Německá vláda chce pomoci Volkswagenu z problémů. Zase na to ale chce jít dotacemi na elektromobily

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Reuters, ČTK - Foto: Volkswagen - 23. 9. 2024


Německý koncern Volkswagen je v pořádném průšvihu. A nejen ten. V Německu se letos podle předpovědí prodá 2,8 milionu nových vozů domácích automobilek, tedy zhruba o čtvrtinu méně než v roce 2019 před vypuknutím koronavirové krize. A právě kvůli opravdu špatným prodejům značka Volkswagen v posledních týdnech přiznává, že jí asi nezbyde nic jiného než zavřít některé výrobní závody. Jakkoliv nejde o první ani poslední krizi, se kterou se německý automobilový průmysl musí potýkat, rozhodně patří mezi ty velmi rozsáhlé.

Jak moc je situace vážná, dokazuje už i vyjádření německého ministra pro hospodářství, který se netají tím, že stát musí Volkswagenu, respektive celému koncernu pomoci. Ministr Robert Habeck chce podle agentury Reuters zamezit tak velkým škrtům výrobce, který by znamenal zavírání továren a propouštění lidí. „Závody by měly být zachovány, snižování struktury nákladů neznamená chladnokrevné ignorování zaměstnanců a ohrožování výrobních lokalit,“ řekl Habeck při návštěvě továrny VW v Emdenu.

Problém ale možná bude v tom, že vládní podporu vidí Habeck v dalších dotačních opatřeních pro elektromobily. Dotace vždy zafungují, ale jen na velmi omezenou dobu. To se ostatně ukázalo i v Česku. Po jejich spuštění se zájem o elektromobily zvýšil, ačkoliv předtím byl minimální. Podle ministra by však dotacemi politici vyslali správný signál pro trh. Zdůraznil také, že existují limity, co může jeho vláda pro podporu Volkswagenu udělat, a dodal, že struktura a životaschopnost podniku závisí na politice společnosti.

A ta bude muset být revidována, protože koncern VW by kvůli problémům s odbytem svých aut mohl zrušit až 30 tisíc pracovních míst. A to, včetně zavírání továren, by rozhodně nemělo dopad jen na německou ekonomiku. Problémy by velmi rychle měla i ta česká, protože na německý Volkswagen je napojena řada českých podniků. V těchto dnech by se tak měl sejít jak ministr Habeck, tak zástupci průmyslového svazu, odborů a dodavatelů, aby společně vymysleli, jak z těchto problémů ven.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru