 kW plus 15 kW poskytovaných zařízením ISG:
- Nový klikový hřídel přispěl k prodloužení zdvihu na 94,3 mm, čímž došlo ke zvětšení zdvihového objemu na 1992 cm³ (dosud: 92,3 mm a 1950 cm³).
- Vstřikovací tlak vzrostl na 2700 barů (dosud 2500 barů).
- Za mimořádně rychlými reakcemi a rovnoměrným nárůstem hnací síly stojí dvě kapalinou chlazená výfuková turbodmychadla, která mají nyní obě variabilní geometrii rozváděcích lopatek.
- Sodíkem plněné chladicí kanály v ocelových pístech zajišťují ještě lepší odvádění nadměrného tepla ze dna pístu.
Nejvýkonnější vznětový čtyřválec učinil další krok také v oblasti dodatečného čištění výfukových plynů. Tento systém má mimo jiné následující komponenty - Zásobníkový katalyzátor v blízkosti motoru snižuje množství oxidů dusíku
- DPF (Diesel Particulate Filter; filtr pevných částic je opatřen speciální povrchovou úpravou, která snižuje také množství oxidů dusíku)
- Základní katalyzátor SCR (Selective Catalytic Reduction; se vstřikováním AdBlue po jednotlivých dávkách)
- Dodatečný katalyzátor SCR pod podlahou vozidla se samostatným vstřikováním AdBlue po jednotlivých dávkách
Zážehový čtyřválec s ISG druhé generace
V nové Třídě C slaví premiéru zážehový čtyřválec (M 254) vybavený integrovaným generátorem s funkcí spouštěče (ISG) druhé generace. ISG poskytuje dodatečný výkon až 15 kW a poskytuje točivý moment 200 N.m. Tato zážehová jednotka je velmi hospodárná díky rekuperaci kinetické energie a možnosti setrvačné jízdy s vypnutým motorem. Mercedes-Benz v motoru M 254 poprvé kombinuje všechny inovace modulární rodiny zážehových a vznětových čtyřválců a šestiválců. Mezi ně patří povrchová úprava pracovních ploch válců NANOSLIDE, honování válců CONICSHAPE a systém dodatečného čištění výfukových plynů umístěný přímo u motoru.
Zcela nové je segmentové turbodmychadlo s propojeným prouděním, které je dalším zdokonalením technologie Twin Scroll (dva oddělené kanály pro přívod výfukových plynů k turbodmychadlu). Jeho přínosem jsou ještě spontánnější reakce systému přeplňování na sešlápnutí pedálu plynu. Zcela nově vyvinuté segmentové turbodmychadlo je produktem intenzivní spolupráce oddělení vývoje turbodmychadel Mercedes-Benz a týmu Formule 1 Mercedes-AMG Petronas. Zavedení této technologie do sériové výroby umožnilo stanovit nová měřítka ohledně výkonu v kombinaci s nejvyšší úrovní hospodárnosti. U modelu C 300 (kombinovaná spotřeba paliva: 7,0-6,6 l/100 km, kombinované emise CO2: 159-150 g/km)2 lze navíc krátkodobě zvýšit výkon až o 20 kW.
Samočinná převodovka standardně pro všechny verze
Převodovka 9G-TRONIC byla optimalizována pro použití se systémem ISG a nalézá uplatnění u všech modelů Třídy C. Elektromotor, výkonová elektronika a chladič převodovky jsou uloženy ve skříni převodovky, resp. na ní. Některé dosud nezbytné prvky vedení bylo možné eliminovat, což zmenšilo požadavky na prostor a snížilo hmotnost. Navíc se zvýšila účinnost převodovky. V porovnání s předchůdcem se mimo jiné podařilo optimalizovanou souhrou s dodatečným elektrickým olejovým čerpadlem snížit průtok mechanického čerpadla v porovnání s předchůdcem o 30 procent, což má pozitivní vliv na hospodárnost. Nová konstrukce navíc využívá novou generaci zcela integrovaného řízení převodovky s vícejádrovým procesorem a nové uspořádání spojové techniky. Kromě zvýšeného výpočetního výkonu byl drasticky snížen počet elektrických rozhraní a hmotnost řídicí jednotky převodovky klesla o 30 procent v porovnání s předchůdcem.
