EQS je prvním luxusním sedanem s elektrickým pohonem značky Mercedes-EQ, která tímto modelem nově definuje další důležitý segment vozidel. EQS navíc jako první model vychází z modulární platformy pro elektromobily luxusní a vyšší třídy. Řidiče i cestující nadchne dokonalým spojením vyspělé techniky, designu, funkčnosti a konektivity. Jako první budou na trh uvedeny verze EQS 450+ s výkonem 245 kW a EQS 580 4MATIC s výkonem 385 kW.
Mercedes-Benz pracuje v rámci své strategie Ambition 2039 na tom, aby za méně než 20 let nabízel flotilu nových vozů s neutrální bilancí emisí CO2. Již do roku 2030 hodlá společnost prodávat více než polovinu svých vozů s elektrickým pohonem – mezi ně patří jak elektromobily, tak i plug-in hybridní verze. Mercedes-Benz v mnoha oblastech myslí již dnes na zítřek a tomu odpovídá i trvale udržitelná koncepce modelu EQS. Tato vozidla jsou vyráběna s neutrální bilancí emisí CO2 a používají materiály přispívající k šetrnému využívání surovin, například koberce z recyklované příze. Mercedes-Benz totiž zohledňuje celý hodnotový řetězec tvorby od vývoje přes síť dodavatelů až po vlastní výrobu. Společnost Mercedes-Benz AG si na základě vědeckých poznatků nechala schválit své cíle pro ochranu klimatu organizací Science Based Targets Initiative (SBTI).
Odborníci na aerodynamiku dosáhli v úzké spolupráci s designéry rekordně nízkého součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,202 díky pečlivé práci na všech detailech a na základě účelně navrženého designu. EQS má nejlepší aerodynamiku na světě mezi sériově vyráběnými vozy. Z toho profituje především dojezd. EQS patří mezi nejlepší také akustickým komfortem. K tomu významně přispívá velmi nízká hladina aerodynamického hluku.
EQS dosahuje vynikající úrovně rovněž z hlediska rekuperace. Na maximálním zpomalení 5 m/s² v rekuperačním režimu DAuto se rekuperace podílí až 3 m/s² (2 m/s² mají na svědomí brzdy). Vůz díky tomu dokáže zpomalovat až do úplného zastavení, aniž by řidič musel sešlápnout pedál brzdy. Tato rekuperační strategie navíc prodlužuje dojezd a zvyšuje rekuperační výkon (až 290 kW). Vůz tímto způsobem zpomaluje i za rozpoznaným vpředu jedoucím vozidlem až do jeho zastavení, například na semaforech. Inteligentní rekuperace se přizpůsobuje aktuálním podmínkám za pomoci asistenta ECO a funguje předvídavě, přičemž zohledňuje mimo jiné dopravní situaci nebo topografii. Řidič si kromě toho může páčkami na volantu manuálně nastavit tři stupně rekuperace, případně funkci setrvačné jízdy.
EQS s dojezdem až 770 kilometrů (podle metodiky WLTP) a výkonem až 385 kW splňuje i v oblasti pohonu požadavky na progresivní luxusní sedan v segmentu Třídy S. Plány počítají také se sportovní verzí o výkonu až 560 kW. Všechny verze modelu EQS mají elektrický hnací řetězec (eATS) na zadní nápravě, u verzí s pohonem všech kol 4MATIC je jednotka eATS navíc i na přední nápravě.
S modelem EQS bude uvedena na trh nová generace akumulátorů s výrazně vyšší hustotou energie. Větší z obou akumulátorových sad má využitelnou kapacitu 107,8 kWh. To je o cca 26 procent více než u modelu EQC. Inovativní software pro řízení sady akumulátorů z vlastního vývoje umožňuje bezdrátové dálkové aktualizace. Systém řízení energie tak zůstane aktuální po celou dobu životnosti vozidla. V chemickém složení akumulátorových článků se snížil podíl kobaltu u katod na deset procent.
EQS lze na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem nabíjet výkonem až 200 kW. Již po 15 minutách rychlého nabíjení je do akumulátorů dodáno dostatečné množství elektrické energie pro ujetí dalších 300 kilometrů (WLTP). Doma nebo na veřejných nabíjecích stanicích umožňuje palubní nabíječka modelu EQS komfortní nabíjení střídavým proudem o výkonu až 22 kW. V Japonsku bude model EQS nabízen také s funkcí dvousměrného nabíjení. V závislosti na lokalitě se automaticky aktivují programy pro inteligentní nabíjení a funkce, které minimalizují zatížení akumulátorových článků při nabíjení.
Mercedes-Benz zaručuje certifikáty o původu, že množství elektrické energie odebrané při nabíjení prostřednictvím služby Mercedes me Charge bylo do elektrické sítě dodáno z obnovitelných zdrojů. Toto tzv. zelené nabíjení je od roku 2021 pevnou součástí nabídky Mercedes me Charge. Mercedes me Charge však nabízí ještě více. Stačí přijet ke vhodné nabíjecí stanici3, otevřít víko, zasunout vidlici a elektrický proud začne okamžitě téct. Tak jednoduše probíhá proces nabíjení vozu EQS se službou Plug & Charge. Mezi další přednosti patří nejhustější síť s více než 500 000 nabíjecími přípojkami v 31 zemích, z toho se více než 200 000 nachází v Evropě. V rámci služby IONITY Unlimited mohou všichni evropští zákazníci programu Mercedes me Charge nabíjet v síti rychlonabíjecích stanic bezplatně po dobu jednoho roku od aktivace.
Navigace s elektrickou inteligencí plánuje na základě mnoha faktorů nejrychlejší a nejkomfortnější trasu včetně zastávek pro nabíjení a dynamicky reaguje například na dopravní zácpy nebo změny jízdního stylu řidiče. Novinkou ve výbavě modelu EQS je vizualizace v informačním systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience), která ukazuje řidiči, zda je disponibilní kapacita akumulátorů postačující k návratu do místa startu bez nabíjení. Při výpočtu trasy jsou preferovány manuálně zadané nabíjecí stanice podél trasy. Navrhované nabíjecí stanice lze naopak vyloučit. Pro každou zastávku pro nabíjení se vypočítávají pravděpodobné náklady na nabíjení.
Model EQS je sice blízkým příbuzným nové Třídy S, jeho základem je však platforma pro elektromobily. Naprosto nová koncepce umožnila důsledný účelný design. EQS se již na první pohled výrazně odlišuje od vozidel se spalovacím motorem, a to designem „cab forward“ s motivem jednoho oblouku a splývající zádí. Designová filozofie smyslné čistoty kombinovaná s progresivním luxusem se odráží ve velkoryse tvarovaných plochách, minimalizovaných spárách a plynulých přechodech (Seamless Design).
Příď tvoří ucelený černý panel. Inovativní světlomety propojené světelným pásem a sytě černým panelem masky chladiče vytvářejí nezaměnitelnou tvář. Exkluzivitu černého panelu s centrální hvězdou Mercedesu místo klasické masky chladiče lze ještě zvýšit. Na přání se totiž dodává s trojrozměrným vzorem s motivy hvězdy. Tato speciální povrchová úprava se znakem Mercedes-Benz je k dispozici ve spojení s vnějšími výbavami AMG Line nebo Electric Art a využívá motiv původní hvězdy, která je od roku 1911 chráněná jako ochranná známka společnosti Daimler-Motorengesellschaft.
EQS nabízí jako první Mercedes-Benz možnost aktivace zcela nových funkcí vozidla v mnoha funkčních oblastech prostřednictvím bezdrátových aktualizací OTA (Over-the-Air Updates). Počáteční nabídka zahrnuje dva speciální jízdní režimy pro mladé řidiče a servisní personál, jednoduché hry a demo program „The Best or Nothing“. Zákazník si tak může i po zakoupení nového vozidla EQS přizpůsobovat původní konfiguraci mnoha prvků výbavy svým individuálním požadavkům. Možná bude rovněž aktivace řízení zadní nápravy s větším úhlem otočení kol 10°. Kromě klasického zakoupení jednotlivých funkcí se připravují také nabídky předplatného, přechodná aktivace nebo bezplatná zkušební fáze.
Mercedes-Benz přistupuje komplexně také k problematice kvality vzduchu v modelu EQS prostřednictvím systému ENERGIZING AIR CONTROL PLUS, postaveného na filtraci, senzorice, konceptu zobrazování a klimatizaci vzduchu. Filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) zbavuje vzduch přiváděný zvenčí jemného prachu, nejmenších částic, pylu a dalších látek, a to s velmi vysokou účinností filtrace. Oxid siřičitý, oxidy dusíku i pachy eliminuje vrstva aktivního uhlí. Filtr HEPA má certifikaci „OFI CERT“ ZG 250-1 dokládající účinnost likvidace virů a bakterií. Funkce klimatizace před jízdou zajistí, že bude řidič spolu s cestujícími nastupovat do interiéru s již vyčištěním vzduchem. MBUX navíc informuje o koncentracích jemného prachu venku a uvnitř vozu. Podrobné údaje poskytuje samostatné menu Air Quality. Při snížené kvalitě venkovního vzduchu může systém řidiči také doporučit, aby zavřel boční okna nebo posuvné střešní okno.
Na přání může být EQS vybaveno automatickými komfortními dveřmi vpředu a vzadu. Přichází-li řidič k vozu, vysunou se nejprve kliky dveří. Při dalším přiblížení se automaticky otevřou dveře řidiče. Prostřednictvím systému MBUX má řidič navíc možnost nastavit si dálkově ovládané otvírání zadních dveří, aby mohly například děti nastoupit do vozu u školy.
EQS je vysloveně inteligentním automobilem, který v závislosti na výbavě disponuje až 350 senzory pro snímání vzdálenosti, rychlosti, zrychlení, světelných podmínek, srážek, teploty, obsazenosti míst, mrkání řidiče nebo hovoru cestujících. Velké množství informací zpracovávají řídicí jednotky, které na základě algoritmů přijímají bleskurychlá rozhodnutí. Jsou doslova jeho mozkem. Nové EQS dokáže získávat nové zkušenosti a rozšiřovat své schopnosti, protože má díky umělé inteligenci dovednost učit se.
Díky komplexní inscenaci zvuku je změna paradigmatu od spalovacích motorů k elektromobilu v modelu EQS také slyšitelná. Různé zvukové světy umožňují individuální akustické nastavení. Ve spojení s audiosystémem Burmester Surround Sound disponuje EQS dvěma zvukovými světy Silver Waves a Vivid Flux. Uživatelé si je mohou vybrat jako Sound Experiences (zvukové zážitky) na centrálním displeji, kde je lze také deaktivovat. Další zvukový svět, Roaring Pulse, může být zpřístupněn „na dálku“ pomocí technologie „Over-the-Air“. V rámci příslušného zvukového světa se pohybuje rovněž interaktivní jízdní zvuk, který do interiéru dodávají reproduktory audiosystému.
Novinkou v systému ENERGIZING COMFORT jsou tři programy ENERGIZING NATURE: lesní mýtina, hučení moře a letní déšť. Tyto programy nabízejí podmanivé zážitky z poslechu zvuků ve vozidle, které ohromujícím způsobem imitují realitu. Uklidňující zvuky vznikly ve spolupráci s hudebníkem Gordonem Hemptonem, který se zaměřuje na přírodní zvuky. Stejně jako ostatní programy systému ENERGIZING COMFORT jsou i tyto nové zvukové reprodukce doprovázeny příjemným dekoračním osvětlením a vizuálními prvky, které oslovují další smysly.
K mimořádné ovladatelnosti a dynamice modelu EQS přispívá standardně dodávané natáčení zadní nápravy s úhlem otočení kol až 4,5°. Alternativně si mohou zákazníci objednat natáčení zadní nápravy, u něhož se zadní kola otáčejí do stran až o 10°. Tuto variantu lze navíc aktivovat dodatečně prostřednictvím bezdrátových aktualizací OTA (Over-the-Air). Průměr otáčení více než pětimetrového sedanu se tím zmenší na 10,9 metru, což je průměr otáčení mnoha modelů kompaktní třídy. Na centrálním displeji jsou v menu jízdních režimů zobrazovány příslušné úhly otočení kol na zadní nápravě včetně předpokládané trajektorie jízdy vozu.
Díky výkonným senzorům pro snímání okolí vozidla dokážou parkovací asistenční systémy podporovat řidiče v mnoha oblastech při manévrování. Pomocí asistenta pro dálkové parkování zajede řidič s vozem na parkovací místo s chytrým telefonem v ruce. Stejným způsobem probíhá i vyjetí z parkovacího místa. Model EQS je po technické stránce připraven na realizaci systému INTELLIGENT PARK PILOT s funkcí Automated Valet Parking (AVP, úroveň 4 podle SAE) pro automatické zaparkování vozu. Společně s potřebnou výbavou na přání a příslušnou službou Connect (v závislosti na zemi) disponuje vozidlo technikou pro zcela automatizovanou jízdu bez řidiče v parkovacích budovách, vybavených infrastrukturou AVP, včetně zaparkování a následného vyjetí z parkovacího místa. Tato funkce bude zavedena do nabídky, jakmile národní legislativy tento druh provozu umožní.
Revoluční technika světlometů DIGITAL LIGHT (standardně od stupně výbavy Advanced Plus) umožňuje promítání pomocného značení nebo výstražných symbolů na vozovku. Novinkou jsou dvě asistenční funkce1 pro signalizaci zahájení kooperativní změny jízdního pruhu a upozornění/směrový pokyn, pokud asistenční systémy pro jízdu v jízdním pruhu a sledování slepého úhlu rozpoznají nebezpečí. DIGITAL LIGHT má v každém světlometu jeden světelný modul se třemi extrémně výkonnými diodami LED, jejichž světlo je odráženo a usměrňováno soustavou 1,3 milionu mikrozrcadel. Na celé vozidlo tedy vychází rozlišení více než 2,6 milionu pixelů.
DRIVE PILOT, dodávaný na přání, umožní modelu EQS vysoce automatizovanou jízdu v husté dopravě nebo dopravních kolonách na vhodných úsecích dálnic, nejprve v Německu rychlostí až 60 km/h. Řidiči tímto usnadněním získají čas věnovat se vedlejším činnostem2, například surfování na internetu nebo vyřizování elektronické pošty ve své pojízdné kanceláři.
Absolutní dominantou interiéru je MBUX Hyperscreen (výbava na přání). Tato velká, klenutá zobrazovací jednotka sahá v ladném oblouku téměř od jednoho střešního sloupku A k druhému. Pod jedním krycím sklem jsou umístěny tři displeje, které tak vizuálně splývají v jeden celek. Spolujezdec má vlastní zobrazovací a ovládací zónu na 12,3“ displeji OLED. Zábavní funkce jsou však na něm za jízdy k dispozici pouze v rámci specifických legislativních předpisů v příslušné zemi. Mercedes-EQ přitom sází na inteligentní kamerový systém. Jakmile kamera rozpozná, že se řidič dívá na displej spolujezdce, dojde při určitém zobrazovaném obsahu k automatickému snížení jasu obrazovky.
MBUX se díky svému učenlivému softwaru dokáže zcela přizpůsobit svému uživateli a nabízet mu individualizované návrhy pro velký počet informačních, zábavních a komfortních funkcí, jakož i funkcí vozidla. V tzv. nulové vrstvě, v nejvyšší úrovni spadající do zorného pole řidiče, jsou osobě za volantem nabízeny nejdůležitější aplikace v závislosti na situaci a kontextu.
Nejnovější generace asistenčních systémů zahrnuje četné funkce pro podporu řidiče. Novinkou je například dodatečné upozornění systému ATTENTION ASSIST na mikrospánek. Tato funkce analyzuje mrkání řidiče kamerou na displeji řidiče (pouze ve spojení se systémem MBUX Hyperscreen). Ukazatel asistenčních systémů na displeji řidiče srozumitelně zobrazuje činnost asistenčních systémů v celoplošném náhledu.
Principy integrální bezpečnosti, zejména pasivní bezpečnosti, platí nezávisle na platformě. EQS proto disponuje stejně jako všechny ostatní vozy Mercedes-Benz odolným skeletem prostoru pro cestující, speciálními deformačními zónami a moderními zádržnými systémy. Systém PRE-SAFE se dodává standardně. Elektromobilová platforma modelu EQS vytvořila nové možnosti i pro jeho bezpečnostní koncept. Sada akumulátorů mohla být uložena na výhodném místě v podlaze vozidla, kde je chráněna v případě kolize. Chování karoserie při čelním nárazu bylo možné optimalizovat, protože se v přídi nenachází velký blok spalovacího motoru. Kromě standardních bezpečnostních testů uskutečnilo Technické centrum pro bezpečnost automobilů TFS (Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit) řadu dalších specifických testů celého vozidla i rozsáhlé testy komponentů.