V průběhu let se Německo stalo oblíbeným místem pro nákup ojetých automobilů. Německé vozy jsou žádané zejména ve východní Evropě, kde panuje všeobecné přesvědčení, o tom, že vozy ze západu nemají žádné vady nebo skrytá poškození. Podle německého Spolkového úřadu pro motorovou dopravu jsou každoročně v jiných zemích opětovně registrovány přibližně dva miliony německých ojetých automobilů. V některých zemích přesahuje podíl dovezených ojetých automobilů z Německa dokonce až 50 %.
Na německém trhu s ojetými vozy však existuje zvláštní paradox: některá vozidla po německých silnicích vůbec nejezdila. Byla sem dovezena z jiných zemí, zaregistrována a hned opět odhlášena. Důvod? Německý techničák a tedy i „německý“ původ.
Auta, která se prodávají v Německu mohou pocházet z jiných zemí
Na nejoblíbenějších inzertních stránkách v Německu jsou k dispozici miliony vozidel, takže nabídka vozů na prodej je rozsáhlejší než kdekoli jinde na světě. Některá vozidla v těchto inzerátech však mohou pocházet z jiných zemí.
Údaje společnosti carVertical, která se zabývá historií vozidel, naznačují, že 4,3 % vozů na prodej v Německu možná nikdy nevidělo silnice Berlína, Mnichova nebo Hamburku, a dokonce ani ikonické dálnice – tyto vozy totiž pocházejí z jiných zemí. Mezi země, kde byly ojeté vozy před dovozem do Německa poprvé registrovány, patří Itálie (16,6 %), Francie (12,7 %), USA (10,6 %), Belgie (9,1 %) a Rumunsko (5,1 %).
Při nákupech „falešných“ ojetin z Německa loni Češi přišli o čtvrt miliardy
Místo toho, aby si kupující pořídili vůz z Německa, riskují, že si koupí vozidlo, které bylo dovezeno z jiné země. Pokud prodejce zatají zemi původu vozu, nemusí být vůz v nejlepším stavu. Nekvalitní opravy, vysoký počet najetých kilometrů a skrytá poškození jsou častými důvody, proč se prodejci snaží zamaskovat minulost vozidla a prodat ho jinde. Vzhledem k tomu, že si země často nevyměňují údaje o historii vozů, může být sledování podvodů spojených s přeshraničními transakcemi obtížné.
„U 4,3 % vozů s historickými záznamy v Německu byly některé údaje evidovány v jiných zemích. Všimli jsme si, že lidé v Německu prodávají drahé modely, ale podle našich záznamů mnoho z nich v zemi nikdy nejezdilo. Vytváří to iluzi, že si kupujete dobře udržovaný německý vůz, zatímco ve skutečnosti je dovezen z Itálie, Francie nebo Rumunska,“ vysvětluje Matas Buzelis, vedoucí oddělení komunikace a automobilový expert společnosti carVertical.
Proč kupující a prodejce automobilů z východní Evropy láká německý trh?
Podle pana Buzelise může být při nedostatku nových vozů nabídka kvalitních modelů na trhu s ojetými vozy značně omezená. Proto se někteří prodejci snaží prodat své vozy tak, že je nabízejí v Německu, jelikož má tato země větší cílovou skupinu. Pokud se někomu nepodaří prodat svůj vůz v České republice nebo Rumunsku, může se o to pokusit jinde.
Německo má dlouhou historii lákající kupce automobilů z východní Evropy, která sahá až do doby, kdy byly tyto země okupovány Sovětským svazem. V té době se v Rusku vyráběla pouze nekvalitní vozidla, která postrádala kvalitu, komfort a spolehlivost. V důsledku toho všichni chtěli vozy z dovozu a Německo bylo nejlepším místem, kde je mohli sehnat.
Populární je pověra, že řidiči v Německu si kupují novější, lépe vybavené a dražší vozy a zároveň striktně dodržují doporučení výrobců ohledně údržby. Ve skutečnosti mohou tato klišé kupující zmást, aby si koupili vůz bez nahlédnutí do historie nebo bez konzultace s kvalifikovaným mechanikem.