renault-koleos-2009

Na pohled dobrý kup, ve skutečnosti past na peníze. Kterým dieselům byste se měli raději vyhnout?

Autor: Petr Pilný - Zdroj: autonews.com - Foto: Renault - 20. 7. 2025


Pořídit si ojetý crossover s naftovým motorem může na první pohled dávat dobrý smysl. Kombinace úsporného provozu, slušné dynamiky a často i delší životnosti působí lákavě, alespoň na papíře. Jenže realita může být mnohem složitější. Některé modely si totiž s sebou nesou konstrukční slabiny, které majitele po pár letech provozu mohou stát nemalé částky za opravy.

Odborníci z Automotive News upozornili na pět konkrétních SUV, která jsou na sekundárním trhu, ale z pohledu poruchovosti bývají problematická. Nejde o ojedinělé případy, tyto motorizace se v praxi často potýkají s vážnými technickými potížemi. A mnohé z nich mohou právě přijít pěkně draho.

Pozor byste si měli dát na tyto modely:

ModelRizikový motorRoky výroby
BMW X3 / X52.0d (N47)2007–2014
Ford Kuga2.0 TDCi (DW10)2008–2016
Nissan X-Trail2.0 dCi (M9R)2007–2014
Renault Koleos2.0 dCi (M9R)2008–2015
VW Tiguan2.0 TDI (EA189)2008–2015

Pojďme se na to, s jakými problémy byste se u těchto mohli nejčastěji setkat, podívat detailněji:

BMW X3 / X5 2.0d (motor N47)

  • Roky výroby s motorem N47: 2007–2014 (v X3 – E83 a F25, v X5 – E70, F15)
  • Problémový je hlavně motor N47D20, zejména ve verzích cca do roku 2011
  • Od roku 2014 byl motor postupně nahrazován novějšími jednotkami B47, které už mají robustnější rozvod

Čtyřválcový diesel N47 má poměrně nešťastnou konstrukci rozvodů, protože rozvodový řetěz je umístěn na zadní straně motoru. A to výrazně komplikuje a prodražuje opravy. Nezřídka totiž dochází k jeho vytažení nebo přetržení, a to už i při relativně nízkých nájezdech. Mezi další časté závady patří problémy s EGR ventily a vířivými klapkami v sání. BMW některé problémy řešilo v rámci svolávacích akcí a dalších servisních kampaní, ale mimo záruku už jdou opravy plně na účet majitele.

BMW_X3-2011
Foto: BMW

Ford Kuga 2.0 TDCi (motor DW10)

  • Roky výroby s problematickým motorem: 2008–2016 (1. a 2. generace Kuga)
  • Konkrétně motor DW10C a DW10F mívají problémy po 150 tis. km
  • Ve 3. generaci (od 2019) už Ford používá novější a spolehlivější agregáty

Peugeotem vyvinutý motor DW10 se u Fordu Kuga stal populární volbou, ovšem po letech provozu už se začínají objevovat jeho vážné problémy. Tím nejčastějším a jedním z nejvážnějších je dvouhmotový setrvačník. Jeho brzké opotřebení se projevuje vibracemi při jízdě, rachtáním a v extrému i nemožností správně zařadit. Velmi citlivé na palivo jsou i vstřiky Siemens a problém může působit i nesprávná regenerace DPF. Časté jsou také závady váhy vzduchu a turbodmychadle, které se rychle opotřebuje, pokud se olej nemění dostatečně často, což znamená mnohem častěji než předepisuje výrobce.

Ford-Kuga_2010
Foto: Ford

Nissan X-Trail 2.0 dCi (motor M9R)

  • Roky výroby s rizikovým motorem: 2007–2014 (2. generace T31)
  • Motor M9R (vyvinutý Renaultem) trápil modely z této generace
  • Od roku 2015 (T32) už Nissan používá jiné motory, problémy nejsou tak časté

Motor M9R trpí nejen na opotřebení rozvodového řetězu, ale i na slabou konstrukci hlavy válců. Ta je náchylná k deformacím při přehřátí motoru, což bývá důsledek závadného termostatu nebo chybné funkce chladiče. U mnoha kusů dochází i k opakovaným únikům oleje kvůli netěsnícím víkům ventilů. Problémem bývá také rozvodový řetěz, u kterého mechanici, kteří tyto motory znají, doporučují preventivní výměnu už kolem 100 až 120 tisíc kilometrů.

nissan-x-trail
Foto: Nissan

Renault Koleos 2.0 dCi (motor M9R)

  • Roky výroby s motorem M9R: 2008–2015 (1. generace Koleos)
  • Stejně jako u X-Trailu – po roce 2015 dochází ke změnám v technice
  • Novější generace (od 2017) mají odlišné konstrukční řešení a některé motory Nissan-Renault nahrazují 1.7 Blue dCi

Stejně jako u Nissanu X-Trail, i u Renaultu je použit motor M9R. Koleos je navíc specifický horší dostupností některých náhradních dílů, což může prodlužovat dobu oprav. Mechanici také často upozorňují na nadměrné opotřebení turbodmychadla, problémové těsnění pod hlavou válců a opakující se výpadky elektroniky související s řídicí jednotkou motoru.

renault-koleos
Foto: Renault

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI (motor EA189)

  • Roky výroby s motorem EA189: 2008–2015
  • EA189 je hlavním aktérem emisní aféry „Dieselgate“
  • Po roce 2015 přešel VW na motor EA288 (u nové generace Tiguan), který je výrazně spolehlivější

Motor EA189, který používá koncern Volkswagen napříč prakticky všemi svými modely, se stal známým nejen kvůli emisnímu skandálu (odstartoval aféru Dieselgate), ale i kvůli reálným technickým neduhům. Vedle špatně dimenzovaného DPF filtru a problematického EGR ventilu trpí tyto motory i na opotřebení vačkových hřídelí. U některých modelů se objevuje únik chladicí kapaliny do válců. Zvláštní pozornost by měla být věnována i palivovému systém. Při používání nekvalitního paliva může dojít k poškození vysokotlakého čerpadla, což obvykle znamená opravu v řádech desítek tisíc korun.

VW_Tiguan
Foto: Volkswagen

Diesel nemusí být špatně. Ale chce to vybírat obezřetně

Výše zmíněné modely nejsou důkazem, že dieselové motory jako celek nemají smysl. Spíš připomínkou, že ne všechny varianty jsou z dlouhodobého hlediska výhodné. Pokud uvažujete o koupi ojetého SUV s dieselem, doporučuje se důkladná kontrola konkrétního vozu – ideálně zkušeným mechanikem, který není spojený s prodejcem. Takový krok může ušetřit tisíce korun a hlavně nervy.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru