Na přelomu října a listopadu většina řidičů vymění letní pneumatiky za zimní. Stále se však najdou motoristé, kteří projezdí celou zimu v letním obutí. V případě dopravní nehody je ovšem může potkat nemilé překvapení v podobě krácení náhrady škody pojišťovnou. Majitelé vozidel si musejí pohlídat i dostatečnou hloubku dezénu zimních pneumatik. Sjeté pneumatiky mohou být rovněž důvodem krácení pojistného plnění.
Kluzká vozovka, mlha, méně denního světla. S těmito a dalšími nepříznivými podmínkami se na podzim a v zimě musí popasovat řada českých řidičů. Ke snížení rizika dopravní nehody přitom mohou významnou měrou přispět samotní motoristé. Stačí například včas opatřit vozidlo zimními pneumatikami, které mají při nízkých teplotách mnohem lepší přilnavost k vozovce.
„Zimní pneumatiky jsou v Česku povinné od začátku listopadu do konce března, pokud je vozovka pokryta souvislou vrstvou sněhu, ledu nebo námrazou. Za každého počasí a bez ohledu na roční období je zimní obutí vždy povinné na silnicích označených dopravní značkou zimní výbava. Porušení této povinnosti se může v případě dopravní nehody pořádně prodražit. Pojišťovna, u níž má řidič sjednáno povinné ručení, totiž může v rámci takzvaného regresu požadovat náhradu částky, kterou vyplatila poškozenému,“ varuje Ladislav Gruber, analytik portálu Srovnejto.cz.
Pojišťovna ovšem musí prokázat, že došlo k porušení povinnosti mít na vozidle zimní obutí a existovala přímá souvislost mezi porušením povinnosti a dopravní nehodou. V praxi může tato situace vypadat následovně: Vyjedete v zimě na zledovatělou silnici na letních pneumatikách, na křižovatce nedobrzdíte a nabouráte vozidlo stojící před vámi. V tomto případě bude mít pojišťovna na regres nárok. Ladislav Gruber pro úplnost dodává: „Při jízdě na letních pneumatikách tam, kde je ze zákona povinnost používat zimní obutí, hrozí i krácení pojistného plnění z havarijního pojištění. O kolik je pojistné plnění nižší, nelze říct, protože pojišťovny posuzují tyto případy individuálně.“ Pokud by ale byla silnice suchá a neoznačená dopravní značkou zimní výbava, pojišťovna nárok na regres nemá.
Před zimní sezonou je rovněž potřeba zhodnotit celkový technický stav pneumatik. Problémem jsou především praskliny způsobené stářím či mechanickým poškozením a nadměrné opotřebení. Hloubka hlavních dezénových drážek nesmí být u zimní pneumatiky (pokud platí povinnost jejího užití) menší než čtyři milimetry. „Pokud pneumatiky nemají požadovanou hloubku dezénu, není vozidlo způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. V případě dopravní nehody může pojišťovna opět krátit pojistné plnění,“ upozorňuje Ladislav Gruber.
Řidiči si musejí dávat pozor i na použití správných rozměrů pneumatik. Pojišťovny totiž mohou krátit pojistné plnění i v případě využívání technicky či typově nevyhovujících pneumatik. K vyšší bezpečnosti v zimním provozu přispívají také funkční stěrače, správně seřízené a čisté světlomety či nemrznoucí směs v ostřikovačích.
Zákon o silničním provozu nařizuje použití zimních pneumatik v termínu od 1. listopadu do 31. března. V tomto časovém období musí být automobil osazen zimními pneumatikami pokaždé, když se nachází na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo je možné tyto vlivy vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat.