mercedes-benz-300e-w124

Máte doma jeden z těchto youngtimerů? Rozhodně jej neprodávejte, jeho cena poroste

Autor: Radim Plachý - Zdroj: carVertical - 5. 9. 2021


Levně kpupit a draze prodat. To je životní krédo, kterým se řídí každý makléř, realitní agent nebo prodejce automobilů. A právě u aut v posledních letech stoupá obliba youngtimerů a veteránů. To, co jste před pár lety mohli koupit za babku, dnes prodáte za slušné peníze. A jaká auta byste měli koupit teď, aby se vám to ještě vyplatilo? Máme pro vás 10 tipů.

Alfa Romeo GTV (1993 – 2004)

Alfa Romeo mívala vždy zajímavý design. Designéři často upřednostňovali odvážné a neobvyklé řešení, které se jen tak neokouká a jedním z opravdu typických příkladů je kupé Alfa Romeo GTV.

Alfa Romeo GTV byla k dispozici s benzínovým čtyřválcem, ale i šestiválcem Busso. A to je motorářský skvost. Ideálně se tedy dívejte právě po něm. Přestože – stejně jako u většiny jiných italských automobilů – jeho hodnota neroste stejným tempem jako u německé konkurence, dobře udržované verze dnes stojí i více než 30 000 eur.

Pozor ale při výběru auta, podle kontroly a zpráv o historii automobilů carVertical mělo až 29 % těchto automobilů různé chyby, které mohly ovlivnit správné fungování vozidla. Vybrat ten správný kus tak nebude jednoduché a chtělo by to s sebou zkušeného mechanika.

Alfa Romeo GTV 20TB.jpg
Foto: Wikimedia Commonns – HIroshi TanitaOwn work, CC BY-SA 4.0, odkaz

Audi V8 (1988 – 1993)

Audi A8 je dnes technickým a technologickým vrcholem značky, ale ještě před ním tu bylo Audi V8. Elegantní sedan byl k dispozici – jak název napovídá – pouze s benzinovým motorem V8. Ten bylo možné kombinovat s manuální nebo automatickou převodovkou.

Audi V8 není tak vytříbené jako BMW řady 7, ani prestižní jako tehdejší Mercedes-Benz třídy S, ale je významné z jiných důvodů. Audi V8 položilo základy toho, jak automobilku Audi vnímáme dnes a připravilo půdu pro první generaci Audi A8. Audi V8 je mnohem vzácnější než ostatní modely, takže není překvapením, že hodnota luxusního sedanu začala růst.

audi-v8
Foto: Audi

BMW 540i (1992 – 1996)

BMW řady 5 je už desetiletí jednoznačně etalonem jízdních vlastností, ale i luxusu mezi manažerskými sedany. Generace E34 není výjimkou, navíc je to první generace, kam se montovaly i velké vidlicové osmiválce. A právě nejvýkonnější osmiválcové BMW 540i by nemělo ujít vaší pozornosti.

Osmiválcové 540i bylo k dispozici pouze několik let. Výsledkem je, že je v Evropě a USA mnohem vzácnější než BMW M5, které mělo „jen“ šestiválec. Zatímco hodnota BMW M5 už vystoupila vysoko, BMW 540i se ještě drží relativně nízko, ale to určitě nepotrvá dlouho.

bmw e34
Foto: Pavel Srp

Jaguar XK8 (1996 – 2006)

Jaguar XK8, který debutoval v 90. letech, přišel na trh jako kupé a kabriolet. Nabízí různé motory a výbavu, ale dostatek stylu má ve všech verzích.

Jaguar XK8 byl jedním z prvních skutečně moderních Jaguarů, který zvedl laťku nejen v rovině kvality, technologiích, ale také v zůstatkové hodnotě. Připravte se na to, že za dobře udržovaný model, o který se majitel staral opravdu ukázkově, utratíte nejméně 15 000 až 20 000 eur. Pořídit ale můžete také vrcholný (a výrazně dražší) Jaguar XK-R, u něhož je předpoklad růstu hodnoty ještě vyšší.

Podle kontroly historie vozidla společností CarVertical však 29 % automobilů tohoto modelu mělo při kontrole nějaké vady a 18 % mělo pozměněný stav ujetých kilometrů.

1997 Jaguar XK8 Coupe Automatic 4.0 Front.jpg
Foto: Wikimedia Commonns – VauxfordOwn work, CC BY-SA 4.0, odkaz

Land Rover Defender (Série I, Série II)

Land Rover navrhl první generaci modelu Defender jako víceúčelové, praktické řešení pro ty, kteří se starají o farmy či podnikají v zemědělství. Jeho základní design a schopnost zdolat jakoukoliv i těžko představitelnou překážku je dnes legendární.