Pro varianty s pohonem všech kol byl zdokonalen systém 4MATIC. Nový systém přenosu hnací síly na přední kola je schopen přenášet vyšší točivý moment, což umožňuje dosáhnout z hlediska jízdní dynamiky ideálního rozložení zatížení náprav. Další výhodou je značné snížení hmotnosti oproti příslušné části konstrukce předchozí modelové řady s odpovídajícím příspěvkem ke snižování emisí CO2. U rovněž nové podélné rozdělovací převodovky se podařilo technikům snížit třecí ztráty. Ta navíc disponuje uzavřeným olejovým okruhem a nevyžaduje žádná dodatečná opatření pro chlazení.
Nabídka modelů v karosářských verzích sedan a kombi (zážehové motory):
Hodnoty spotřeby paliva podle metodiky WLTP
Nabídka modelů v karosářských verzích sedan a kombi (vznětové motory):
Hodnoty spotřeby paliva podle metodiky WLTP
Externě nabíjitelné hybridní pohony s dojezdem 100 km (WLTP) v režimu EV34
Brzy po uvedení Třídy C na trh budou následovat externě nabíjitelné hybridní pohony čtvrté generace. Základní spalovací motory jsou stejné jako doposud, ale v oblasti elektrifikace byl učiněn další velký krok. Elektrická část pohonu poskytuje nejvyšší výkon 95 kW (129 k) a zásoba elektrické energie umožňuje dojezd na jedno nabití cca 100 kilometrů (WLTP) s výhradně elektrickým pohonem. Třída C ve verzích Plug-in Hybrid bude proto jezdit v mnoha případech a v mnoha dnech pouze s elektrickým pohonem, bez použití spalovacího motoru. Tím je dvoulitrová varianta velmi moderního čtyřválce M 254. Celková poháněcí soustava je nejen velmi hospodárná, ale umí být také vysloveně sportovní. Hybridní sedany a kombi s možností vnějšího nabíjení a se vznětovým motorem budou následovat.
Nový vysokonapěťový systém je kompaktnější a výkonnější. Počet vysokonapěťových rozhraní byl výrazně minimalizován. Začlenění výkonové elektroniky do skříně převodovky zmenšuje požadavky na prostor a usnadňuje montážní procesy ve výrobním závodě. Kromě toho zvýšením systémového napětí vzrostl výkon elektrického pohonu, aniž by bylo nutné používat kabely většího průřezu.
Vysoké výkonové hustoty hybridní poháněcí jednotky bylo dosaženo použitím synchronního elektromotoru s vnitřním rotorem a trvalými magnety. Maximální točivý moment elektromotoru 440 N.m je k dispozici od první otáčky a způsobuje vysokou agilitu při rozjezdu a dynamické jízdní výkony. Maximální elektrický výkon je k dispozici až do rychlosti jízdy 140 km/h, poté následuje pozvolný zásah omezovače.
Vysokonapěťová sada akumulátorů je výsledkem vlastního vývoje společnosti Mercedes-Benz AG. Jedná se o produkt rodiny akumulátorů čtvrté generace, která vznikla důsledným zdokonalením předchozí generace. Akumulátorová sada je sestavena z 96 článků v tenkém fóliovém pouzdru. Její celková kapacita dosahuje 25,4 kWh. Výsledkem je výrazné prodloužení dojezdu na cca 100 kilometrů. Vzhledem k vysoké hustotě výkonu je vysokovýkonná sada akumulátorů vybavena vnitřním chlazením. Elektronické řízení chladicí soustavy reguluje provozní teplotu nezávisle na klimatizování interiéru. Tím je umožněn trvalý provoz v zemích s horkým nebo chladným klimatem. Dalším přínosem je možnost rychlého nabíjení stejnosměrným proudem. Dokonce i kompletní nabití zcela vybité sady akumulátorů lze uskutečnit za 30 minut, pokud je použita na přání dodávaná stejnosměrná nabíječka o výkonu 55 kW. Pro nabíjení z domácí elektrické sítě se střídavým proudem je standardně k dispozici 11kW nabíječka (v závislosti na trhu) pro třífázové nabíjení z nástěnného zdroje.
Umístění sady akumulátorů ve vozidle se v porovnání s předchůdcem vyznačuje praktickými výhodami pro každodenní provoz. V podlaze zavazadlového prostoru už není zvýšená část, která byla součástí předchozích modelů. Navíc je k dispozici otvor pro přepravu dlouhých předmětů. Mimořádně velký je pokrok u karosářské verze kombi. Délka podlahy zavazadlového prostoru vzrostla o 63 mm na 1043 mm. Vysoké přepravky, například s nápoji, lze bez problémů naložit pod schránku s výsuvnou roletkou a sítí pro oddělení zavazadlového prostoru, protože výška zavazadlového prostoru vzrostla o 150 mm na 732 mm. Objem zavazadlového prostoru se oproti předchůdci zvětšil o 45 litrů na 360 litrů, při sklopených zadních sedadlech se do kombi vejde dokonce 1375 litrů zavazadel (plus 40 litrů). Sedany i kombi se standardně dodávají se vzduchovým odpružením a udržováním stálé světlé výšky na zadní nápravě.
Výrazně intenzivnější zážitky z elektrické jízdy
Zážitky z jízdy mají výrazně intenzivnější elektrický charakter. Vzhledem k prodloužení dojezdu na elektrický pohon na cca 100 kilometrů mohou řidiči absolvovat naprostou většinu každodenních jízd v režimu elektrického pohonu. Díky rekuperaci získává vůz zpět kinetickou energii při zpomalování nebo jízdě v klesání. Proces rekuperace byl ve spolupráci s hydraulickou brzdovou soustavou rovněž vylepšen. Výkon rekuperace dosahuje více než 100 kW. Inteligentní provozní strategie na základě projížděné trasy využívá režim elektrické jízdy pro úseky, kde je nejvíce smysluplný. Systém zohledňuje mimo jiné data navigačního systému, topografii, omezení rychlosti jízdy a stav dopravy na celé plánované trase. Pokud chce řidič přímo ovlivnit výkon rekuperace, může páčkami na volantu přepínat mezi třemi stupni, a to ve všech jízdních režimech kromě módu SPORT. V provozním režimu D- je možné vůz ovládat jedním pedálem. Jakmile řidič uvolní pedál plynu, začne vozidlo zpomalovat s takovou intenzitou, že často vůbec není nutné používat hydraulické brzdy ovládané brzdovým pedálem.
Provozní strategie komunikuje se senzory asistenčních systémů, aby mohl být řidič v mnoha jízdních situacích efektivně podporován. Při delších jízdách v městských oblastech má prioritu elektrický pohon. Dva dodatečné jízdní režimy umožňují řidiči cíleně využívat vlastnosti externě nabíjitelného hybridního pohonu:
- BATTERY HOLD: Přednost má udržování stavu nabití vysokonapěťové sady akumulátorů, např. pro pozdější jízdu v centru města/ekologické zóně; výběr vhodného druhu pohonu hybridním systémem závisí na jízdní situaci a projížděné trase.
- ELECTRIC: Elektrická jízda rychlostí až 140 km/h, nastavitelná rekuperace po uvolnění pedálu plynu, adaptace aktivního adaptivního tempomatu DISTRONIC na elektrickou jízdu, aktivace spalovacího motoru sešlápnutím pedálu plynu za bod vyššího odporu.
Třída C je ve verzích Plug-in Hybrid vybavena modulem haptického pedálu plynu, u něhož je bod vyššího odporu ve sklonu pedálu plynu 9,7°. V jízdním režimu ELECTRIC se tento bod vyššího odporu aktivuje a vozidlo je možné provozovat s výhradně elektrickým pohonem až do tohoto bodu vyššího odporu. Po jeho překonání se spustí spalovací motor a poskytuje dodatečnou hnací sílu. Hybridním vozidlům s možností vnějšího nabíjení je vyhrazena rovněž funkce Power Nap (krátký spánek) v rámci systému ENERGIZING COMFORT.
Podvozek: Komfort a agilita
Zásadními komponenty nového podvozku s dynamickou charakteristikou jsou nová čtyřprvková náprava vpředu a zadní náprava s prostorově uspořádanými rameny, uložená v pomocném rámu. Nový podvozek tvoří základ pro komfort odpružení a akustický komfort, agilní jízdní vlastnosti a potěšení z jízdy. Nová Třída C se na přání dodává také s plynule nastavitelnými tlumiči a sportovním podvozkem. Verze Plug-in Hybrid v obou karosářských verzích sedan a kombi jsou standardně vybaveny vzduchovým odpružením zadní nápravy.
Řízení zadních kol: Snadnější ovladatelnost, vyšší dynamika
Nová Třída C s řízením zadních kol, dodávaným na přání včetně strmějšího řízení předních kol, je mimořádně agilní a současně stabilní. Úhel natočení zadních kol je až 2,5 stupně. Průměr otáčení se tím zmenší o 43 centimetrů na 10,64 metru. Řidiči kromě toho stačí na plný rejd menší počet otáček volantu. S řízením zadních kol nezávisle na konceptu pohonu stačí mezi krajními rejdy 2,1 místo 2,35 otáčky (pohon zadních kol s komfortním řízením), resp. 2,3 otáčky (verze 4MATIC s komfortním řízením). Při rychlosti jízdy méně než 60 km/h se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední kola – při parkování je to až o 2,5°. V závislosti na jízdní situaci se tím virtuálně zkracuje rozvor náprav a vozidlo se chová obratněji a agilněji. Od rychlosti jízdy více než 60 km/h se zadní kola natáčejí až o 2,5° ve stejném směru jako přední kola. Tímto způsobem virtuálně prodloužený rozvor náprav nabízí citelné výhody v podobě zvýšené jízdní stability a bezpečnosti ve vysokých rychlostech, při rychlých změnách jízdních pruhů nebo náhlých vyhýbacích manévrech.
K dynamickým manévrům, například při jízdě na silnici mimo město, stačí navíc výrazně menší úhel otočení volantu – a vozidlo reaguje na povely řidiče sportovněji, což podporuje také integrované řízení jízdní dynamiky elektronicky řízeného stabilizačního systému ESP.
Asistenční systémy: Ještě snadnější řízení a podpora v nebezpečných situacích
Nejnovější generace souboru asistenčních systémů zahrnuje v porovnání s předchozí modelovou řadou Třídy C dodatečné a zdokonalené funkce. Snadnější řízení v každodenních situacích znamená pro řidiče zvýšení komfortu a bezpečnosti. V nebezpečných situacích mu systémy pomohou k vhodné reakci, která odvrátí hrozící kolizi. Řidič je o funkci systémů informován na displeji řidiče prostřednictvím nového konceptu zobrazování.
Zdokonalené asistenční systémy: Tři příklady
- Aktivní adaptivní tempomat DISTRONIC dokáže na všech druzích silnic – na dálnicích, silnicích mimo město i ve městě – automaticky udržovat nastavenou vzdálenost od vpředu jedoucích vozidel. Novinkou je reakce na vozidla stojící na vozovce, a to při rychlosti jízdy až 100 km/h (dosud: 60 km/h).
- Aktivní asistent řízení pomáhá řidiči udržovat vůz v jízdním pruhu při rychlosti jízdy až 210 km/h. Jízdní pruh je navíc rozpoznáván pomocí 360° kamery, která se uplatňuje především v nízkých rychlostech při tvoření uličky pro vozidla záchranných služeb. Dalšími výhodami jsou výrazně širší dostupnost a lepší vlastnosti při průjezdu zatáčkou na silnicích mimo město a přesnější udržování vozu uprostřed jízdního pruhu na dálnicích.
