test-skoda-rapid-spaceback-16-tdi-77-kw-nahled

Kupujete ojeté auto? Máme pro vás tipy, jak udělat jeho základní laickou prohlídku svépomocí

Autor: Radim Plachý - Zdroj: SOVA - Foto: Martin Binder - 19. 7. 2024


Ojeté auto si člověk nekupuje každý den. Každý navíc není odborníkem na auta, aby na první pohled poznat, že zrovna tato ojetina není dobrý kup. Někdy to dokonce nejde poznat ani na druhý pohled. Pojďme se podívat na některé tipy, které by vám mohly prozradit, že to či ono se koupit vyplatí anebo naopak nikoliv.

Důležité je, aby na autě sedělo vše papírově. Je důležité, aby k autu byly správné a kompletní doklady (dnes už nemusí být „velký“ technický průkaz, ten byl začátkem roku zrušen). Důležité také je, aby seděly všechny výrobní štítky a/nebo samolepky se servisními údaji, například poslední výměnu oleje. Porovnejte je se servisní knížkou a počítadlem najetých kilometrů. České ministerstvo dopravy také umožňuje nahlédnout do databáze na všechny návštěvy STK v posledních letech (pravidelné, ale i opakované technické kontroly i evidenční kontroly).

Pak už přichází na fyzickou obhlídku samotného vozidla, jeho karoserie, interiéru, ale také techniky. Motor by měl být čistý (ale ne zase úplně beze smítka a ničeho, protože to by mohlo svědčit o tom, že prodejce jej umyl, protože něco potřebuje zamaskovat) a suchý, bez prosakování oleje. Při testovací jízdě by měl fungovat hladce, měl by mít pravidelný volnoběh a neměl by vůbec kolísat.

Stejně tak je důležitá nádobka s chladicí kapalinou. Tu před jízdou otevřete, podívejte se na víčko i dovnitř. Pokud je na něm emulze, může olej prosakovat do vody nebo může být špatné těsnění pod hlavou. Může ale jít také o výsledek krátkých jízd například v zimě, kdy se motor nedokáže dostatečně prohřát. Stejně tak zkontrolujte i víčko oleje. I na něm by se totiž mohla nacházet emulze, což by opět mohlo značit problém. Emulze by totiž mohla znamenat, že do oleje se dostává chladicí kapalina nebo že nebyl řádně měněn. Pokud víčko cítíte benzinem, opět to může značit problémy anebo časté krátké trasy.

Jak snížit kupní cenu u ojetého auta? Poradíme několik tipů

Zkontrolujte také kola, pneumatiky i nápravy. Kola by měla být kolmo k asfaltu, neměla by mít žádný atypický odklon, to by mohlo znamenat problémy se zavěšením. Stejně tak zkontrolujte pneumatiky. Pokud nejsou sjeté rovnoměrně, ale mají více sjetou nějakou hranu, opět by to mohlo ukazovat na poškozené zavěšení. Jestliže mají sjeté obě boční hrany nebo naopak střed, značí to naopak problémy s jejich špatným nahustěním.

Pozornost byste měli věnovat také karoserie a laku. Porovnejte velikost spár mezi jednotlivými částmi karoserie. Díly by měly přesně lícovat a spáry mezi nimi by měly být všude stejně široké. V případě laku zkontrolujte barvu a odstín laku za denního světla a ideálně i pod zářivkami. Sledujte stopy broušení, drobné krupky, dolíčky a jiné nepravidelnosti, které by naznačily, že lak není původní, ale díly byly lakované. Zkontrolujte také sváry a šrouby (zda jsou zalakované a neodřené) v motoru. Podívejte se i do zavazadlového prostoru, kde zkontrolujte výrobní samolepky, ale i lak a stav podlahy. Pokud najdete nějakou nesrovnalost, mohlo by to napovědět, že auto mohlo být bourané.

V interiéru zkontrolujte stav čalounění, sedaček, volantu, pedálů i řadicí páky. Zkuste odstranit i některé plastové díly, pod kterými by se mohly najít známky zatopení, jako jsou zbytky písku nebo bahna, případně zápach. O tom, jak poznat auto po záplavách, jsem psali v tomto článku. Přesně sedět by měl i kryt airbagu a měl by mít stejné mezery na všech stranách.

Nakonec vyzkoušejte také, zda svítí všechny světlomety, včetně brzdových i směrových. Fungovat musí i elektrické ovládání oken a zrcátek, které musí jít plynule. Vyzkoušejte klimatizaci i za jízdy.

Toto jsou ale jen některé rady, které mohou při prohlídce ojetého auta pomoci. Pokud chcete mít opravdu jistotu, vezměte s sebou na prohlídku odborníka anebo s autem zajeďte do nějakého prověřeného autoservisu. Tam si jej nechte zvednout a podívejte se i na stav podvozku, nechte zkontrolovat vůle v nápravách, stav palivového i brzdového vedení, ale také brzd a podobně. Leccos napoví i prověření ojetého auta, které nabízí v České republice hned několik subjektů.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru