Z „jedné“ Škody Yeti se po modernizaci loni v létě staly „dvě“. Abych to trochu vysvětlil, tak po modernizaci loni v létě jsou nově v nabídce totiž dvě verze. Jedna civilnější a umírněnější, kterou už jsme v testu měli, a jedna na pohled terénnější, tu automobilka označuje jako Outdoor. A právě tu jsme vyzkoušeli s nejsilnějším benzínovým motorem 1,8 TSI a s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG v redakčním testu.

test-skoda-yeti-18-tsi-dsg-4x4-p1

Dobrodružnější provedení Outdoor stojí oproti městské verzi o 20 tisíc Kč více, nepořídíte ho ale s nejslabšími benzínovými motory 1,2 TSI. Důvod to má jednoduchý, protože kromě několika designových prvků dostanete i několik funkčních vychytávek. Outdoor tak přidává mohutnější „nelakované“ nárazníky, boční lišty a kryty prahů nebo stříbrné kryty vnějších zpětných zrcátek. Z těch funkčních věcí je to paket pro špatné cesty (ochrana podvozku a motoru + zesílené brzdové vedení), kontrola tlaku v pneumatikách, vyhřívané ostřikovače čelního skla, zatmavená skla od B sloupku, hliníkové nášlapy pedálů či Off-road režim.

 

Yeti se do těžšího terénu nehodí, nicméně s pohonem všech kol (pomocí mezinápravové spojky Haldex) a světlou výškou 180 mm se mimo silnice nebo na rozoraném poli rozhodně neztratí. Do větších dobrodružství bych se s ním ale vzhledem k absenci jakýchkoliv uzávěrek či redukcí a se silničními pneumatikami rozhodně nepouštěl, ani přesto, že již zmíněný Off-road režim nabízí mnoho funkcí jako je asistent pro jízdu z kopce, přizpůsobení elektronických systémů ABS + ASR (protiprokluzový systém) či EDS (elektronická uzávěrka diferenciálu).

Nejvíc času podobná auta stejně tráví na běžných silnicích. Na těch se naopak s turbodmychadlem přeplňovaným motorem 1,8 TSI, který má s automatickou převodovkou výkon snížený na 112 kW/152 koní, dokážete vyřádit. Díky tužšímu podvozku se Yeti příliš nenaklání a s nevysokým profilem pneumatik dokáže slušně držet zvolenou jízdní stopu. Pocitově mi ale přišlo sladění naftového TDÍčka s převodovkou DSG citlivější než u tohoto testovaného TSÍčka.

test-skoda-yeti-18-tsi-dsg-4x4-p3

Důvodem, proč si lidé v posledních letech čím dál tím více kupují motory spalující naftu nebo jiná alternativní paliva, je vlastně jednoduchý. Ceny pohonných hmot jsou vysoké a spotřeba paliva u benzínových motorů je větší. A je tomu tak i u testované 1,8 TSI, jejíž spotřeba hodně závisí na způsobu jejího používání a využívání výkonu.

Dá se dostat pod 8 litrů na 100 ujetých kilometrů, nicméně pokud se nebudete chtít opravdu loudat, cifra začínající osmičkou vám na displeji palubního počítače svítit prostě bude. Pokud si užijete i nějaké ty okresky nebo kolonu ve městě, není problém dostat se i přes 10 litrů.

Své výhody i nevýhody má samotná velikost Yetiho, i když výhody vlastně převažují. Dobře se s ním parkuje ve městě – i díky parkovacím senzorům vpředu a vzadu či automatickému parkovacímu asistentovi a nebo couvací kameře (tu měl jako první model škodovky) – a problémem nejsou ani vyšší obrubíky. Díky vyšší stavbě karoserie je uvnitř hodně místa pro hlavu na všech sedadlech, ale místa v interiéru je celkově poměrně hodně.

test-skoda-yeti-18-tsi-dsg-4x4-p2

Tak slavné už to ale není v zavazadlovém prostoru. Ten je vcelku krátký a i díky pohonu všech kol poměrně mělký. Základní objem je 416 litrů, se sklopenými opěradly vzroste na 1 580 litrů a se zcela vyjmutými zadními sedadly se zvětší dokonce až na 1 760 litrů. Ovšem s rezervním kolem (jako v našem případě) jsou hodnoty o 95 litrů nižší.

Škoda Yeti sice po faceliftu ztratila svoji jedinečnost při pohledu zpředu, protože přední světla jsou nyní vcelku a příď pozbývá ty typické kulaté mlhovky s denním svícením, nepřišla ale o svoje dobré jízdní vlastnosti a pohodu na palubě. S menšími obavami ji také můžete vzít mimo silnice. Jen škoda, že nemá větší zavazadlový prostor, protože na to češi slyší, v tu chvíli bychom ji na silnicích potkávali opět mnohem častěji. Že by úkol pro novou generaci…?

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Yeti Outdoor
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 798 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: 4×4 (Haldex)
Výkon: 112 kW/152 koní v 4 300 – 6 200 ot./min
Točivý moment: 250 Nm v 1 500 – 4 200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.0 s
Maximální rychlost: 192 km/h
Převodovka: dvouspojková šestistupňová (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 10.6 / 6.8 / 8.0
Délka: 4 222 mm
Šířka: 1 793 mm
Výška: 1 691 mm
Rozvor: 2 578 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 540 kg
Objem zavazadlového prostoru: 321 / 1 665 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady