prvni-jizda-2020-volkswagen-t-roc-r-20-tsi- (1)

Když se rozhlédnete kolem sebe, nelze si nevšimnout té obrovské záplavy větších či menších SUV. Je logické, že když už jsou tato auta tak moc oblíbená, nabídnou je automobilky také v ostřejších verzích. Vyučovat by o nich mohlo BMW se svou divizí M nebo Mercedes-AMG. Ovšem i pro běžné smrtelníky jsou na trhu velmi rychlá SUV, například Cupra Ateca nebo Volkswagen T-Roc R, se kterým jsme se před pár dny svezli. A právě porovnání těchto dvou rychlých koncernových aut ukazuje, že není 300 koní jako 300 koní.

Výrazný exteriér

Nový Volkswagen T-Roc R byl představen na letošním ženevském autosalonu. A rozhodně zaujal! Patří do rodiny takzvaných hot-SUV. Už na první pohled poznáte, že tohle SUV rozhodně nebude jen pro důchodce. Exteriér je decentní, ale přesto se nebojí několika zajímavých, ostřeji řezaných linek. Zaujala nás nově tvarovaná maska chladiče, jenž je olemována stříbrnou lištou. Lehce přepracované jsou i oba nárazníky, přičemž ten zadní má naznačené ventilační otvory v horní části a výrazný difuzor v černé barvě zase v té spodní. Z toho pak vykukují koncovky výfuku, které mohou být dokonce na přání z dílny Akrapoviče. A rozhodně vám s klidným svědomím tenhle příplatek mohu doporučit.

Dvě dvojice titanových koncovek dávají o autu hodně hlasitě vědět, umí si prsknout a brumlat a navíc vypadají skvěle. Oproti sériovému výfukovému systému je pak tento o 7 kilogramů lehčí.

Jiná jsou samozřejmě i kola. Standardně auto vyjíždí na 18“ discích s označením Spielberg, ale připlatit můžete i za 19“ disky Pretoria. Ty jsou lakovány matnou kovově šedou barvou s názvem Dark Graphite a obouvají pneumatiky v rozměru 235/40 R19.

Sportovně elegantní interiér

Po otevření dveří se dočkáte klasického kokpitu Volkswagen, ovšem, s několika zajímavými detaily. Dole zploštělý multifunkční volant je čalouněný kůží a ve spodu nese logo R. Ovšem ještě v jeho staré podobě. Nové logo divize Volkswagen R mu bohužel nebylo dáno do vínku.

prvni-jizda-2020-volkswagen-t-roc-r-20-tsi- (11)

Infotainment je samozřejmě digitální a zobrazuje veškeré potřebné informace, včetně teploty oleje nebo vody. Na vrchu palubní desky je také umístěn dotykový 8palcový displej, přes který se můžete připojit ke svému chytrému telefonu. Podporuje nejen Andriod Auto, ale i Apple CarPlay. Přes displej je možné si nastavit také jízdní režimy, ovšem k tomu navíc slouží otočný ovladač umístěný u voliče převodovky DSG.

Pochválit musíme také sportovní sedadla. Mají (ovšem jen u řidiče) nastavitelnou bederní opěrku, která při dlouhých cestách zádům hodně uleví. Jinak mají velmi slušné boční vedení, které vás hezky podrží na místě i při opravdu svižné jízdě. V základu nejsou sedadla čalouněna kůží (kůže je v rámci příplatků) ani Alcantarou, ale látkou v kombinaci se speciálním mikrovláknem. Mohou být samozřejmě vyhřívaná.

Interiér auta, kterým jsme jezdili, měl zvláštní modré obložení palubní desky. Nebylo to ale úplně ono, lesklá černá nebo alespoň imitace karbonu by působila asi lépe. To už ale bude při konfiguraci jen na vás.

Technika

O pohon Volkswagenu T-Roc R se stará přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec TSI, jehož výkon je 221 kW/300 koní a točivý moment vrcholí 400 Nm. Právě tyto parametry jsou na chlup stejné jako u modelu Cupra Ateca. A i dále je technika s Cuprou shodná. I VW má pohon všech čtyř kol se systémem Haldex a pracuje výhradně se sedmistupňovým automatem DSG.

Maximální točivý moment je k dispozici už od 2000 otáček za minutu, jde tedy o typicky koncernově všestranné auto. Ráno s ním rozvezete pohodlně a v klidu děti do škol, pak vyrazíte do kolon cestou do práce a odpoledne zajedete super rychlý čas na oblíbené okresce cestou na nákup.

prvni-jizda-2020-volkswagen-t-roc-r-20-tsi- (4)

Volkswagen ví, že tohle auto si budou kupovat právě ti, kteří se alespoň někdy chtějí trochu svézt, proto T-Rocu R nechybí systém Launch Control, díky němuž může z místa vystřelit s absolutní jistotou a bez prokluzování kol. A ještě jedna dobrá zpráva pro milovníky rychlé stopy. Volkswagen zapracoval i na zkrocení rychlosti a síly a proto autu nadělil 17“ brzdové kotouče a pořádnými brzdiči. A věřte, že fungují velmi dobře. Ani při delší a ostré jízdě nezačaly nijak výrazně vadnout. A to jsme je prověřili opravdu důkladně, o tom o pár řádků později…

A ještě se zastavíme u podvozku. Ten totiž Volkswagen pro model T-Roc R speciálně naladil. Oproti standardnímu modelu T-Roc je o 15 mm níže, ale nejde o adaptivní podvozek, je pevný. Tlumiče, stabilizátory i pružiny jsou už z výroby velmi sportovně nastavené a zvládají jak tlumení klasických silničních nerovností, tak následně rychlou jízdu.

První jízda

Po nastartování na automaticky přednastavený komfortní režim je poznat, že nesedíte v žádném obyčejném SUV. Už v tu chvíli se totiž auto velmi hezky zvukově projeví, ale to zajímavé se stane až po přepnutí do sportovního režimu, kdy se hned výrazněji ozve výfukový systém. Tak příjemný baryton už jsme u čtyřválce dlouho neslyšeli. A když už jsme u volby jízdních režimů, řidič má na výběr ze čtyř: Comfort, Eco, Sport a Race Mode. V závislosti na zvoleném režimu se přizpůsobí charakteristika řízení, pohonná jednotka a také reakce převodovky. V případě Race Mode se také vypne systém Stop/Start.

Auto jsme měli možnost zkoušet v horách francouzského Nice, dokonce jsme se vydali do Col de Turini, tedy do průsmyku, kde se jezdí historicky nejzajímavější a nejznámější rychlostní zkouška rallye Monte Carlo. Po důkladném prohřátí jsme se právě v těchto místech rozhodli vyzkoušet, co je pravdy na tom, že T-Roc R má přepracovaný podvozek a jak fungují brzdy.

Auto na úzkých a zatraceně klikatých silničkách, které stoupají stále výše, drželo opravdu parádně a reakce na pokyny volantem byly bleskové. Příjemným překvapením byla i minimální prodleva při sešlápnutí plynového pedálu ve sportovním a „závodním“ režimu.

T-Roc R se umí do zatáček moc hezky položit a i když tak úplně nevychytáte správnou stopu, nenechá se rozhodit. Před pár týdny jsme v redakční garáži měli jiný ostrý Volkswagen, tehdy šlo o Golf GTI TCR. U toho bylo hodně znát, že šlo o opravdu sportovní verzi s agresivnější geometrií náprav i celkovým ostřejším naladěním. U T-Rocu R můžete jezdit rychle, ale přitom vlastně stále s jistotou bezpečí pohonu všech čtyř kol, ostrých brzd a vlastně i slušným pohodlím.

Shrnutí

První seznámení s Volkswagenem T-Roc R bylo sice rychlé, ale intenzivní. Ale jsme mile překvapeni. Sladění auta je povedené, výkon dostačující a odpustíme mu i pár designových nesmyslů, které nám přijdou zbytečné. Ale víte, jak to je? Design je věcí subjektivní a co nám přijde zbytečné, jiné může oslovit.