Dnes může hodnota vozidel ze Série I a Série II překvapit. Dá se totiž sehnat už od 10 000 až 15 000 eur, ale modely, které prošly renovací nebo jsou v prvotřídním původním stavu, stojí i přes 30 000 eur.

Podle kontroly historie automobilů, mělo 15 % kontrolovaných vozidel nějakou vadu a jen 2 % měly změněný stav počítadla kilometrů.

Landrovers2a.jpg
Foto: Wikimedia Commonns – CC BY-SA 3.0, odkaz

Mercedes-Benz W124: E300, E320, E420 (1992 – 1996)

Mercedes-Benz uvedl do života více než dva miliony W124 v relativně dlouhém výrobním cyklu. Některé z nich už svůj život skončily na skládce, jiné jsou ale stále mezi námi a pořád jezdí.

Nejcennější W124 byly samozřejmě modely 500E nebo E500 (v závislosti na roku výroby). Nicméně pokud se podíváme i na slabší motorizace – zejména E 300, E 320 a E 420, i ty mají potenciál výraznějšího cenového růstu.

Analýza automobilů ukázala, že jen 14 % těchto automobilů mělo vady a jen 5 % mělo stočený tachometr.

mercedes-benz_300e-w124-youngtimer
Foto: Pavel Srp

Saab 9000 CS Aero (1993 – 1997)

Saaby byly vždy výjimečné, a to jak svým designem, tak i technikou. Důraz byl kladen na bezpečnost cestujících, ale také své turbomotory.

Saab 9000 CS Aero je víc než jen sedan střední velikosti. Jako vrchol nabídky byl v rámci výroby model představen až poměrně pozdě a vlastně činil takovou pomyslnou tečku na konci věty nebo příběhu.

Saab 9000 CS Aero je, jak by se dalo předpokládat, v dnešní době dosti vzácné auto. Ačkoliv Saab neprozradil, kolik se jich opravdu vyrobilo, tento konkrétní model může být solidní investicí.

1995 Saab 9000 CS Aero in red, front left (CPW).jpg
Foto: Wikimedia Commonns – Mr.choppersOwn work, CC BY-SA 3.0, odkaz

Toyota Land Cruiser (J80, J100)

Toyota za sebe vždy nechala promluvit svá auta a jejich majitele. Ti dodnes jednomyslně tvrdí, že Toyota Land Cruiser je jedním z nejlepších off-roadů na světě.

Teď nás budou zajímat modely Land Cruiser J80 a J100. I když jsou to oba modely Land Cruiser, mají více technických a technologických rozdílů, než by se mohlo na první dojem zdát. J80 (na foto) dokázala skloubit jednoduchost s každodenní praktičností. J100 byla podstatně luxusnější, navržená na delší cesty, ale určitě ne s menším talentem vyhrabat se z bláta či jámy.

A protože šlo o spolehlivé modely, tak i ty, které zažily nejdrsnější a nejodlehlejší kouty světa, mohou stát i 40 000 eur.

Analýza automobilů a zpráv o historii od carVertical ukázala, že 36 % modelů vykazovalo chyby a 8 % mělo upravený tachometr.

Reflection on the Salar de Uyuni, bolivia cropped.jpg
Foto: Wikimedia Commonns – Christopher CrouzetFile:Reflection on the Salar de Uyuni, bolivia.jpg, CC BY-SA 4.0, odkaz

Volkswagen Corrado VR6 (1991 – 1995)

Volkswagen za několik posledních desetiletí daroval řidičům a fanouškům množství zajímavých aut, ale rozhodně ne všechna budou stoupat na hodnotě. Výjimkou je zcela jistě kupé Volkswagen Corrado VR6.

Volkswagen Corrado byl populární, ale ne tolik jako někteří jeho konkurenti. Zpočátku se nabízel jen se čtyřválci a to bylo málo. Automobilka tak přemýšlela, jak se stát konkurenceschopnou i proti modelům s výkonnějšími motory. A výsledkem bylo to, že se povedlo vyvinout motor VR6, který kombinuje vlastnosti řadového a vidlicového motoru. Rozevření válců je totiž jen 15°, takže je motor kompaktní a vejde se i do takto relativně malého kupé.

Už v posledních letech začaly Volkswageny Corrado VR6 na ceně stoupat a tento trend se hned tak nezastaví.

1994 Volkswagen Corrado VR6 2.9.jpg
Foto: Wikimedia Commonns – VauxfordOwn work, CC BY-SA 4.0, odkaz
Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru