mercedes-benz-500e-w124-historie- (4)
Foto: Mercedes-Benz

Letos v únoru je to přesně 30 let od doby, kdy Mercedes-Benz začal prodávat supersedan, na němž spolupracoval s Porsche. Osmiválcový Mercedes-Benz 500E byl luxusní, nenápadný, přesto opravdu rychlý.

Mercedes-Benz generace W124 byl modelem, na jehož vývoji německá automobilka rozhodně nešetřila a dala si na něm opravdu záležet. A vyplatilo se to, vždyť tyto klasické mercedesy najížděly miliony kilometrů jako taxíky nebo služební auta. Jde o předchůdce třídy E, respektive se do ní v rámci jednoho z faceliftů přejmenoval. Vždy však šlo hlavně o luxusní modely, nikoliv sportovní. To ovšem neznamená, že nevznikly i velmi výkonné verze.

Přečtěte si také:  Nový Mercedes-Benz Třídy C se představuje. Designově i technologicky navazuje na Třídu S

Mercedes-Benz uvedl generaci W124 v roce 1984 a ve výrobě ji nechal až do roku 1997, kdy ho vystřídala generace s označením W210 (tzv. „masařka“). Německá automobilka uvedla auto proti tehdejším konkurentům v podobě už pomalu končícího BMW řady 5 (první generace: E28) a Opelu Senator A. Audi nepočítáme, protože v té době ještě úplně prémiovou automobilkou nebylo, ačkoliv už tehdy nabízelo pětiválcové, turbem přeplňované motory i legendární pohon všech čtyř kol quattro. Navíc první osmiválec v modelu Audi V8 představila až v roce 1988.

Konkurence W124 samozřejmě nespala a tak v roce 1987 (a vyráběla se do roku 1996) přišla na trh nová generace BMW řady 5 (E34). Nová pětka nabízela stejně jako Mercedes-Benz W124 čtyřválcové, šestiválcové a osmiválcové motory (mercedes měl navíc i řadové pětiválce), ale také vrcholnou a opravdu rychlou verzi BMW M5 (ostatně stejně jako už v předchozí generaci). Na tu ale trojcípá hvězda neměla z výroby adekvátní odpověď, protože modely AMG tehdy byly ještě „netovární“, AMG byl ještě v tu dobu pouhý úpravce.

Mercedes-Benz tak na rychlý a sportovní mnichovský sedan, který dokázal zrychlit z místa na stovku za šest sekund a jel až k 250 km/h, musel reagovat. V říjnu roku 1990 představil na pařížském autosalonu sedan E500. Oproti běžné W124 měl rozšířené rozchody kol, rozšířené blatníky, trochu jiné nárazníky a přední mlhovky, ale hlavně velký osmiválcový motor pod kapotou. Oproti běžným modelům byl z motorového prostoru přesunut akumulátor dozadu do blatníku v kufru, přičemž v druhém blatníku bylo vyvažovací závaží. I díky tomu se zlepšila trakce a navíc bylo vylepšeno rozložení hmotnosti na 53:47. Na první pohled bylo sice poznat, že nejde o běžnou W124, ale i tak to bylo opravdu velmi decentní a do světa to nijak nekřičelo. To si ostatně můžete prohlédnout ve fotogalerii i ve vide.

O pohon se staral atmosféricky plněný pětilitrový osmiválec s výkonem 240 kW/326 koní a s točivým momentem 480 Nm. Poháněna byla přes automatickou čtyřstupňovou převodovku zadní kola. Akceleraci z 0 na stovku zvládl tento supersedan za 6,1 sekundy a jel až 260 km/h.

I když to byla odpověď na BMW M5, nešlo o přímé konkurenty. Mercedes-Benz 500E neměl být čistě sportovní sedan, ale spíše rychlé auto. A i proto byl napěchovaný výbavou. Sedadla byla anatomická, čalouněná kvalitní kůží a s elektrickým ovládáním. Stejně tak byla elektricky ovládaná všechna okna, ale třeba i roletka na zadním skle. Nechybělo ani vyrovnávání světlé výška na zadní nápravě, dvouzónová automatická klimatizace nebo stěrače na předních světlometech.

Přečtěte si také:  Už zase přijde o řidičák. Řidič jel po D1 skoro 200 km/h a pro policii rozhodně není neznámý

V dobových testech se mluvilo o tom, že auto je opravdu rychlé, ale také, že mohlo mít výkonnější brzdy. A to i přesto, že Mercedes-Benz 500E dostal kompletní brzdový systém s 300mm kotouči vpředu z Mercedes-Benzu 500 SL (generace R129, tedy legendární „žehličky“). Automobilka ovšem tyto stesky vyslyšela a při modernizaci v roce 1993 je vyměnila za větší 320mm kotouče z modelu 600 SL, tedy z dvanáctiválcového modelu.

1992 Mercedes-Benz 500E (W124.036), rear right.jpg
Foto: Mr.choppers, CC BY-SA 3.0, Odkaz na původní foto

Zajímavé bylo i to, jak a kde se Mercedes-Benz 500E vyráběl. Nevznikal totiž v továrnách automobilky Mercedes-Benz, ale výroba probíhala ve spolupráci s Porsche (to ho má i ve svém depozitáři). To totiž mělo mělo (a dosud má) továrnu nedaleko a navíc mělo volné kapacity.

Proces výroby byl docela složitý. Mercedes-Benz dodával do továrny Porsche díly potřebné ke stavbě karoserie, která se pak v surovém, ale již v poskládaném stavu odvezla zpět do Sindelfingenu, kde byla nalakována. A pak byla opět odvezena zpět do Zuffenhausenu, kde se do ní pak montovaly rozšířené nápravy, motor, převodovka i vše ostatní. Aby toho nebylo málo, hotové auto se potom opět převáželo do Sindelfingenu na finální výstupní kontrolu. Výroba jednoho auta tak zabrala poměrně značných 18 dní.

Přečtěte si také:  Ferrari F40, Maserati MC12, Lamborghini Aventador SVJ 63 a další sportovní auta se sešla na českém sraze

Mezi lety 1990 až 1995 bylo vyrobeno přesně 10 479 kusů, z čehož 1528 aut putovalo do USA, 1184 do Japonska, 29 do Velké Británie a 45 do Kanady.

Mercedes-Benz 500E (1990-1995) – technické údaje
Typ motoru: zážehový osmiválec, 4 ventily na válec, rozvod 4xOHC
Objem motoru: 4973 cm³
Výkon: 240 kW/326 koní při 5700 ot./min
Točivý moment: 480 Nm při 3900 ot./min
Pohotovostní hmotnost: 1710 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s
Maximální rychlost: 260 km/h