V uplynulém měsíci dubnu bylo prodáno 19 398 osobních a 1 208 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly Škoda, Hyundai a Volkswagen. Mezi osobními vozy byl největší zájem o modely Škoda Octavia, Fabia, Rapid, Superb, Kodiaq, Hyundai i30, Škoda Yeti a Hyundai ix20. Domácnosti projevovaly největší zájem o vozy Škoda a Hyundai.

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o zmanipulované účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do 150 dnů registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. Ve zveřejňovaných reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Statistiky popisující reálnou situaci na trhu

Podle reálných čísel se prodalo v dubnu o 14 % vozů méně než v předešlém měsíci. Nejvíce prodala Škoda (7 180), následována značkou Hyundai (1 649) a Volkswagen (1 530) Za nimi následuje s odstupem Renault (1 017), Dacia (852), Mercedes-Benz (805), Toyota (762), Peugeot (747), Kia (746) a Opel (466). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stále Škoda Octavia s 2 217 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé, třetí, čtvrté a páté místo – Fabia (1 993), Rapid (937), Superb (699) a Kodiaq (632). V TOP 10 jsou dále tři modely značky Hyundai – i30 (477), ix20 (430), i20 (299), Škoda Yeti (470) a Volkswagen Passat (407).

V meziročním dubnovém srovnání jednoznačně nejvíce posílil segment SUV-D (+104 %). Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 24 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (22 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy byla v dubnu 2017 nejúspěšnější značka Volkswagen se 173 prodanými vozy, následuje Fiat (165), Peugeot (164), Renault (159) a Ford (116). Celkově se v minulém měsíci v Česku prodalo 1 208 užitkových vozidel (LUV), což značí 25 % pokles oproti březnu.

Domácnosti nejčastěji kupují vozy Škoda a Hyundai

Celkem bylo v dubnu registrováno 6 046 automobilů fyzickými osobami, z toho 99 % registrací (6 010 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce kupují osobní vozy Škoda (1 495 registrovaných vozů) a Hyundai (842 vozů). S odstupem následuje Dacia (449 vozů), Toyota (392 vozů), Peugeot (320 vozů), Kia (312 vozů), Renault (257 vozů), Volkswagen (239 vozů), Opel (236 vozů) a Ford (204 vozů). Mezi patnácti nejsilnějšími značkami má nejvyšší podíl registrací v domácnostech z celkových registrací Hyundai (50 %) a Toyota (46 %).

Ford, Volkswagen, a SEAT nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

V dubnu 2017 bylo takto účelově zaregistrováno 2 079 vozů (9 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (2 018).
Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilky Ford (739 vozů, tj. meziroční nárůst o 41 %), následuje Volkswagen (395 vozů), SEAT (266 vozů), Škoda (107 vozů) a Fiat (91 vozů). Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Ford (54 %), SEAT (34 %), Fiat (32 %), Nissan a Volkswagen (po 18 %).

Zmanipulované prodeje formou registrací na neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazují Volkswagen, Ford a SEAT

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo v dubnu 2017 registrováno 1 358 osobních automobilů.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Ford s celkovým počtem 414 vozů (meziroční nárůst +15 %). Neidentifikovatelné registrace Fordu tvoří v dubnu 30 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Volkswagen s 317 vozy, SEAT s 253 auty a Škoda s 82 vozy.