- Asistent pro dopravní značení rozpoznává kromě běžných značek omezujících rychlost jízdy také značení na informačních tabulích nad vozovkou a dopravní značky na úsecích s prací na silnici. Díky vyhodnocování všemi senzory vozidla jsou rozpoznávány také podmíněné příkazy (například „na mokru“). Novinkou je funkce upozorňování na značku Stop, dej přednost v jízdě a na červený semafor (součást paketu asistenčních systémů).
Vylepšené parkovací systémy podporují řidiče při manévrování
Díky výkonnému snímání okolí dokážou parkovací systémy lépe podporovat řidiče při manévrování. Ovládání je intuitivnější a rychlejší díky začlenění do systému MBUX. Na přání dodávané řízení zadních kol je integrováno do parkovacího asistenta, který patřičně přizpůsobuje výpočet trajektorie pohybu vozidla. Funkce nouzového brzdění slouží také ochraně ostatních účastníků silničního provozu.
Na přání dodávaný asistent pro manévrování s přívěsem, dodávaný pro kombi, zvládne kromě stabilizace při couvání poprvé také libovolně nastavitelné průjezdy zatáčkou do úhlu až 90°. To umožňuje precizní a bezpečné manévrování s přívěsem na požadované místo.
Pasivní bezpečnost: Soulad s veškerými globálními požadavky
Jen málo vozidel je globálně nabízeno na tak velkém počtu trhů jako Třída C – v současnosti si ji mohou zákazníci pořídit ve více než 100 zemích. V průběhu vývoje bylo proto velmi náročně testováno více než 1000 variant a nejrůznějších modifikací, ve všech kombinacích motorů a karoserií, ve verzích s pravostranným i levostranným řízením, s hybridními pohony i s pohonem všech kol 4Matic. Díky tomu splňují naprosto stejné, velmi přísné požadavky, kladené na produkty Mercedes-Benz. Stejně náročné testy podstupují také speciální prvky výbavy, aby vozidla splňovala specifické požadavky v rámci různých systémů hodnocení bezpečnosti. Vozidla pro Evropu mají například středový airbag, který se v závislosti na směru a intenzitě nárazu a na obsazení sedadel při těžké boční kolizi rozvine mezi řidičem a spolujezdcem vpředu, aby snížil riziko vzájemného kontaktu hlav. Středový airbag je uložen na vnitřním okraji opěradla řidiče.
Společně se známými koncepty ochrany PRE-SAFE pro čelní a zadní kolize vytváří PRE-SAFE Impuls Side (k dispozici ve spojení s paketem asistenčních systémů Plus) virtuální deformační zónu kolem vozidla. Vzhledem k tomu, že je při bočním nárazu k dispozici jen omezená deformační zóna, může PRE-SAFE Impuls Side (dodává se v závislosti na výbavě) dát příslušnému řidiči nebo spolujezdci již před nárazem impulz směrem ke středu vozidla, jakmile systém rozpozná bezprostředně hrozící boční kolizi. Za tím účelem se během zlomku sekundy naplní vzduchové komory v bočních polštářích opěradel předních sedadel.
Celkový bezpečnostní koncept Třídy C vychází z inteligentní konstrukce karoserie s mimořádně tuhým skeletem prostoru pro cestující a cíleně deformovatelnými strukturami ve spolupráci s bezpečnostními pásy a airbagovými systémy. Při nehodě mohou být systémy, například předpínače bezpečnostních pásů a airbagy, aktivovány pro ochranu cestujících, přizpůsobenou nastalé situaci. Pomocí mnoha numerických simulací byla struktura vozidla koncipována tak, aby byla v případě nehody zajištěna vynikající ochrana cestujících. Při konstrukci vozidla byly z hlediska pasivní bezpečnosti zohledněny kromě legislativních předpisů navíc také požadavky a kritéria pro interní testy, které jsou odvozeny z výzkumu reálných dopravních nehod.
