Ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl představili plán stavební sezony 2023 na dálnicích a silnicích I. třídy. Stavební sezona již běží naplno, takže se aktuálně staví rekordních 265,2 km nových dálnic a silnic I. třídy na celém území ČR.
„Rekordní rozestavěnost dálničních a silničních staveb pokračuje i v roce 2023. Pracuje se na celkem 265,2 kilometrech, konkrétně na 158 kilometrech dálnic a 107,2 kilometrech silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se navíc nachází dalších 85,3 km dálnic a silnic I. třídy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Díky vysoké rozestavěnosti se v příštích 2 letech otevře 133,5 kilometrů nových dálnic na zelené louce. Zprovozníme také 82 kilometrů silnic I. třídy.
Například jde o D6 u Krupé, D49 mezi Hulínem a Fryštákem, D3 v úseku Úsilné – Kaplice nádraží či část D55 z Babic do Bzence. Řidičům se otevřou letos nové úseky i na D48 a dálnici D7. Ze silnic I. třídy zmiňme např. obchvat Karviné, úsek na I/36 Časy-Holice, obchvat Doudleb nad Orlicí, Mošnova, Bludova či Jaroměře a I/27 v úseku Šlovice – Přeštice.
Stavba dálnice D6 u Hořesedel začala. Je to další krok ke kompletní dálnici do Karlových Varů
„Dobrou zprávou v dnešní době je i proinvestiční stavební rozpočet pro letošní rok, kdy jen ŘSD má k dispozici 65,5 miliard korun. Je to důležitý krok k oživení ekonomiky a konkurenceschopnosti České republiky v Evropě,“ doplňuje ministr Kupka.
„Stavební práce se zcela nezastavily ani přes zimu a díky tomu se nám daří na všech hlavních stavbách dodržovat harmonogram výstavby. V letošním roce chceme rozestavět hlavně úseky na dálnicích D35, D55 a příhraniční úsek hradecké D11. Pokračovat bude i výstavba důležitých obchvatů měst a obcí, které odvádí tranzitní dopravu z jejich center,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Mezi hlavní stavby v roce 2023 můžeme řadit:
- další úseky D35 (D35 Hořice – Sadová, D35 Vysoké Mýto – Džbánov, D35, Janov
- Opatovec a D35 tunel Homole),
- úsek D11 z Trutnova na státní hranice s Polskem, který by se měl dostat do fáze realizace,
- výstavba D55 se přesune dále do oblasti Olomouce a Kokor.
A kde je dokončení D52 do Rakouska? Úsek do Pohořelic je hotov od roku 1996 a to v roce 1998 podepsal Zeman s rakouskou stranou memorandum k dokončení spojení. Od té doby velké NIC jen obstrukce a výmluvy kolem ochrany přírody. Přitom jde o tranzitní tah z Polska a Pobaltí na Rakousko a Itálii. Odpůrci stavby však nechápou, že objem dopravy tu bude i bez dálnice.