Elektromobilita je budoucnost, tvrdí to alespoň Evropská unie. Jakkoliv je její nástup umělý, má své výhody. Další výhody pro elektromobily se teď chystají na Slovensku, protože na rozdíl od aut se spalovacími motory (včetně plug-in hybridů) budou moci jezdit vyšší rychlostí anebo třeba autobusovými pruhy.
Slovensko je na tom s podporou elektromobility ještě hůř než Česká republika. Stejně jako my ji však nepodporuje žádnými velkými dotacemi, ale přesto chce elektromobily na silnice rozšířit více. Půjde na to ale jinak. Pro ekologická auta se teď u našich východních sousedů chystají změny. Podle mnohých jsou však kontraproduktivní. Tamní Ministerstvo hospodářství poslalo do připomínkového řízení návrh „Akčního plánu rozvoje elektromobility“. V této chvíli chce, aby se k němu vyjádřily relevantní instituce, odborníci a další subjekty.
Ministerstvo chce pro elektromobily výhody, které nicméně budou na úkor majitelů spalovacích aut. Slovensko chce přijít se zvýhodněnými sazbami pro parkování elektromobilů, podobně jako to třeba na modrých zónách funguje v České republice, kde auta s „elektrickými“ registračními značkami nemusí za parkování platit. V návrhu se mluví také o tom, že by mohla být vytvořena speciální parkovací místa pouze pro elektromobily. Podobně jako v ČR by elektrická auta mohla využívat i dálnice, kde by platila levnější dálniční známku nebo by po nich jezdila zdarma.
V návrhu slovenského ministerstva se mluví také o tom, že by pro auta se spalovacími motory byla na některých silnicích a dálnicích omezená rychlost. Na dálnici by to mohlo být ze současných 130 km/h i 110 nebo dokonce jen 100 km/h. Podobně to má i Rakousko, kde při tzv. stavu znečištění za dopravní značky „IG-L“ mohou auta se spalovacími motory jezdit maximálně 110 km/h, ale elektromobily mohou jet stále maximální povolenou rychlostí.
Mluví se také o tom, že elektromobily by na Slovensku mohly využívat autobusové pruhy. Samotné ministerstvo si nicméně prý uvědomuje, že taková výhoda musí být pouze dočasná, protože elektromobilů bude na silnicích přibývat. Jednou z možností je, že ji omezí časovým limitem (31. 12. 2027), tou druhou bude celkový počet elektromobilů ve slovenském vozovém parku (5 %).
Ve slovenských městech by mohly také vzniknout nízkoemisní zóny, do kterých by auta se spalovacím motorem musela za vjezd zaplatit, elektromobily by měly vjezd zdarma. Úředníci dodávají, že tamní obyvatelé by mohli mít výjimku a za vjezd ke svému domovu by platit nemuseli ani v případě. že budou mít auto na klasická fosilní paliva.
V pravém pruhu se táhne kamion za elektromotokárou, která šetří, aby vůbec někam dojela, oba jedou 90 a předjíždí je diesel 110. To nevymyslí nikdo jiný, než vymletý rudozelený dobroser :-)
A bude hůř…
Spalovákům sníží rychlost a elektra stejně 130 nejezdí, protože by daleko nedojela