Audi e-tron Sportback

Elektromobily čerpají po Evropě řadu výhod. Kromě osvobození od silniční daně a dalších daní, mají řadu výhod třeba i na dálnicích. Na těch českých mohou jezdit bez zaplacení elektronické dálniční známky, na těch rakouských mohou za určitých okolností překračovat rychlost.

Na českých dálnicích začala od letošního roku platit elektronická dálniční známka, ale pokud máte automobil s emisemi CO2 do 50 g/km, nepotřebujete ji a na dálnice můžete vyrazit bezpečně bez ní. Musíte dodržet pouze podmínku toho, abyste na svém autě měli speciální značky s počátečním „EL“, které taková auta při registraci dostanou.

Pokud máte běžné registrační značky nebo značky na přání, budete muset své auto registrovat. Pokud tak neučiníte, bude se na vás poplatek za užití dálnice vztahovat úplně stejně jako na jakékoliv jiné auto.

Přečtěte si také:  Elektromobily nemají dálnice zdarma automaticky. Musí mít speciální značky, jinak je potřeba je nahlásit na úřadu

Zajímavější je ovšem situace v Rakousku, protože tady mohou řidiči elektromobilů překračovat maximální povolenou rychlost. Týká se to úseků, kde platí zóna IG-L. Jde o části úseků dálnic, kde je rychlost omezena na 80 km/h nebo 100 km/h kvůli vysokému znečištění výfukovými plyny. V těchto úsecích bývá navíc rychlost kontrolována kamerami a také pokutována. Výše pokut bývá navíc hodně vysoká, dosahovat může klidně až 2000 eur. Sankci totiž dostanete nejen za nedodržení maximální povolené rychlosti, ale i za vědomé znečišťování životního prostředí.

Pokud ovšem máte elektromobil, který v místě jízdy nevypouští žádné emise, toto omezení rychlosti pro vás neplatí a můžete dále pokračovat až 130km/h rychlostí. Tedy za předpokladu, že to dovolí provoz. Zóny IG-L jsou totiž často právě v místech, kde je provoz velmi hustý.

Musí to však být pouze čistý elektromobil, který lokálně opravdu nevypouští žádné emise. Na hybridy, ale ani plug-in hybridy se tato výjimka nevztahuje.

Rakousko v současnosti zóny IG-L zavedlo na téměř pěti stovkách dálničních kilometrů, jedna velká je například kolem Salzburgu. Zdaleka to ovšem není hodnota konečná a Rakušané ji plánují stále zvyšovat.

Na rakouských dálnicích dávejte pozor na omezení rychlosti s dodatkem ‚IG-L‘. Pokuty jsou i 2x tak vysoké

Platilo to jen pro Rakušany, ale soudní rozhodnutí to má změnit

Výjimka pro elektromobily platila původně jen pro ty rakouské se speciální registrační značkou, elektromobily z jiných zemí se musely řídit maximální rychlostí udávanou značkou, nejčastěji 80 km/h. To se ale nelíbilo německému řidiči elektromobilu Tesla, který v omezení dostal pokutu za překročení rychlosti.

Nehodlal se s tím smířit a odvolával se tak dlouho, až případ skončil u Evropské komise. Ta nakonec rozhodla, že pokud by výjimka platila jen pro rakouské elektromobily, byla by to z pohledu EU diskriminace. Pokud tedy řidič elektromobilu se zahraniční registrací  splňuje potřebná kritéria, i on může jet původních 130 km/h.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Audi e-tron Sportback 55 (2020)

ÚAMK k tomu na svém webu uvádí: „Rakouská policie upozorňuje také prostřednictvím informací od evropských automotoklubů, včetně ÚAMK, že zahraniční motoristé bývají často mezi těmi, kdo nedodržují rychlost v IG-L zónách. Vzhledem k přeshraniční spolupráci Rakouska a ČR při vymáhání pokuty za dopravní přestupky, bude rakouská policie dále rozesílat pokuty i do zahraničí.“