Výbava ze světa high-tech: Přesvědčivý komfort při jízdě za tmy, klimatizace a sedadla
Nová Třída C je standardně vybavena vysokovýkonnými světlomety LED. Jako výbava na přání jsou k dispozici světlomety DIGITAL LIGHT, známé z nové Třídy S. Tato revoluční technologie světlometů umožňuje nové funkce, například promítání pomocných značení nebo výstražných symbolů na vozovku. Paket AIR-BALANCE nabízí pro interiér individuální parfémování vzduchu. Systém ENERGIZING COMFORT je založen na komplexním přístupu „Fit & Healthy“. Cestující je po stisknutí tlačítka nebo po hlasovém povelu vtažen do světa nevšedních zážitků díky kombinaci různých komfortních systémů.
DIGITAL LIGHT: Extrémní jas, na přání s projekčními funkcemi
DIGITAL LIGHT má v každém světlometu světelný modul se třemi extrémně výkonnými diodami LED, jejichž světlo odráží a usměrňuje soustava 1,3 milionu mikrozrcadel. Vozidlo tedy disponuje celkovým světelným rozlišením 2,6 milionu pixelů.
Tento inteligentní systém vytváří svou dynamikou a precizností téměř neomezené možnosti pro rozložení světla s vysokým rozlišením, které se dokonale přizpůsobuje okolním podmínkám. Rozhodující podmínkou pro realizaci této funkce však není jen technologie ve světlometech, ale také digitální inteligence v pozadí. Kamery a senzory vozidla rozpoznávají ostatní účastníky silničního provozu, výkonné řídicí jednotky vyhodnocují během milisekund data a digitální mapy a dávají světlometům povely pro přizpůsobení rozložení světla ve všech situacích. Výsledkem je vynikající výhled pro řidiče bez oslňování ostatních účastníků silničního provozu spolu s inovativními funkcemi, které zvyšují bezpečnost. Světlomety DIGITAL LIGHT přitom ani s dálkovými světly ULTRA RANGE neusilují o rekordní dosah. Jejich inovativní celkový koncept místo toho usiluje o dosažení nejlepší možné viditelnosti a ostrosti bez oslňování. Inovativní funkce pro podporu řidiče a komunikace s ostatními účastníky silničního provozu významně zvyšují bezpečnost při jízdách za tmy.
Na přání se dodává DIGITAL LIGHT s projekční funkcí. Tento systém zvyšuje bezpečnost jízdy promítáním vodicích linií, symbolů a animací.
- Například na úsecích s prací na silnici promítá DIGITAL LIGHT na vozovku dvě vodicí linie, které reprezentují přibližnou šířku vozidla. Řidič se tak může v zúženém jízdním pruhu ještě lépe orientovat.
- Inteligentní technika s funkcí bodového osvětlení upozorní na chodce v nebezpečné vzdálenosti a zvýrazní jeho polohu promítanými směrovými body.
- Symbol upozorní řidiče, kteří vjedou na dálnici nebo do jednosměrné ulice v protisměru.
- Stejný výstražný symbol se objeví na vozovce v případě blížícího se vjetí do křižovatky „na červenou“ nebo nezastavení u značky „Stop, dej přednost v jízdě“.
Komfortní výbava: Vylepšení v mnoha detailech
Na přání dodávaná masážní funkce v předních sedadlech byla rozšířena a působí na celá záda. Masáž působí do větší hloubky díky osmi masážním vakům v opěradle. Na straně řidiče je navíc možná vibrační masáž prostřednictvím čtyř elektromotorů v sedáku. Poprvé se pro sedany i kombi dodává vyhřívání sedadel vzadu.
Systém ENERGIZING COMFORT je založen na komplexním přístupu „Fit & Healthy“. Cestující je po stisknutí tlačítka nebo po hlasovém povelu vtažen do světa nevšedních zážitků díky kombinaci různých komfortních systémů. Současně se v interiéru vytvoří příjemná atmosféra – například osvěžující při únavě nebo uvolňující při zvýšené hladině stresu. ENERGIZING COACH dokonce na základě informací o vozidle a jízdě navrhuje vhodný program pro udržování vitality nebo dobré kondice. Pokud řidič používá příslušná zařízení, využívá inteligentní algoritmus také jejich informace, například o kvalitě spánku nebo úrovni stresu. Ve verzích Plug-in Hybrid je nabízen program „Power Nap“ (krátký spánek), který je smysluplný například během přerušení jízdy u motorestu nebo při nabíjení sady akumulátorů na cestách. Program má tři fáze – usínání, spánek, probouzení – jimiž může zvýšit výkonnost řidiče a vlít mu do žil novou energii.
Paket AIR-BALANCE nabízí individuální parfémování vzduchu v interiéru – v souladu s osobními preferencemi a podle nálady. Díky osvěžující ionizaci a čištění venkovního i vnitřního vzduchu filtračním zařízením přispívá jak k lepší kvalitě vzduchu uvnitř vozu, tak i k dobré kondici cestujících.
Rozměrový koncept a praktické detaily: Více místa v interiéru vpředu i vzadu
Sedan a kombi výrazně překonávají své předchůdce vnější délkou 4751 mm a vnější šířkou 1820 mm. Rozvor náprav byl prodloužen o 25 mm na 2865 mm. Z větších vnějších rozměrů profitují cestující vpředu i vzadu.
Navzdory větším vnějším rozměrům se podařilo zachovat vynikající hodnoty součinitele aerodynamického odporu vzduchu předchozí generace: cx = 0,24 (sedan), resp. 0,27 (kombi).
Přehled nejdůležitějších rozměrů:
Zavazadlový prostor karosářské verze kombi je s objemem 490 až 1510 litrů o 30 litrů větší než dosud. Další praktické vylepšení oproti předchůdci představuje zvětšení výšky zavazadlového prostoru pod roletou a prodloužení délky ložné plochy. Práh zavazadlového prostoru je přitom o trochu nižší.
Opěradla zadních sedadel kombi jsou dělená a sklopná v poměru 40:20:40. K jejich odjištění slouží dvě tlačítka na jejich levé a pravé straně. Na přání dodávaný komfortní paket pro zavazadlový prostor zahrnuje elektricky sklopná sedadla. Tato funkce má ovládací prvky na levé a pravé boční stěně zavazadlového prostoru.
Kombi je standardně vybaveno zadním výklopným víkem EASY-PACK, které lze komfortně otvírat a zavírat na povel tlačítka na klíčku od zapalování, na dveřích řidiče nebo odjišťovacím madlem zadního víka. Komfort ovládání zvyšuje také dvoudílná konstrukce krycí rolety a výsuvné dělicí sítě. Obě rolety jsou uloženy ve vlastní schránce. Manipulaci usnadňuje nižší hmotnost jednotlivých schránek.
Úspěšný příběh: Již mnoho let bestsellerem
Třída C byla v uplynulém desetiletí nejprodávanější modelovou řadou značky Mercedes-Benz. Od uvedení stále aktuální generace na trh v roce 2014 bylo prodáno více než 2,5 milionu sedanů a kombi. Od roku 2016 je Čína největším trhem pro sedany Třídy C. Kromě toho byly největšími trhy pro sedany a kombi Třídy C v uplynulých deseti letech USA, Německo a Velká Británie. V roce 2020 byly sedany a kombi dodávány zákazníkům na více než 100 trzích celého světa. V Německu mají dva ze tří vozů Třídy C karoserii kombi.
Úspěšný příběh Třídy C začal v roce 1982. Tehdy byl uveden na trh Mercedes-Benz 190 jako vozidlo střední třídy. Vzhledem k tomu, že byl v té době nejmenším vozem v modelové paletě značky Mercedes-Benz, dostal brzy přezdívku „Baby-Benz“. Mercedes-Benz budil opakovaně pozornost nejen svými spalovacími motory – například motorem se čtyřventilovým rozvodem pro sportovní verzi 190 E 2.5-16 – ale také alternativními pohony. V roce 1990 bylo na inovačním hannoverském veletrhu a v roce 1991 na Ženevském autosalonu představeno zkušební osobní vozidlo 190 E Elektro na základě modelové řady 201. Jeho zadní kola poháněly dva elektromotory s permanentním magnetem, každý o výkonu 16 kW (21 k), napájené ze sady tehdy progresivních akumulátorů na bázi sodíku, niklu a chlóru.
V květnu 1993 byl představen první vůz pod označením Třída C. Od roku 1982 předal Mercedes-Benz zákazníkům celkem více než 10,5 milionu vozů této třídy. Třída C je pro mnohé zákazníky základním modelem v segmentu prémiových vozidel. V Číně a Jižní Koreji je sedan Třídy C prvním vozem prémiové značky pro cca 50 procent zákazníků. Na mnoha trzích se sedany Třídy C těší velké oblibě u zákaznic. Zvláště v USA a Jižní Koreji je podíl žen mimořádně vysoký. V těchto zemích připadá na ženy téměř každý druhý sedan Třídy C.
Mercedes-Benz se vydal novými cestami nejen po technické stránce, ale také rozšířením nabídky karosářských verzí. V roce 1996 představila společnost poprvé ve střední třídě sportovní kombi. V roce 2000 zavedl Mercedes-Benz s další generací Třídy C zcela novou karosářskou variantu: Sportcoupé. I se čtvrtou generací Třídy C, která přišla na trh v roce 2007, oslavila premiéru designová novinka. Poprvé se u sedanu značky Mercedes-Benz odlišovaly výbavové linie různými tvářemi. Zatímco výbavová linie Elegance nesla hvězdu klasicky na vrcholu masky chladiče, měla u linie Avantgarde podobu centrální hvězdy integrované sportovně do masky chladiče.
Výroba: Globálně propojená produkce s digitálními technologiemi budoucnosti
Nová Třída C je vyráběna v závodech divize Mercedes-Benz Cars v Brémách (Německo), Pekingu (Číně) a East Londonu (Jižní Afrika). Závod Brémy, který je s více než 12 000 zaměstnanci největším soukromým zaměstnavatelem v regionu, má na starosti spuštění výroby Třídy C v zahraničních výrobních závodech a zajišťuje například digitální školení. Nová Třída C je tak na celém světě flexibilně zařazována do běžící sériové výroby. Úzká, digitálně podporovaná spolupráce zaměstnanců v globální síti výrobních závodů Třídy C umožňuje bezproblémové spuštění výroby ve všech závodech na celém světě.
Globální síť výrobních závodů divize Mercedes-Benz Cars nabízí nejvyšší flexibilitu. Společnost je díky tomu dobře připravena na měnící se rámcové podmínky v turbulentní době. Zásadním faktorem úspěchu je přitom schopnost přizpůsobit se aktuálním požadavkům. Za tím účelem jsou do výroby zaváděny nové technologie. Příkladem chytré výroby v Brémách je digitální řízení montážních činností, díky němuž lze data o výrobě sledovat v reálném čase. Díky systému QUALITY LIVE mohou zaměstnanci kontrolovat v reálném čase kvalitu každého vozidla prostřednictvím přehledného uživatelského rozhraní. QUALITY LIVE a digitální řízení montážních činností jsou součástí digitálního výrobního ekosystému MO360 divize Mercedes-Benz Cars.
Od roku 2022 budou všechny závody divizí Mercedes-Benz Cars a Vans na celém světě vyrábět s neutrální bilancí emisí CO2. Mnoho výrobních závodů Mercedes-Benz odebírá již dnes elektrickou energii z obnovitelných zdrojů, což platí i pro závod Brémy.